انتخابات به منزله نماد اصلی مشارکت همواره مورد توجه مردم ایران است
کد خبر: 4202258
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
سخنگوی ستاد انتخابات کشور:

انتخابات به منزله نماد اصلی مشارکت همواره مورد توجه مردم ایران است

محسن اسلامی با تأکید بر اینکه همواره نماد اصلی مشارکت در انتخابات، مورد توجه ایرانیان بوده است، گفت: در این دوره نیز مردم به انتخابات، مشارکت و حضور در صحنه توجه و اهتمام دارند.

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، در گفت‌وگو با ایکنا به ارزیابی فضای حاکم بر دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری پرداخت و گفت: ستاد انتخابات کشور، مجری برگزاری انتخابات بر مبنای قانون جدید است و قانون از زمان ابلاغ، اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه یکسری از فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که در ادوار گذشته انتخابات نبوده دراین قانون آمده است، افزود: این قانون نوآوری را در فرایندهای اجرایی از جمله الکترونیکی شدن ثبت‌نام، پیش ثبت‌نام‌ها، ورود بند 9 ماده 31، دارا بودن پنج سال سابقه فعالیت اجرایی، آموزشی، پژوهشی و قضایی و توسعه زمان‌های بررسی صلاحیت‌ها ایجاد کرده است.

اسلامی با بیان اینکه این نوآوری می‌تواند به شکل‌گیری فضای جدید انتخاباتی کمک کند، ادامه داد: در این دوره حدود 70 درصد از نامزدها و داوطلبان انتخاباتی در گروه سنی 30 تا 50 ساله‌ هستند و این یعنی کنشگران جدید وارد معرکه شده‌اند. همچنین کیفیت اجرا نیز متفاوت شده چنانکه در چهار حوزه، انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

ضرورت تحلیل مشارکت در 40 دوره انتخابات

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به حضور عوامل اجرایی آموزش‌دیده در شعب اخذ رأی و در نظر گرفتن مواردی که امر رأی‌گیری را تسهیل می‌کند، افزود: فرهنگ سیاسی مردم ایران در طول 45 سال پیروزی انقلاب تاکنون به گونه‌ای بوده است که در طی 40 دوره انتخاب در کشور، همواره در صحنه حضور داشته‌اند.

وی تأکید کرد: اگر تحلیلی درباره مشارکت در انتخابات صورت می‌گیرد، می‌باید به این بازه زمانی، ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نگاه شود. در این 40 دوره انتخابات با فراز و نشیب و با درصد مشارکت‌های متفاوت برگزار شده است.

اسلامی با بیان اینکه در یک انتخابات با مشارکت 85 درصدی و در انتخاباتی دیگر با مشارکت 42 درصدی روبرو بودیم، اظهار کرد: همواره مشارکت یا نماد اصلی مشارکت؛ انتخابات، مورد توجه ایرانیان بوده است. تصور من این است که در این دوره نیز مردم ایران به انتخابات، مشارکت و حضور در صحنه توجه و اهتمام دارند، به طوری که به انتخاب نامزد و داوطلب مورد نظر خود اقدام می‌کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه حدود 15 هزار نامزد انتخاباتی در این دوره تأیید صلاحیت شده‌اند، گفت: این رقم وسیعی است؛ یعنی معادل 51 نامزد برای هر کرسی وجود دارد که این مؤید اهمیت صندوق رأی و انتخابات است.

وی ادامه داد: در این دوره از سوی ستاد انتخابات و سایر دستگاه‌های اجرایی تسهیلات، امکانات، ظرفیت‌هایی برای تبلیغات نامزدها در نظر گرفته شده است. صدا و سیما و پیام‌رسان‌ها و شهرداری‌ها نیز فضای تبلیغاتی رایگان یا شبه‌رایگان را تعیین کرده‌اند.

بحث امنیت و سلامت انتخابات

اسلامی با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد شور، نشاط و مشارکت مناسبی را در این دوره از انتخابات شاهد باشیم، گفت: مردم حتما این فضای شور و نشاط را طی سوم تا دهم اسفند تجربه می‌کنند و امیدواریم شاهد یک انتخابات سالم و همراه با امنیت باشیم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره تمهیدات درنظر گرفته شده درباره بحث امنیت و سلامت انتخابات با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب، افزود: در راهبرد سلامت انتخابات سعی شده تا فرمانداران و استانداران جانبداری از نامزدهای انتخاباتی نداشته باشند. خط قرمز ما مرّ قانون است و مقرر شده تا بدون جانبداری عمل کنند. فرایند‌های اجرایی نیز به خوبی تدارک دیده شده است تا شاهد سلامت انتخابات هم در اجرا و هم در کیفیت باشیم.

عدالت انتخاباتی در تبلیغات

وی با تأکید بر رعایت عدالت در تبلیغات انتخاباتی گفت: در عرصه سلامت مالی نامزدها، یک سامانه مالی ویژه تبلیغات نامزدها، مهیا شده تا شفافیت مالی شکل بگیرد.

اسلامی در پایان درباره رعایت امنیت در انتخابات، تصریح کرد: ستاد امنیت انتخابات تشکیل شده که تمام نهادهای مرتبط با امر امنیت در این ستاد حضور دارند و جلسات آن به صورت منظم برگزار می‌شود. تدارک و سازماندهی لازم انجام شده است و امیدواریم انتخابات خوبی در پیش داشته باشیم. 

انتهای پیام
captcha