سوره نبأ؛ خبری مهم در پیش‌ روی انسان + تلاوت
کد خبر: 4186724
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
سوره‌های قرآن/ 78

سوره نبأ؛ خبری مهم در پیش‌ روی انسان + تلاوت

انسان‌ها در مورد آینده‌شان بسیار کنجکاو هستند؛ چه آینده‌ای که در روزها و سال‌های بعد برایشان اتفاق خواهد افتاد و چه آینده‌ای که پس از زندگی انتظار آنها را می‌کشد. آینده‌ای که مبهم است، اما هر چه که هست، خبری مهم و بزرگ در پیش‌روی انسان‌هاست.

سوره نبأ

به گزارش ایکنا، هفتاد‌وهشتمین سوره قرآن کریم «نبأ» نام دارد. این سوره با 40 آیه اولین سوره از آخرین جزء، یعنی جزء سی‌ام قرآن کریم است. نبأ که سوره‌ای مکی است، در ترتیب نزول، هشتادمین سوره‌‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است.

این سوره را به این مناسبت نَبَأ‌ می‌نامند که آیه دوم آن از «نبأ عظیم» (خبر بزرگ) سخن می‌‌گوید. موضوع اساسی این سوره، ضرورت و حتمی بودن روز قیامت و دلیل آوردن بر وجود آن و بیان ویژگی‌های آن روز است.

ابتدا از نظام پایدار و استواری که بر این جهان وجود دارد، خبر می‌دهد؛ به طور مثال، برخی از نظام‌های طبیعت درباره حرکت زمین، مسئله زوجیت، کرات آسمانی، پیدایی شب و روز، نزول باران، زنده شدن زمین و قوانین حاکم بر آن را بیان می‌‌کند و پس از آن تأکید می‌کند که روز قیامت واقع خواهد شد و وعده‌گاه انسان‌ها است.

سوره نبأ درباره یک خبر و حادثه بزرگ یعنی فرارسیدن روز قیامت سخن می‌گوید و بر درستی و قطعی بودن آن تاکید می‌کند و دلایل محکمی برای آن آورده است. آغاز سوره چنین است که مردم از یکدیگر درباره خبر قیامت می‌پرسند. سپس خداوند با لحنی تهدیدآمیز می‌فرماید به‌زودی از آن آگاه می‌شوند.

سوره نبأ درباره روز قیامت و حوادث آن سخن می‌گوید و جایگاه و حالات گنهکاران و نیکوکاران را در آن روز توصیف می‌کند.

در ادامه سوره، برای اثبات وجود روز قیامت، اینگونه آمده است که دنیای مادی بهترین و روشن‌ترین دلیل است بر اینکه بعد از این دنیای فناپذیر، دنیایی ثابت و باقی خواهد بود و آن روز، روز رسیدگی به اعمال انسان‌ها است. سپس حوادث این روز توصیف شده است که مردم همگی در آن خوانده می‌شوند و افرادی که در برابر خداوند سرکشی و مقاومت کردند به سوی عذابی دردناک می‌روند و در مقابل، انسان‌های پاک و پرهیزکار به سوی نعمتی ماندگار منتقل می‌شوند.

تلاوت شاهکار استاد عبدالباسط از سوره نبأ

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha