تخریب مسجد قدیمی در زلزله مراکش
کد خبر: 4168578
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲

تخریب مسجد قدیمی در زلزله مراکش

مسجد قدیمی تینمل که تاریخچه‌ای طولانی دارد در زلزله شدید اخیر در مراکش آسیب جدی دید.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، مسجد تینمل به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای کوهستانی، بیشترین آسیب را در زلزله دیده است. مسجدی که به مدت 9 قرن حفظ شده بود اما در مقابل زلزله روز جمعه مراکش دوام نیاورد و بخش‌هایی از آن آسیب جدی دید.

نادیه البورقادی، فرماندار محوطه‌های باستان‌شناسی اغمات و تینمل در گفت‌وگو با الجزیره نت گفت: زلزله به بخش‌هایی از مسجد تینمل خسارت زیادی وارد کرده است و بعداً به دقت مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در حال حاضر به دلیل سختی مسیر دسترسی به آن آسان نیست.  

این کارشناس میراث فرهنگی می‌افزاید: مسجد جامع تینمل واقع در محله کوهستانی تلات نیعقوب، میراثی منحصر به فرد و با یک معماری خاص است که پژوهشگران آثار باستانی و تمدن و گردشگران علاقه‌مند به مکان‌های فرهنگی از آن بازدید می‌کنند.

این مسجد که در سال 1148 میلادی در زمان عبدالمؤمن بن علی ساخته شده است، به دلیل بعد معنوی و فرهنگی آن شهرت دارد. زیرا به یاد مهدی بن تومرت، رهبر معنوی آل موحد ساخته شده است.

عبدالله فلی، کارشناس آثار باستانی اسلامی، در گفت‌وگو با الجزیره نت، از آنچه برای مسجد تینمل رخ داده ابراز تأسف کرد و افزود: کار مرمت این مسجد با سرعت تمام در حال انجام بود تا به عنوان یک نقطه عطف برجسته در تاریخ معماری مذهبی جهان اسلام از آن حفاظت شود.

فلی، تخریب گسترده مسجد را دردناک توصیف می‌کند و خواستار ارزیابی وضعیت آن برای ایمن‌سازی و حفظ باقی‌مانده مسجد و سپس آماده‌سازی یک پروژه برای بازسازی آن شد.

نیمه شب جمعه گذشته زلزله هولناک ۷.۲ ریشتری در مراکش روی داد که بزرگ‌ترین زلزله در یک قرن اخیر این کشور به شمار می‌رود و باعث تخریب گسترده و کشته و مجروح شدن هزاران نفر شده است.

انتهای پیام
captcha