تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست + فیلم
کد خبر: 4204880
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
باران حکمت/ 2

تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافریست + فیلم

محسن اسماعیلی در قسمت دوم درس‌گفتار «باران حکمت» گفت: بدون حرکت ما خدا برکتی برای کار ما نازل نمی‌کند لذا ما باید تلاش کنیم اما به تلاش خودمان دل نبندیم چون عوامل طبیعی و غیر طبیعی در این دنیا زیاد هستند و می‌توانند مانع موفقیت ما شوند و کسی نمی‌تواند به تنهایی بر همه آنها غلبه کند.

نهج‌البلاغه متن سخنانی است که ۱۴۰۰ سال قبل بر زبان امیرالمومنین علی(ع) جاری شده است و هر چه از تاریخ صدور آن فاصله می‌گیریم چون گنجینه‌ای گرانبها، ارزش و درخشش بیشتری پیدا می‌کند و عجیب اینکه قدمت این بیانات از به‌روز بودن و کاربردی بودن آنها کم نکرده است؛ گویی همین روزها حکیمی بر فراز منبر رفته برای انسان امروز سخن گفته است.
 
محسن اسماعیلی؛ استاد حقوق دانشگاه تهران که سال‌ها به پژوهش در نهج‌البلاغه مشغول بوده است، در درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، تولید شده است به بیان نکات پندآموز و حکیمانه از نهج‌البلاغه و برای زندگی امروز پرداخته است.
فیلم و متن قسمت دوم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.
 
ماه مبارک رمضان، ماه آشنایی با معارف دینی و بهار قرآن است لذا باید قرآن خواند، قرآن را فهمید و آن را به کار گرفت. یکی از مشکلات ما این است که مفاهیم قرآنی را دقیق متوجه نمی‌شویم و به همین دلیل، راه را با چاه اشتباه می‌گیریم. یکی از این مفاهیم، توکل یعنی دل بستن به خداست.
برخی فکر می‌کنند توکل به معنای دست شستن از تلاش، چشم به آسمان دوختن و منتظر امدادهای غیبیِ تنها است. اما واقعیت این است که برکت، در پی حرکت است. بدون حرکت ما خدا برکتی برای کار ما نازل نمی‌کند لذا ما باید تلاش کنیم اما به تلاش خودمان دل نبندیم چون آنقدر عوامل طبیعی و غیر طبیعی در این دنیا زیاد هستند و می‌توانند مانع موفقیت ما شوند که کسی نمی‌تواند به تنهایی بر همه آنها غلبه کند لذا ما نیازمند آن هستیم که در نهایت کوشش و تلاش، نهایت اعتماد و دلبستگی به خدا را داشته باشیم.
 
حافط که لسان الغیب، حافظ قرآن و گویای مطالب قرآنی است می‌فرماید: «تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافری‌ست/ راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش»
بنابراین توکل، هم به انسان امید می‌دهد و هم از سویی خودشیفتگی را از وجود انسان بیرون می‌کند لذا اگر می‌خواهیم موفق شویم باید این جمله امیرالمؤمنین(ع) را در یاد داشته باشیم که هرکسی در کنار تلاش و کوشش، به خدا اعتماد و توکل کند خداوند وی را بر همه موانع پیروز می‌کند.

 

انتهای پیام
captcha