درسی برای همیشه + فیلم
کد خبر: 4199735
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸
به‌مناسبت سالروز صدور حکم ارتداد سلمان رشدی توسط امام(ره)

درسی برای همیشه + فیلم

صدور حکم ارتداد سلمان رشدی توسط حضرت امام(ره) در ۳۵ سال پیش در حقیقت آغازگر حمله مستقیم و آشکار نه به یک فرد بلکه به یک جریان صهیونیستی و الحادی بود که اسلام‌ستیزی را به منزله یک مأموریت تعریف کرده بود، اما در عمل فتوای امام(ره) هزینه هتاکی به مقدسات را به شدت بالا برد و دشمن نتوانست با تکرار توهین به اسلام بی‌تفاوتی و انفعال را در میان امت اسلامی ایجاد کند.

سلمان رشدی

سلمان احمد رشدی، «سلمان رشدی»، نویسنده کتاب آیات شیطانی  در سال ۱۹۴۷ میلادی در بمبئی هند در خانواده‌ای مسلمان متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه مبلغان مسیحی انگلیس‌ زبان گذراند و به همراه خانواده به انگلستان مهاجرت کرد. او در کالج کمبریج مشغول به تحصیل شد و به شغل نویسندگی روی آورد. وی در سال ۱۹۶۸ به پاکستان رفت و در تلویزیون مشغول به‌کار شد. سلمان یک سال بعد به انگلستان برگشت و تابعیت انگلیسی گرفت. دولت انگلیس در حمایت از این شیطان‌نویس در سال ۲۰۰۷ به او جایزه داد، اقدامی که بار دیگر خشم مسلمانان جهان را برانگیخت. سلمان در سال ۲۰۱۶ تابعیت آمریکایی گرفت و به این کشور مهاجرت کرد.

کتاب آیات شیطانی چهارم مهر ۱۳۶۷ - ۲۶ سپتامبر ۱۹۸۸ - هشت ماه قبل از رحلت بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران از سوی انتشارات وایکینگ از مجموعه نشریات پنگوئن در انگلستان و به زبان انگلیسی در ۵۴۷ صفحه و با جلد تصویر رزم دیو سفید چاپ و حداقل هفت زبانِ عربی، فارسی، انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، چینی و روسی ترجمه و در سراسر جهان پخش شد. کتاب مذکور در همان سال برنده جایزه ادبی «کاستا» شد. علاوه بر آن در شمار پنج کاندید جایزه ادبی «بوکر» قرار گرفت اما به دلیل مخالفت شدید علما و سیاستمداران جهان اسلام جایزه نهایی به این رمان شیطانی تعلق نگرفت. مجله اشپیگل آلمان مبلغ پیش پرداخت دریافتی سلمان رشدی از ناشر را حدود ۱.۵ میلیون مارک آلمان اعلام کرد که مبلغ بی‌سابقه برای یک رمان بود.

چهار ماه بعد از چاپ و انتشار جهانی کتاب آیات شیطانی، به آیت‌الله سیدروح‌الله موسوی خمینی خبر رسید که چنین کتاب توهین‌آمیزی وارد نشر جهان شده است؛ ایشان نیز پس از اطلاع از کم و کیف و جزئیات آن در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ با اعلام عزای عمومی، طی پیام کوتاهی حکم به خروج سلمان رشدی از دین اسلام و مهدورالدم بودن وی دادند.

امام امت در این حکم نوشتند: «إنالله و اناالیه راجعون. به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‌رسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام هستند.

از مسلمانان غیور می‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند، سریعاً آنها را اعدام کنند تا دیگر کسی جرئت نکند به مقدسات مسلمین توهین کند و هر کس در این راه کشته شود شهید است ان‌شاءالله. ضمناً اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی کند تا به جزای اعمالش برسد.»

انتهای پیام
captcha