اهتمام مجلس به هزینه انشعاب مؤسسات قرآنی در لایحه برنامه هفتم تا پیش از تصویب نهایی
کد خبر: 4185635
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
انجم‌شعاع خواستار شد

اهتمام مجلس به هزینه انشعاب مؤسسات قرآنی در لایحه برنامه هفتم تا پیش از تصویب نهایی

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به لایحه برنامه هفتم توسعه و در نظر گرفتن مؤسسات قرآنی در کنار سایر مؤسسات رسانه‌ای، سینمایی، مطبوعاتی، تبلیغی و دینی و هنری برای پرداخت هزینه انشعابات بر اساس تعرفه فرهنگی(آموزشی)، گفت: انتظار داریم در این باقیمانده لحظات تصمیم‌گیری و تصویب درباره برنامه هفتم، گام جدی برداشته شود تا در ادامه پنج سال آینده شرمنده مؤسسات قرآنی نشویم.

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگو با ایکنا ضمن اشاره به بند چ ماده ۷۵ متن نهایی لایحه برنامه هفتم توسعه (۱۴۰۶-۱۴۰۲)، فصل ۱۵ با عنوان ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه آمده است؛ «چ- مراکز فرهنگی، هنری، قرآنی، رسانه‌ای، سینمایی، مطبوعاتی و تبلیغی- دینی دارای مجوز از مراجع ذی‌صلاح (به‌جز سالن‌های نمایش فیلم و تئاتر، آموزشگاه‌ها، کانون‌های تبلیغاتی) مشروط به رعایت قوانین و مقررات پلیس اماکن عمومی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مادامی‌که فعالیت آن‌ها مورد تأیید مراجع ذی‌صلاح ‌باشد، از حمایت‌هایی چون «۱- احتساب هزینه‌های انشعاب مصرف آب، برق و گاز براساس تعرفه فرهنگی (آموزشی) گفت: نکته مهم این است که مؤسسات قرآنی برابر مصوبات پیشین که از مجلس شورای اسلامی وجود دارد از پرداخت هرگونه هزینه‌های انشعاب معاف هستند.

وی ادامه داد: لذا قرارگیری واژه قرآنی در این بند به دنبال مراکز فرهنگی، رسانه‌ای، هنری، سینمایی، مطبوعاتی و تبلیغاتی و شتاب‌دهنده، قطعا برای مؤسسات قرآنی مفید نخواهد بود. اساساً درصورتی‌که واژه قرآن از این بند حذف نشود، به تبع آن تخفیفات قبلی و ابلاغی‌های قبلی که درباره معافیت هزینه‌های انشعاب مؤسسات قرآنی بوده است، با مشکل مضاعف روبرو می‌کند.

انجم‌شعاع اضافه کرد: با توجه به رویکردهای دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی درخواست داریم علاوه بر حذف واژه «قرآن» از این بند و ماده، در بندی مستقلاً بحث مجموعه‌های قرآنی (که به صورت مردمی اداره می‌شوند) در برنامه توسعه هفتم (که وقت چندانی نیز برای نهایی کردن آن وجود ندارد) الحاق شود.

وی ادامه داد: انتظار ما از چند مجموعه مجلس شورای اسلامی؛ فراکسیون قرآن و عترت، کمیسیون فرهنگی مجلس (که علاقه‌مند به توسعه فعالیت قرآنی هستند) و کمیسیون اقتصادی مجلس این است که در این زمینه گام‌های مثرثمری بردارند. هرچند در این دوره اخیر، فراکسیون قرآن همگام‌تر با ساخت‌های مردمی بوده‌اند و کمیسیون فرهنگی گام جدی برای مجموعه‌های قرآنی برنداشته است و اساساً پاسخگوی درخواست‌ها و مطالبات ساختارهای مردمی نبوده است(باوجوداینکه جلسات عدیده‌ای درخواست کردیم و تنها یک جلسه در دوره اخیر نمایندگان محترم، توفیق ارتباط با تعداد محدودی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس را پیدا کردیم).

مدیرعامل اتحادیه کشوری بیان کرد: امیدواریم با توجه به انتظارات حداقلی مؤسسات قرآنی از کمیسیون فرهنگی مجلس، فراکسیون قرآن و عترت و حتی کمیسیون اقتصادی مجلس (که دوستان در این کمیسیون پارها و پارها در حمایت از برنامه‌های قرآنی ابراز نظرکردند)، انتظار داریم در این باقیمانده لحظات تصمیم‌گیری و تصویب درباره برنامه هفتم توسعه، گام جدی برداشته شود تا در ادامه پنج سال آینده شرمنده مؤسسات قرآنی (که همه چیز خود را بدون چشم‌داشتی در راه خدمت به قرآنیان و نشر و توسعه قرآن قرار داده‌اند) نشویم.

وی تأکید کرد: حتی در جلسه اخیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز این موضوع از سوی بنده مطرح شد و مصوب شد با قید فوریت توسط دبیرخانه شورا این موضوع از مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

دریافت متن نهایی لایحه برنامه هفتم توسعه (۱۴۰۶-۱۴۰۲)

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha