پرتاب موفقیت‌آمیز جدیدترین کپسول زیستی ایران با پرتابگر بومی سلمان
کد خبر: 4186257
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
وزارت دفاع خبر داد

پرتاب موفقیت‌آمیز جدیدترین کپسول زیستی ایران با پرتابگر بومی سلمان

جدیدترین کپسول زیستی ایران ساعاتی پیش با پرتابگر بومی سلمان با موفقیت پرتاب شد.

پرتاب جدیدترین کپسول زیستی ایران

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، در راستای عزم دولت مردمی سیزدهم برای احیای بخش‌های مختلف صنعت فضایی کشور و تثبیت دانش کسب‌شده در حوزه زیست فضایی، ساعاتی پیش جدیدترین کپسول زیست فضایی کشورمان با پرتابگر بومی سلمان از محصولات سازمان هوافضای وزارت دفاع، با موفقیت پرتاب شد.

این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه‌ راه «طرح اعزام انسان به فضا» است كه به منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های مورد نياز در این راستا، به ارتفاع ۱۳۰ كيلومتری از سطح زمين پرتاب شد.

با پرتاب موفق این کپسول ۵۰۰ کیلوگرمی که به سفارش سازمان فضایی ایران و توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و ... مورد آزمایش قرار گرفت.

پرتابگر این کپسول که سلمان نام دارد اولین نسخه از این کلاس پرتابگرهاست که قابلیت پرتاب کپسول‌های زیستی با وزن نیم تن را داراست و ویژگی‌های متعدد و پیشرفته‌ای در حوزه پیشران، ایرودینامیکی و کنترل داشته و توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ساخته شده و تماما بومی است.

انتهای پیام
captcha