برنامه و فکری برای ارتقای جایگاه مسجد در کشور وجود ندارد
کد خبر: 4203905
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹

برنامه و فکری برای ارتقای جایگاه مسجد در کشور وجود ندارد

رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاء‌الدین حسین(ع) شیراز با انتقاد از عدم توجه به ظرفیت مساجد گفت: با اینکه مسجد جایگاه والایی را در کشور و فرهنگ ما دارد اما نسبت به این جایگاه بی توجهی می‌شود و برای حفظ و ارتقای این جایگاه برنامه و فکری وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحی‌الدین طاهری، رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاء‌الدین حسین(ع) شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحی‌الدین طاهری، رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاء‌الدین حسین(ع) شیراز امروز، ۱۶ اسفندماه در مراسم بزرگداشت سالروز تأسیس کانون‌های مساجد که در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز برگزار شد، از عدم توجه به جایگاه مسجد در کشور انتقاد کرد و گفت: با اینکه مسجد جایگاه والایی را در کشور و فرهنگ ما دارد اما نسبت به این جایگاه بی توجهی می‌شود و برای حفظ و ارتقای این جایگاه برنامه و فکری وجود ندارد.

دبیر جامعه روحانیت شیراز با طرح این سئوال که چند درصد از روحانیون و امامان جماعت مساجد مسلط به مباحث روز جامعه هستند، گفت:‌ اگر علمای گذشته موفق بودند ارتباط دوستانه با مردم داشتند و از ارتباط اداری و تشکیلاتی با مردم حذر کرده و همواره در جشن و شادی و  غم مردم خود را دخیل می‌دانستند.

مسئول مدرسه علمیه محمودیه تأکید کرد: هدف کار در مسجد باید انسان‌سازی باشد.

طاهری با اشاره به اهمیت توجه به ذائقه نسل جدید گفت: امروز افراد در مساجد کهنسالان هستند و دلیل آن گرفتار حواشی شدن و عدم درک درست از جایگاه مسجد است، در حالی که نکته مهم خلاقیت نشان دادن برای جذب جوانان و افرادی است که همسایه مسجد و  اطراف آن هستند.

وی با اشاره به نقش تربیت‌گر مسجد اظهار کرد: آمار ورودی حوزه‌های علمیه با حضور و تربیت جوانان و نوجوانان در مسجد ارتباط نزدیک دارد و اگر حضور مدارس و مردم محله در مسجد بیشتر  شود، نیازهای حوزه‌های علمیه و جامعه نیز بر طرف می‌شود.

طاهری ادامه داد: این مطلب در گرو این است که امام جماعت بتواند سطح سواد رسانه‌ای، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود را بالا ببرد و روحانی که با یک شبهه و سئوال جا خالی می‌کند، به درد مطرح شدن در جامعه و حضور در مسجد نمی‌خورد.

رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز با اشاره به جایگاه بالایی که مسجد در تمدن اسلامی دارد، گفت: بقعه‌ای بالاتر از مسجد نمی‌توان پیدا کرد و اولین جایی که در عالم دنیا بنا شده مسجد است و پیامبر اکرم (ص) اولین قدم را برای تشکیل حکومت اسلامی پس از ساخت مسجد برداشت.

وی با تأکید بر اینکه مساجد باید مرکز رشد نسل جدید باشد، افزود:‌ این اتفاق با حضور امام جماعت محقق می‌شود و مسجد به این شکل روح و حیات پیدا می‌کند و این نشان دهنده اهمیت جایگاه امام جماعت مسجد است.

انتهای پیام
captcha