«تکنیک‌های شناختی رسانه‌های معاند برای اثرگذاری در انتخابات» بررسی شد
کد خبر: 4199969
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
در نشست مجازی

«تکنیک‌های شناختی رسانه‌های معاند برای اثرگذاری در انتخابات» بررسی شد

یک مدرس سواد رسانه‌ای با تأکید بر لزوم تبدیل 11 اسفند به نماد، گفت: قهر مردم با انتخابات، استفاده از آمار و ارقام با هدف ایجاد عملیات روانی، افشاگری، نفوذ و هک اطلاعات، بزرگ کردن کاستی‌ها از جمله تکنیک‌های شناختی رسانه‌های معاند برای اثرگذاری در فضای انتخابات ایران است.

محمد لسانی، از کارشناسان و فعالان سواد رسانهبه گزارش ایکنا از لرستان، محمد لسانی، از کارشناسان و فعالان سواد رسانه در سلسله نشست‌های تخصصی سواد رسانه‌ای با طلاب و فعالان رسانه‌ای استان لرستان که عصر چهارشنبه، 25 بهمن‌ماه به همت نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان لرستان به‌صورت مجازی برگزار شد، به تکنیک‌های شناختی رسانه‌های معاند برای اثرگذاری در فضای انتخابات ایران اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب از اوایل فروردین‌ماه امسال نسبت به تلاش دشمن برای مأیوس کردن مردم از حضور حداکثری در انتخابات 11 اسفند هشدار دادند و این نشانگر اهمیت بحث انتخابات است.

وی با بیان اینکه دشمن تلاش می‎کند به موتور محرکه اجتماعی ضربه بزند چرا که اگر در این زمینه موفق باشد به اقتصاد، سیاست و حتی تولید هم ضربه خواهد خورد، افزود: اگر یک جامعه دچار ناامیدی و یأس شود و انگیزه خود را از دست بدهد، چنین جامعه‌ای در صحنه‌های اجتماعی مشارکت نخواهد داشت که ضرورت دارد ما نقشه دشمن را بدانیم و در زمینه دفع و خنثی کردن آنها برآییم.

این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه اولین گام دشمن برای ضربه زدن به انتخابات مطرح کردن قهر مردم با انتخابات است، ادامه داد: مردم بنا به دلایلی با انتخابات قهر می‎کنند اینکه صدای آنها شنیده نشود، سهمی در تصمیمات نداشته باشند و یا اینکه دچار دلسردی و یأس شده باشند.

لسانی با بیان اینکه هدف دشمن از تحریم و قهر با انتخابات فشار بر مردم نیست بلکه هدف او ایجاد اختلال، مانع و عقب‌گرد و همچنین متزلزل کردن نیروهای کنشگر انتخاباتی از جمله وزارت کشور، نامزدهای انتخاباتی، تشکل‌ها، احزاب سیاسی و کنشگران سیاسی است، افزود: در مقابل نقشه دشمن برای مطرح کردن قهر مردم با انتخابات باید پویش‌ها، لایوها و هشتک‌هایی برای تشویق مردم به حضور حداکثری در انتخابات را ایجاد کنیم.

این فعال رسانه‌ای با تأکید بر اینکه با توجه به بالا بودن هجمه دشمن علیه انتخابات ما نیز باید حجم طراحی‎ عملیات خود را بالا ببریم، ادامه داد: باید بین گروه‌ها و قرارگاه‌های سایبری و رسانه‌ای یک نوع هم‌گرایی و هم‌افزایی ایجاد شود و در راستای جلب مشارکت مردمی در انتخابات تلاش کنیم.

لسانی با اشاره به پایین بودن آمار افرادی که تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند، افزود: البته چنین افرادی هم دلایلی دارند از جمله اینکه می‎گویند وعده‌هایی که نمایندگان داده‌اند عملی نشده و یا مشکلات معیشتی و اقتصادی را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما در این عرصه با سه قشر معتقدین، مرددین و رأی‌نده‎ها مواجه هستیم، گفت: با توجه به پایین بودن آمار افراد مردد و یا رأی‌نده ما باید تلاش خود را روی انسجام و هویت‌بخشی معتقدین به انتخابات متمرکز کنیم و برای این قشر تولید محتوا کنیم.

هم‌صدایی معتقدین به انتخابات در کشور شکل بگیرد

این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‎شویم تنور انتخابات نیز گرم‌تر می‎شود و این در حالی است که جنگ غزه، عملیات طوفان‌الاقصی، حمله تروریستی گلزار شهدای کرمان و همچنین راهپیمایی 22 بهمن نقش مهمی در افزایش مشارکت مردم داشته است، اظهار کرد: یکی از تکنیک‌های دشمن برای عملیات روانی استفاده از آمار و ارقام است تا نشان دهد مشارکت مردم در انتخابات پایین است و ضرورت دارد هم‌صدایی معتقدین به انتخابات در کشور شکل بگیرد و در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف روی این موضوع تمرکز کنیم که آمار مشارکت تا روز انتخابات جهش و شیب رو به رشدی دارد.

این فعال رسانه‌ای بر لزوم تبدیل 11 اسفند به نماد تأکید کرد و با بیان اینکه وجود دو تا عدد یک در 11 اسفند پایه‌های ایستادگی هستند و مردم و شریعت دو ستون برای خیمه نظام هستند، اضافه کرد: باید یک بیان مشترک برای 11 اسفند داشته باشیم و برای آن نمادسازی کنیم و اجازه ندهیم افرادی با شعار تحریم انتخابات، نه به انتخابات و یا مطرح کردن مشارکت پایین مردم انتخابات را مخدوش کنند.

لسانی خواستار فضاسازی، روایت‌سازی رسانه‌ای و حضور میدانی برای تشویق مردم به شرکت در انتخابات 11 اسفندماه شد و افزود: دشمن می‎خواهد ذهن‌ها را ببندد در مقابل ما باید امکان رکوردشکنی حضور مردم در انتخابات را مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه رفاه‌ به جای اینکه قدردانی و مشارکت بالا را به دنبال داشته باشد منجر به طلبکاری و عناد شده است و ما می‎بینیم در استان‌های کمتر برخوردار که قناعت و امید در آنها وجود دارد، همیشه مشارکت مردم بالا بوده است، اظهار کرد: دشمن همچنین از طریق افشاگری، نفوذ و هک اطلاعات درصدد ایجاد جنگ روانی و اطلاعاتی است کمااینکه اخیراً شاهد حمله سایبری به سامانه‌های مجلس بودیم و هر لحظه این احتمال هست هر لحظه هکرها آمارها و ارقامی را بیرون بدهند که البته باید نسبت به آن هوشیار باشیم چراکه برای ایجاد حس ناامیدی در بین مردم این آمارها و ارقام دست‌کاری و مخدوش خواهند شد.

این کارشناس رسانه با بیان اینکه دشمن یک جنگ اطلاعاتی ادامه‌دار را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است و قطعاً اطلاعات را در مسیری که می‎خواهند منتشر خواهد کرد، افزود: یکی دیگر از تکنیک‌های دشمن بزرگ کردن کاستی‎هاست که باید نسبت به این موضوع نیز هوشیار باشیم.

لسانی با بیان اینکه ما باید منتقد مصلح باشیم نه طلبکار کناره‌گیر، گفت: در کشور مشکلات و کاستی‎هایی داریم اما اینکه فقط روی کاستی‌ها تمرکز شود یک زنگ خطر است و باید نسبت به این توطئه دشمن در بین مردم اطلاع‌رسانی کنیم.

انتهای پیام
captcha