چاپ دوره 6جلدی «آیاتنامه» ویژه دبستانی‌ها
کد خبر: 4176113
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰

چاپ دوره 6جلدی «آیاتنامه» ویژه دبستانی‌ها

مجموعه شش‌جلدی «آیاتنامه» که حاصل کار مطالعاتی و پژوهشی تولید محتوای مدرسه آیات به سرپرستی رسول محمدزاده است، به چاپ رسید.

چاپ دوره شش‌جلدی «آیاتنامه » ویژه مقطع دبستانبه گزارش ایکنا، مجموعه شش‌جلدی «آیاتنامه» حاصل هشت سال کار مطالعاتی و پژوهشی رسول محمدزاده و گروه تولید محتوای مدرسه آیات وابسته به مجمع مدارس قرآن و عترت دانشگاه تهران است که اخیراً به طبع رسیده، حاوی مباحث تعلیم قرآن تربیت‌محور مطابق سیره نبوی ویژه مقطع دبستان است.

این مجموعه در عین ظاهری سهل و ممتنع اما از یک نظام عمیق معرفتی و تربیتی برای کودکان مقطع تحصیلی دبستان است که رسول محمدزاده؛ به عنوان سرپرست تحقیق و تألیف، ویژگی‌های آن را در چند بند به شرح زیر برشمرده است؛

  1. دوره شش‌جلدی این کتاب‌ها مخصوص مقطع دبستان بوده و تلاش شده که متناسب با سن و نیاز و فهم مُتربیان، گزیده‌هایی کاربردی و به‌روز از آیات قرآن انتخاب شوند.
  2. محلق به هر یک از این کتاب‌ها نیز یک کتاب داستان جذاب تألیف شده است که نقش شأن نزول زمان پیامبر را بازی می‌کند؛ با این تفاوت که داستان‌ها در بستر امروزِ روزگار ما با همه اتفاقات اجتماعی و فرهنگی پیرامون ما رقم خورده‌اند به طوری‌که در هر قسمت از داستان، گویی یکی از آیات قرآن به بچه‌ها رسیده و مشکلی از آنها را حل می‌کند. (جذابیت داستان‌ها به حدی است که دانش‌آموزان از اول هفته سراغ داستانها را از معلم می‌گیرند و جالب این که دوستان زیادی پیشنهاد ساخت انیمیشن از آنها را داده‌اند.)
  3. ذیل هر آیه یک شعر وجود دارد که ترجمه منظوم کودکانه از آیه است. دانش‌آموزان شعرها را آهنگین سر کلاس‌ها خوانده و آنها را نیز از حفظ هستند.
  4. برای هر آیه یک روایت نیز انتخاب شده که به تبیین بیشتر آن کمک نموده و دانش‌آموزان در عمل، وحدت ثقلین را درک کرده و اندیشه‌ها و باورهایشان با آنها عجین می‌شود.
  5. ویژگی بسیار مهم آیات‌نامه، نظم فکری معرفتی است که در گزینش آیات و چینش آنها هم در هر پایه و هم در کل دوره آموزشی صورت گرفته است، به طوری که کل آیات شش‌سال را می‌توان به صورت نمودار درختی برای دانش‌آموز ارائه و ارتباطات آنها را با یکدیگر استخراج کرد.
  6. تصویر‌سازی هر آیه با تصاویری جذاب که گویای مفهوم آیه است، از کارهای بدیع و البته دوست‌داشتنی برای بچه‌هاست که به ملاحت کتاب‌ها افزوده و در عین حال کار را برای بازی‌سازی معلم در کلاس بسیار آسان نموده است.
  7. محتوای این دوره شش‌جلدی حدود هشت سال است در دبستان آیات تدریس شده و بارها و بارها ویرایش‌های متعددی در آن صورت گرفته تا بهترین انتخاب‌ها و مناسب‌ترین حالت ممکن در آن اتفاق بیفتد.
  8. طرح درس و شیوه تدریس به شکلی طراحی شده که دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این کلاس‌ها به دو مهارت بسیار مهم نیز دست پیدا کنند که عبارتند از روخوانی  و ترجمه اجمالی.
  9. به جهت این که آیات انتخاب شده، شامل مهمترین و پُرکاربردترین واژگان قرآن کریم بوده و معلمان نیز با شیوه تدریسی که در دوره‌های آیات می‌آموزند، می‌توانند دانش‌آموزان را به این دو هدف برسانند.

چاپ دوره شش‌جلدی «آیاتنامه » ویژه مقطع دبستان

علاوه بر این در آخر باید گفت که کتاب‌های آیات‌نامه نه یک مجموعه کتاب، بلکه یک نظام آموزشی کامل معارف دینی مبتنی به آیات کلام الله مجید بوده که هدفش تربیت قرآنی است نه مهارت‌های رایج.

انتهای پیام
captcha