بسیاری از والدین هنگامی که فرزندشان به سن ورود به مدرسه میرسد این سؤال برایشان پیش آمده که کدام یک از مدارس دولتی و غیردولتی برای تحصیل مناسب است. بررسی کاملترین فاکتورها و شاخصههای بهترین سیستمهای آموزشی، موضوعی که والدین تمایل دارند از آن باخبر شوند و بتوانند متناسب با این فاکتورها، بهترین مدرسه را برای تحصیل فرزند خود پیدا کنند.
معمولاً والدین با پرس و جو از اطرافیان بهدنبال یافتن بهترین مدرسه برای فرزند خود هستند اما هر کس بر حسب تجربههایی که داشته و بر حسب تفکرات شخصی، نظر متفاوتی درباره این موضوع دارد. نگاه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش به رشد همهجانبه براساس ساحتهای ششگانه است. براساس این سند، مدرسه مکلف است شرایط را برای رشد متعادل کودکان و نوجوانان فراهم کند تا اینکه آنها بتوانند شهروندان موفق جامعه آینده شوند.
مرضیه محبوبی، روانشناس کودک در گفتوگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: آنچه که در انتخاب نوع مدرسه باید برای والدین مهم باشد این است که دو فاکتور آموزش و پرورش را در کنار یکدیگر ببینند و در حقیقت مدرسهای را برای فرزند خود انتخاب کنند که هم در آن مبحث آموزش کتب درسی به خوبی انجام میگیرد و هم پرورش شخصیت اجتماعی کودک به درستی شکل میگیرد.
بنابراین آنچه که مورد اهمیت است یک مدرسه خوب باید دو فاکتور آموزش و پرورش اعم از ایجاد سرگرمیهای مناسب، اوقاف فراغت درست، بازیها و ورزشهای متناسب با سن و روحیه کودک را داشته باشد. متأسفانه شاهدیم که برخی مدارس صرفاً جنبه آموزش نوآموزان را مورد توجه قرار میدهند که این خود موجب شکل نگرفتن شخصیت اجتماعی درست کودک خواهد شد. بر این اساس مهمترین فاکتور در انتخاب نوع مدرسه این است که مباحث آموزش و پرورش در حد تعادل رعایت و اجرا شود.
یکی دیگر از نکاتی که همواره دغدغه والدین است انتخاب نوع مدرسه، اعم از دولتی و غیرانتفاعی است. بنابراین باید گفت اگر مدارس دولتی شلوغ نباشد و معلم بتواند توجه کافی به کودک داشته باشد این نوع مدارس مدارس بهتر است زیرا معلمانی که وارد این مدارس میشوند همگی آموزش دیدهاند اما در همه مدارس غیرانتفاعی این فاکتور رعایت نشده بلکه فقط تعدادی از این معلمان آموزشهای لازم را در ارتباط با نحوه آموزش و پرورش کودک فرا گرفتهاند زیرا معلمان رسمی آموزش و پرورش موظف به گذراندن این دورهها هستند.
تعداد جمعیت بسیار در مدارس دولتی تنها ایراد کار این مدارس است که این مطلب نیز باید با همکاری والدین جبران شود تا کیفیت کار پایین نیاید. در مدارس دولتی دانشآموزان از فرهنگها و اقشار مختلف جامعه حضور دارند. این موضوع میتواند سبب رشد مهارتهای اجتماعی کودک شده و او را برای حضور در جامعه آمادهتر کند، علاوه بر این مدارس دولتی رایگان هستند و طبق قانون نباید هزینه اجباری برای ثبتنام دانشآموز تعیین و دریافت کنند.
آنچه که مهم قلمداد میشود این است که در مدارس دولتی معمولاً دانشآموز بیشتر یاد میگیرد که از حق خود دفاع کند و مراقب خودش باشد. همچنین برخورد جدیتر پرسنل در مدارس دولتی میتواند باعث شود تا دانشآموز در آینده رفتار پختهتر و سنجیدهتری داشته باشد و به اصطلاح نازک نارنجی نباشد.
از آنجایی که کودکان در خانوادههایی با جمعیت کم بزرگ شدهاند و معمولاً تک فرزند و یا دو فرزند هستند بنابراین در خانواده توجه بسیاری به آنها شده و لازم است والدین در مدارسی کودکان خود را ثبتنام کنند که جمعیت کلاسی کم باشد تا معلم بتواند به کودکان توجه کافی را داشته باشد. آنچه که باید برای والدین مهم باشد این است که کادر آموزشی برای دانش آموز ارزش و احترام قائل باشند.
یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که در انتخاب مدرسه باید مورد توجه والدین باشد، این است که تفریح و سرگرمی در مدرسه باید وجود داشته باشد چرا که ذهن دانش آموز همراه با بازی و تفریح، پرورش خواهد یافت.
لازم است خانوادهها از حساسیت خود برای ثبتنام در نوع مدرسه کودکان کم کنند. متأسفانه شاهدیم که برخی خانوادهها فرزندان حود را در مدارس غیرانتفاعی ثبتنام کردهاند و اکنون ناراضیاند درحالی که ثبت نام در کلاس اول بسیار مهم است چرا که دیدگاه دانش آموز درباره مدرسه و معلم شکل خواهد گرفت بنابراین این پایه از حساسیت ویژهای برخوردار است.
اما نکته مهم این است که تعداد دانشآموزان در مدارس غیر انتفاعی نسبت به مدارس دولتی بسیار کمتر است بنابراین معلم وقت بیشتری برای رسیدگی به وضعیت درسی دانشآموزان دارد و فاکتور مهم دیگر اين مدارس این است که برخی از مدارس غیردولتی به خاطر کلاسهای فوق برنامه ساعت درسی بیشتری دارند از این رو والدین شاغل با خیال راحت بهکار خود میرسند.
اما از آنجایی که کودکان امروزه معمولاً تک فرزند هستند بنابراین لجبازی در وجود آنها شکل گرفته است، اگر به درستی ارتباط عاطفی بین معلم و کودک شکل نگیرد دانش آموز نه تنها در انجام تکالیف درسی کوتاهی خواهد کرد بلکه در سایر امور نیز از معلم خود حرف شنوی نخواهد داشت.
این سؤال و دغدغه مهم بسیاری از والدین شهرکنشین و یا مناطق پایین شهر است که آیا کودکم را در مناطق بالای شهر ثبتنام کنم یا در محل سکونت خود. واقعیت این است که معلمان خوب در شهرکها هم وجود دارند لازم نیست کودک خود را آزار دهیم و زمان زیادی را در سرویس به سر ببرد، شلوغی و ترافیک شهر را تجربه کند تا به مدرسه برسد. علاوه بر این موارد حضور دانش آموزان در مدارس داخل شهر ترافیک را تشدید خواهد کرد و این خود یک معضل شهری است.
توصیه میکنیم والدین برای انتخاب نوع مدرسه تحقیق کنند و بهترین شیوه آن این است که از والدین کودکانی که در مدارس مورد نظرشان تحصیل میکنند سؤال کنند و از آنها نظرخواهی کنند.
انتهای پیام