رئیس دانشگاه قم با سرپرست جهاددانشگاهی استان دیدار کرد
کد خبر: 4173997
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳

رئیس دانشگاه قم با سرپرست جهاددانشگاهی استان دیدار کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی، رئیس دانشگاه قم با حضور در جهاد‌دانشگاهی این استان با سرپرست، معاونان و مدیران این نهاد انقلابی دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار رییس دانشگاه قم با سرپرست جهاددانشگاهی قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم در دیدار با حامد حیاتی، سرپرست جهاددانشگاهی قم که امروز ۱۷ مهرماه انجام شد، با تبریک سالروز ورود حضرت معصومه(س) اظهار کرد: شهر قم از زمان ائمه(ع) به‌عنوان شهر علم و دانش و فضیلت شناخته شده و ائمه(ع) فرمودند که علم از این شهر به کل دنیا سرازیر نمی‌شود.

وی ادامه داد: علم، دانش، دانایی و فرهیختگی از قم به همه بلاد سرازیر می‌شود، علم معماری، صنعت فناوری و سایر علوم باید با نگاه و قرائت اسلامی در این شهر تولید و به شرق و غرب عالم سرازیر شود.

رئیس دانشگاه قم با اشاره به اینکه پیش‌شرط ظهور امام زمان(عج) علم‌اندیشی و گسترش دانش در دنیاست و حضرت مهدی(عج) پس از ظهورش علم و عقل را توسعه می‌دهد، افزود: دانشگاه‌ها، مراکز حوزوی و جهاددانشگاهی مولود انقلاب این رسالت را بر عهده دارد و نگاه جهانی و بین‌المللی به شهر علمِ جهان اسلام، یعنی قم داشته باشیم.

جهاددانشگاهی به دنبال فعالیت در افق جهانی باشد

شریفی بیان کرد: جهاددانشگاهی در عرصه‌های مختلف افق جهانی را دنبال کند و حرکت پرورش نیرو و تربیت عقبه فکری جهان اسلام فراهم کنیم؛ ۲۳ ملیت در دانشگاه قم وجود دارد و به دنبال توسعه این مهم هستیم؛ تحول ایجاد کردن وارد میدان مین شدن است، چراکه دشمنان شبانه‌روزی در حال فعالیت بر علیه اسلام و ایران هستند.

شریفی با اشاره به اینکه دانشگاه قم آماده همکاری با جهاددانشگاهی قم در همایش ملی «بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری» است، گفت: پیشنهاد بنده این است که این همایش بین‌المللی شود، چراکه این ظرفیت در کشورهایی مانند عراق، لبنان و افغانستان وجود دارد.

رئیس دانشگاه قم اضافه کرد: هویت دانشجویی دغدغه لحظه به لحظه ما در دانشگاه قم است، چراکه این جوانان امانت هستند؛ دانشگاه‌ها از آسیب‌ها و افت‌های جامعه مصون نیستند و زمینه گرایش به سمت بدی‌ها و فساد در جامعه امروز فراهم است؛ تمام اراده خود را به‌کار گرفتیم که زمینه و فضای خوابگاه و دانشگاه به سمت و سوی کمتر شدن آسیب‌ها برود.

وی با اشاره به اینکه مبلغان و روحانی در خوابگاه‌ها مستقر شدند تا کنار دانشجو باشند و این مبلغان باید فقط کار تبلیغی انجام دهند، تصریح کرد: در فضای کلی کشور در حوزه سبک زندگی، در حوزه نگرش‌های دینی و بینش در وضعیت مطلوبی هستیم و اعتقادات، توحید، معاد، ولایت و امامت در نهان مردم ریشه دارد.

حجت‌الاسلام شریفی رییس دانشگاه قم

شریفی اضافه کرد: در حوزه گرایش‌های اصیل مانند محبت به اهل بیت(ع) و بغض به دشمنان اهل بیت(ع) نیز مردم ما در وضعیت مطلوبی هستند؛ اما مسئله اینجاست که شکاف جدی بین نگرش ما و کنش ما وجود دارد، ما نیازمند این هستیم که اتصال بین رفتار و اعتقاد و الهیات کاربردی را بسنجیم و سپس پس از پیدا کردن نقاط ضعف، به دنبال کاهش یا مرتفع کردن این ضعف‌ها باشیم.

