
به گزارش ایکنا،
سیدمحمد رضوی؛ استاد
دانشگاه آزاد اسلامی؛ شامگاه 3 تیرماه در دومین بخش از نشست علمی «
پایان جهان و فرجام ادیان و تثبیت حکومت علوی» با اشاره به آیه شریفه؛
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِي كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ، گفت: این آیه یک معنای ظاهری و یک معنای باطنی دارد؛ در معنای ظاهری، شهور به معنای ماههای مختلف است اما یک معنای باطنی دارد که مهمتر از ظاهر است و در آن شهور یعنی تعداد عالمان مشهور امت پیامبر(ص) که 12 نفر بودهاند و کسی که باور به امامت این 12 نفر داشته باشد دین او کامل است و بر صراط مستقیم قرار دارد.
وی با بیان اینکه در آیه شریفه «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»؛ فرموده است بدانید خداوند زمین را بعد از مرگش حیات میدهد، افزود: اگر معنای ظاهری را در نظر بگیریم یک مفهوم دارد و آن اینکه زمین در زمستان خشک میشود و در بهار حیات مجدد میگیرد ولی معنای باطنی آن این است که در دوران غیبت آنقدر ظلم و ستم دنیا را فراخواهد گرفت که گویی زمین مرده است و وقتی منجی ظهور کند و عدالت فراگیر شود زمین زنده خواهد شد.
رضوی افزود: آیه دیگری که مرتبط با مهدویت و آخرالزمان است، آیه شریفه «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا» است که با فعل ماضی بیان شده و مفهومش این است که وقتی حق آمد باطل نابود خواهد شد. آیه دیگر در این راستا، آیه اول سوره مبارکه نصر است که فرمود: «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ»؛ اگر روایات ذیل این آیه را جستوجو کنیم خواهیم دید در سال هشتم هجرت یعنی فتح مکه پیامبر(ص) بدون خونریزی وارد مکه شدند؛ آیه اشاره کرده است که مردم فوج فوج و گروه گروه وارد دین خدا شدند و البته کسانی چون ابوسفیان و معاویه از روی نفاق و ذلت و ترس وارد دین خدا شدند و بعدا منافقانه پوست عوض کردند.
این پژوهشگر تصریح کرد: در روایات تاویل این آیه آمده است که نصرالله وجود نازنین امام زمان(عج) است و وقتی نصرالله یعنی امام زمان بیایند خواهید دید که مردم گروه گروه به دین اسلام درخواهند آمد آن هم وقتی حلاوت و شیرینی اسلام را توسط منجی مشاهده کردند. نصرالله و الفتح در روایات تاویلی ما بر زمان ظهور منطبق شده است و اینکه امام زمان(عج) نصرالله و فاتح هستند.
ائمه(ع)؛ ذکر الله هستند
استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آیه «أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ» در سوره مبارکه حدید، تصریح کرد: آیا وقت آن نرسیده است که قلوب مردم نسبت به خداوند خشیت پیدا کند؛ گاهی ممکن است بدن انسان خاضعانه رفتار کند ولی خضوع قلبی در فرد وجود نداشته باشد؛ ذکر الله در بسیاری از روایت بر ائمه هدی(ع) و امام زمان(عج) منطبق شده است. آیا قلوب مردم این خشیت را پیدا نکرده است که نسبت به ذکر الله یعنی ائمه(ع) و آن چیزی که نازل شده است نرم شود.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: 1200 سال از غیبت امام زمان میگذرد و چه بسا در سراسر بلاد اسلامی یکسری از مردم به خاطر طولانی شدن ظهور اعتقاد و باور خود را به منجی از دست میدهند؛ تعبیر فاسقون در آیه ناظر به دوره غیبت است و اینکه بخشی از مسلمانان نسبت به ظهور فاسق و بیباور میشوند.
وی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ ۚ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ»، اظهار کرد: فرعون لقب پادشاهان مصر است مانند کسری که لقب پادشاهان ایران بوده است؛ فرعونی که در دوره موسی(ع) وجود داشته، رامسیس دوم بوده است؛ آیه فرموده که فرعون در زمین علو کرد و اهل سرزمین خود را پیرو خود و گروه گروه قرار داد و آنان را به استضعاف کشاند که این استضعاف بیشتر استضعاف عقیدتی است؛ در ادامه آیات فرمود که پسران آنان را میکشت و زنانشان را زنده میگذاشت.
وی ادامه داد: خداوند در آیات بعد فرمود؛ ما اراده کردیم که بر مستضعفین منت بگذاریم و زمین را به ارث آنان در بیاوریم و آنان را پیشوا در زمین قرار دهیم؛ در روایتی ذیل آیه آمده است که امام علی(ع) فرمودند منظور از مستضعفین در این آیه ما ائمه هستیم.
وی ادامه داد: در آیات ابتدایی سوره مبارکه فجر، فجر به دولت امام زمان(عج) منطبق شده است و فجر به معنای گشایش و انفجار است و در اینجا انفجار نور رخ خواهد داد و شب تاریک از بین رفته و روز روشن یعنی دولت حق جای آن را خواهد گرفت. در آیه دوم به 10 شب اشاره کرده که ظاهرا بر دهه ذیالحجه یا محرم تطبیق شده است ولی در روایات تاویلی ما لیال عشر را «من الحسن الی الحسن» ذکر کردهاند یعنی از دوران امامت امام حسن مجتبی(ع) تا دوره امامت امام حسن عسکری(ع).
استاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در مقصود از شفع هم شفاعت بیان شده است، گفت: در روایات آمده است که شفع، حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) هستند که کفو یکدیگرند و اگر علی(ع) نبود کفوی برای فاطمه(س) نبود و اگر فاطمه(س) نبود کفوی برای علی(ع) پیدا نمیشد و فرمودند مقصود از وتر، خداوند متعال و احد است و در مورد لیل هم به دولتها و حاکمان طاغوتی و ظالم تاویل شده است که چه بسا تا روز ظهور هم باعث تاریکی زمین خواهند بود ولی وقتی فجر صادق طلوع کند ما شاهد حضور دولت حقه علوی و از بین رفتن دولتهای باطله خواهیم بود.
چرا اسلام بر همه ادیان پیروز خواهد شد؟
رضوی ادامه داد: یکی از آیات تاثیرگذار دیگر بر بحث ما آیه «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ ۗ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ ۗ وَمَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ» یعنی آگاه باشید که دین نزد خداوند، اسلام است و اگر کسی غیر از اسلام دینی برای خود انتخاب کند در قیامت در زمره خاسرین خواهد بود؛ در آیه دیگر فرمود: وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ؛ اگر کسی غیر از اسلام را برگزیند خاسر خواهد بود. بستر تحقق اسلام طبق دو آیه شریفه در دوره منجی و ظهور خواهد بود؛ قبل از ظهور، ادیان دیگری مانند مسیحیان و زرتشتیان و یهودیان وجود دارند و آنان به کیش خود خواهند بود ولی اسلام بر تمامی دینهای دیگر غلبه خواهد یافت آن هم به کوری چشم مشرکان و اکراه آنان.
رضوی تاکید کرد: اسلام دین جهانی خواهد شد و در آن زمان ندای حق و اذان از همه مساجد به گوش خواهد رسید؛ در روایات بیان شده است که اسلام در این آیه تطبق بر ولایت حضرت علی(ع) و ائمه(ع) دارد.
رضوی افزود: ممکن است برخی بپرسند که چرا این تمامیتخواهی باید وجود داشته باشد که اسلام بر همه ادیان پیروز شود؟ به نظر بنده بهترین آیه برای پاسخ به این شبهه آیه 13 سوره مبارکه شوری است که فرمود: شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰ ۖ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ ۚ كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ ۚ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ يُنِيبُ؛ یعنی آغاز دین همان چیزی بود که خدا به نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و پیامبر(ص) وحی کرد و همه این پیامبران اولواالعزم بودند و دین الهی را اقامه کردند؛ واژه دین در اینجا اشاره به دینی دارد که در غدیر طبق آیه اکمال، کامل و تمام شد؛ یعنی همه انبیاء مسیری را پیمودند تا زمینه برای نبوت پیامبر خاتم و اعلام امامت در غدیر فراهم شود کما اینکه در سوره صف آمده است: وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ ۖ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَٰذَا سِحْرٌ مُبِينٌ؛ آیه تاکید دارد که وقتی عیسی بن مریم به بنیاسرائیل عرضه داشت من رسول خدا هستم و تورات تحریف ناشده را تصدیق میکنم ولی شما را به رسولی بشارت میدهم که نام او احمد است.
رضوی بیان کرد: همه انبیاء الهی که نام آنان در سوره شوری آمده است، آمدند تا دین رسول الله اقامه شود و اقامه دین پیامبر خاتم هم با ولایت اقامه میشود؛ فرمودند در روز قیامت همه انبیاء الهی سر تعظیم در برابر ولایت حضرت علی(ع) فرود خواهند آورد؛ در روایات بیان شده است که پیروان نوح(ع) گرچه پیرو او بودند و لی در قیامت به عنوان شیعیان علی(ع) محشور خواهند شد هر چند امیرالمؤمنین(ع) را ندیده باشند؛ با این قیاس همه پیروان انبیاء جزء یاران علی(ع) خواهند بود و علی(ع) ملاک تشخیص حق از باطل است.
انتهای پیام