افزایش مصادیق اسلام‌هراسی در اروپا پس از جنگ غزه
کد خبر: 4187304
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱

افزایش مصادیق اسلام‌هراسی در اروپا پس از جنگ غزه

پس از آغاز جنگ در نوار غزه، مسلمانان در کشورهای مختلف اروپایی با افزایش نژادپرستی علیه خود مواجه شده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از آی 24، مسلمانان اروپا پس از آغاز جنگ در نوار غزه، با افزایش تهدیدها و اقدامات نژادپرستانه علیه خود مواجه شده‌اند. 

هتک حرمت قبور مسلمانان، حمله به مساجد، پیام‌ها و تماس‌ها با الفاظ تهدیدآمیز و توهین‌های نژادپرستانه تنها نمونه‌هایی از رفتارهای نژادپرستانه است که پس از آغاز جنگ در نوار غزه در چند هفته گذشته، علیه مسلمانان اروپا روی داده است.  

تهدید به حذف فیزیکی

از آغاز جنگ غزه، اقدامات ضد مسلمانان در تعدادی از کشورهای اروپایی افزایش یافته است. در فرانسه که شش میلیون مسلمان در آن زندگی می‌کنند، بیشترین درصد مسلمانان در اروپا، اقدامات خصمانه و رفتارهای نژادپرستانه علیه مسلمانان افزایش یافته است. مسلمانان فرانسوی از دریافت پیام‌های صوتی و مکتوب خبر داده‌اند که در آن به‌صراحت تهدید به مرگ شده‌اند. به گفته رئیس انجمن مسلمانان شهر هونفلور، تهدیدکنندگان گفته‌اند که در حال برنامه‌ریزی برای پاک‌سازی مسلمانان هستند و سلاح شکاری خود را آماده کرده‌اند.  

افزایش نفرت در دنیای واقعی و مجازی

بر اساس بیانیه وزیر خارجه فرانسه، وزارتخانه متبوع او بیش از 140 اقدام نژادپرستانه را از ابتدای سال جاری میلادی به ثبت رسانده است. رقمی که به گفته این مقام مسئول، حاکی از تشدید اقدامات ضد مسلمانان است. گرچه رفتارهای نژادپرستانه علیه مسلمانان در طول سال متوقف نمی‌شود، اما  جنگ اخیر در غزه منجر به تشدید این اقدامات شده است. در این میان شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در گسترش سخنان نفرت‌انگیز علیه مسلمانان، کلیشه‌ها و اخبار جعلی برای بسیج احساسات داشته‌اند.

در نتیجه نفرت‌پراکنی صورت گرفته بسیاری از مساجد و انجمن‌های اسلامی مورد هدف قرار می‌گیرند که وزیر کشور فرانسه نیز وقوع این حملات را تأیید کرده است. مسلمانان فرانسه نیز مانند مسلمانان سایر کشورها می‌گویند که از سوی احزاب راست افراطی هدف نفرت‌پراکنی قرار گرفته‌اند.  

در آلمان، جایی که حدود چهار و نیم میلیون مسلمان در آن زندگی می‌کنند، بسیاری از آنها در گروه‌های خصوصی خود در فیس‌بوک بیان کرده‌اند که در آلمان به‌طور فزاینده‌ای احساس بیگانگی می‌کنند، حتی اگر آلمان کشور آنها باشد. به عقیده بسیاری، پس از جنگ در نوار غزه، رفتارهای نژادپرستانه و ضد مسلمانان دوباره تشدید شده است. به گفته برخی کارشناسان در این حوزه، اعلام همبستگی مسلمانان با مردم فلسطین و برگزاری تظاهرات در اعلام این همبستگی از سوی احزاب راست‌گرای افراطی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد چرا که اسلام‌هراسی بخشی از آموزه‌های این احزاب است.

بر اساس آمار وزارت کشور آلمان، تعداد جرائم ضد اسلامی در سال جاری افزایش یافته و در سه فصل اول به 686 فقره رسیده است که از مجموع تمام فصل‌های سال قبل بیشتر است. با این حال، کارشناسان معتقدند که تعداد موارد گزارش نشده در آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا بسیار بیشتر از این است.

اگرچه اکثریت قریب به اتفاق رفتارهای نژادپرستانه علیه مسلمانان به بزرگسالان، اعم از زن و مرد(به ویژه زنان محجبه) آسیب می‌رساند، اما کودکان نیز از این حملات در امان نبوده‌اند، بسیاری از والدین شکایت دارند که فرزندانشان در مدرسه با رفتارهای نژادپرستانه همکلاسی‌های خود مواجه شده‌اند.

جنگ غزه در خدمت برنامه‌های سیاسی علیه مسلمانان  

در هلند، جایی که حملات نژادپرستانه علیه مسلمانان در این کشور نیز ثبت شده است، خیرت ویلدرس، چهره مشهور راست افراطی در این کشور از جنگ اخیر غزه در راستای برنامه سیاسی حزب خود بهره می‌برد. بسیاری از مسلمانان هلند، در گفت‌وگو با مطبوعات آلمانی یا در شبکه‌های اجتماعی، معتقدند که «هلند به سوی راست‌گرای افراطی پیش می‌رود» به گفته مسلمانان این کشور خشونت همیشه فیزیکی نیست، بلکه با تعمیم سوءظن‌ها و پیوند دادن یهودی‌ستیزی به کل مسلمانان، می‌تواند امری نمادین نیز باشد.

 اتهام یهودستیزی به مسلمانان همواره یکی از اتهام‌های رایج از سوی راست‌گرایان افراطی در کشورهای اروپایی است. شگفت آنکه هسته اصلی بسیاری از این احزاب را نازی‌ها تشکیل می‌دهند که عاملان اصلی جنایت‌ها علیه یهودیان در جنگ جهانی دوم بوده‌اند.

کمیسیون اروپا نیز به نوبه خود افزایش موارد یهودستیزی و نفرت علیه مسلمانان را تأیید کرد. مارگاریتیس شیناس، معاون رئیس کمیسیون گفت که اروپا با وضعیت نگران‌کننده‌ای مواجه است و باید از وخیم‌تر شدن آن جلوگیری کرد. وی از اختصاص 30 میلیون یورو بودجه اضافی برای حفاظت از اماکن عمومی و عبادتگاه‌های مسلمانان و مسیحیان خبر داد.

به گفته این مقام عالی‌رتبه اتحادیه اروپا، قرار است تا ماه فوریه آیین‌نامه رفتاری برای پلتفرم‌های آنلاین برای رسیدگی به تهدیدات آنلاین و مبارزه با سخنان غیرقانونی نفرت‌انگیز تنظیم شود.

انتهای پیام
captcha