رئیس دانشگاه قم اظهار کرد: جهاددانشگاهی در درمان ناباروری سرآمد در کشور است و ما انتظار داریم طبق روال همیشگی در حوزه‌های فنی و مهارتی کنار دانشگاه باشد؛ اردوهای دانشجویی نیز تأثیرگذاری زیادی در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی در بین دانشجویان دارد و انتظار داریم که دانشجویان دانشگاه قم از مراکز علمی جهاددانشگاهی بازدید کنند.

جهاددانشگاهی بازوی اجرایی دانشگاه‌ قم است

حامد حیاتی، سرپرست جهاددانشگاهی قم با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی قم به دنبال این است که دبیرخانه مهدویت در واحدهای استانی با محوری قم تشکیل شود، بیان کرد: برگزاری کرسی‌های ترویجی، نشست مهدویت با معاونان فرهنگی، مسابقات کتابخوانی، معرفی کتاب، نقد کتاب، راه‌اندازی نشریه الکترونیکی به زبان‌های آذری و عربی و امیدآفرینی از منظر مذاهب اسلامی از اقداماتی است که جهاددانشگاهی قم در حال پی‌گیری و انجام آن در این دوره از جشنواره ملی مهدویت است.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی قم بازوی اجرایی دانشگاه‌هاست، و رسالت ذاتی جهاددانشگاهی این است که ریل‌گذاری کنیم و سنجش افکار دانشجویان توسط جهاد انجام شود تا متولیان امر در راستای اجرای فعالیت‌های فرهنگی به‌درستی تصمیم‌گیری کنند.

حامد حیاتی، سرپرست جهاددانشگاهی قم

حیاتی یادآور شد: الهیات کاربردی برای دانشجویان باید مدنظر جهاددانشگاهی و دانشگاه قم باشد که به‌صورت نظام‌مند به این مهم بپردازیم و سبک زندگی اسلام ناب را به دانشجویان معرفی کنیم.

سنجش نگرش دانشجویان درخصوص برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها

علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان قم گفت: در حوزه هویت دانشجویی باید فکر اساسی کرد و هر فعالیتی که به امید و خودباوری میان دانشجویان کمک می‌کند، ما همگام با دانشگاه قم در راه محقق شدن این مهم گام برمی‌داریم.

وی افزود: در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی حلقه متفکر و شبکه توانمندسازی را تشکیل دادیم تا دانشجویان پس از پایان تحصیل آموزش‌هایی در زمینه‌های مختلف فرا گرفته باشند؛ ۳۴ مهارت فردی، ذهنی و خودآگاهی توسط همکاران ما در جهاددانشگاهی شناسایی شده و تمام تلاش ما بر این بوده با این آموزش‌هابه تقویت هویت دانشجویی کمک کنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم گفت: طرح سنجش نگرش دانشجویان نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی را آغاز کردیم و خروجی این طرح را با فعالان فرهنگی دانشگاه‌های استان با هدف کمک به برنامه‌ریزی‌های فرهنگی مطرح می‌کنیم.

حسینی با بیان اینکه صدور انقلاب از طریق حوزه دانشجویی باید انجام شود و دانشجویان و طلاب بین‌المللی در این زمینه می‌توانند کمک زیادی داشته باشند، بیان کرد: جهاددانشگاهی در حوزه شتاب‌دهی و تبدیل ایده دانشجویی به محصول فعالیت دارد، و در حوزه‌های دینی، ایده‌پردازی جشنواره مهدویت انجام شد و لازم است که این ایده‌ها با حمایت نهاد رهبری به محصول و عرصه تولید تبدیل شود.

علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان قم

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم بیان کرد: سنجش نگرش ارزش‌های فردی اجتماعی دانشجویان در چهار بخش ارزش‌های فرهنگی، دغدغه‌های دانشجویی، ارزش‌های اجتماعی و نظر سنجی دانشجویی کلی به همت جهاددانشگاهی استان قم در دانشگاه‌های استان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این داده‌های پیمایش شده در نحوه سیاست‌گذاری حوزه‌های فرهنگی تأثیرگذار است، یادآور شد: در نظرسنجی سنجش برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، پیمایش ملی سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی دانشجویان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha