به گزارش ایکنا، آیتالله محمد عندلیب همدانی؛ استاد درس خارج حوزه علمیه قم، 4 تیرماه در نشست علمی «کارکرد امروزین واقعه غدیر» با بیان اینکه نگوییم غدیر یک واقعهای بوده که سالها پیش رخ داده است، گفت: امروز و الان هم در برابر غدیر، سقیفه قرار دارد؛ این نگاه عصری و کنونی به غدیر یعنی ما باید معیار و فرقان همیشگی برای فهم معارف وحیانی داشته باشیم.
وی توضیح داد: قرآن را چگونه بفهمیم، آنگونه که غدیر میگوید یعنی اگر من امروز میخواهم سنت و قرآن را بفهمم، غدیر برای فهم امروزی قرآن و سنت لازم است لذا در معارف وحیانی غدیریه میگوییم: السلام علیک یا دین الله القویم و صراطه المستقیم. نگاه امروزین و هویتی به غدیر یعنی اصالتدادن به روز غدیر و تعظیم شعائر. یادآوری آن ماجرا خوب است ولی مهم اصالتدادن به این روز هر سال و همیشه است.
استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه با شکر واقعی و نه فقط زبانی نعمت غدیر و ولایت میتوان به سعادت رسید، اظهار کرد: شکر واقعی غدیر یعنی معیت دائمی با غدیر یعنی نصرت غدیر با زبان، قلم و عمل؛ اگر ما معیت با غدیر داشتیم و با غدیر زندگی کردیم و غدیر را نصرت کردیم؛ این یعنی اصالتدادن به غدیر و نگاه کنونی و امروزی به غدیر. در زیارت غدیریه میخوانیم؛ امر الله تعالی باتباعک و المؤمنین الی نصرک و قال عز و جل «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ»؛ معیت با غدیر این معیت است. در غدیر شخصیتی معرفی میشود که هم نعمت است و هم ولی نعمت و هم متمم نعمت.
آیتالله عندلیب همدانی تصریح کرد: حضرت علی(ع) شخصیتی است که با سنخ نعمتهای مادی و معنوی دیگر متفاوت است؛ وجود مقدس حضرت مولا(ع) نعمت بینظیر الهی برای بشریت در همه زمانها و مکانها است. وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) ولی نعمت است؛ واسطه فیض الهی در تمام نعمتهای مادی و معنوی برای همه انسانها تا قیامت است. غدیر را باید از یک روز و سال مخصوص بیرون بیاوریم.
استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به اینکه غدیر روز تعیین راهبان و محافظ در راه پرخطر دنیا است، افزود: آیا راهبر فقط برای مردم آن زمان است یا تا قیامت است؟ غدیر واقعهای جاودانه است و نه مقطعی که ما هم مقطعی آن را گرامی بداریم؛ غدیر باید هر روز ما باشد و با آن زندگی کنیم زیرا غدیر نقشه راه برای رسیدن به سعادت است و اگر نقشه راه را کنار بگذاریم منحرف خواهیم شد.
آیتالله عندلیب همدانی تاکید کرد: همه محبان امیرالمؤمنین(ع) مخصوصا ما طلاب باید با غدیر زندگی کنیم؛ این یعنی نگاه امروزی به غدیر و مخصوصا ما طلاب و بالاخص در بعد علمی و فهم دین باید با غدیر زندگی کنیم. مگر نه این است که در حدیث شریف غدیر پیامبر(ص) اکرم سخن از ثقلین به میان آوردند یعنی در فهم دین به اینجا و آنجا نروید. یعنی من طلبه زندگی طلبگی خودم را بر محور و اساس غدیر قرار دهم که قرآن است و عترت.
استاد حوزه علمیه تاکید کرد: این نگاه بالاتر از گرفتن پیام از غدیر است؛ چه بسا کسی بگوید یک واقعه و حادثهای اتفاق افتاده و تمام شده است و امروز میخواهیم از آن پیام بگیریم؛ خیر، غدیر تمام نشده و تمامشدنی نیست کما اینکه عاشورا و مبعث تمام نشده و نخواهد شد؛ نگاه هویتی یعنی با مبعث زندگیکردن، با عاشورا زندگیکردن و با غدیر زندگی کردن. این نعمتی است که شکر و حمد خدا را به جا میآوریم و این همان تمسک است؛ الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه مولانا امیر المؤمنین(ع).
انتهای پیام