در ابتدای این نشست احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی به قرائت متن گزارش این کمیسیون درباره برنامهها و صلاحیت سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت.
مقدمه:
در راستای اجرای ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر اساس زمان بندی ارائه شده از سوی هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای دوشنبه ۲۲ مرداد لغایت چهار شنبه ۲۴ مرداد ماه طی ۳۶ ساعت کاری و ملاقات با ۱۹ نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید. بر اساس مأموریت کمیسیون فرهنگی برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی، از وزارتخانههای «فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ارتباطات و فناوری اطلاعات هر کدام ۳ ساعت و ۱۵ وزارت خانه دیگر هر کدام به میزان یک ساعت و نیم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
مهمترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.
ـ به منظور حمایت از اصحاب هنر و روانسازی مقررات سینمایی و نمایش فیلم پیگیری جهت ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود.
ـ پیگیری تحقق احکام برنامه هفتم بر اساس زمانبندی مشخص مخصوصاً در تولید محتوای فاخر سینمایی و تولید محتوای مناسب در فضای مجازی و بازیهای رایانهای بومی با حفظ مراقبتهای انقلابی و اسلامی.
ـ برنامهریزی برای افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقاء شاخصهای دینداری در جامعه.
ـ برنامهریزی لازم جهت حمایت از صنایع خلاق و ارتقاء شاخصهای اقتصاد فرهنگ.
ـ مردمیسازی فعالیتهای فرهنگی با توجه به حلقههای میانی و ظرفیت دستگاهها و نهادهای مردمی.
ـ تعمیق فرهنگ ایرانی – اسلامی و مواجهه مؤثر در جنگ ترکیبی و تمرکز بر ارتقای هویت ملی و تقویت فرهنگ دینی.
ـ استفاده از نیروهای انقلابی و تأکید بر جوانگرایی.
ـ اجرای کامل تکالیف مربوط به قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده.
شرح استعلامات: (مدرک تحصیلی)
در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی آقای سید عباس صالح شریعتی، وزیر محترم پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به استناد نامه ۲۸۴۰۱ مورخ ۲۳/ ۵/ ۱۴۰۳ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید. در پاسخ به نامه فوقالذکر وزارت متبوع طی نامه شماره ۳۶۷۰۳۰/ ۴ مورخ ۲۴/ ۵/ ۱۴۰۳ مراتب فارغ التحصیلی ایشان در مقطع کارشناسی فقه و اصول از حوزه علمیه مشهد، کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی از مدرسه عالی تربیتی و قضایی طلاب قم و دکتری کلام (فلسفه دین و مسائل جدید کلامی) از دانشگاه قم مورد تأیید میباشد.
شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
ـ تلاش برای اصلاح ساختار فرهنگی کشور و ایجاد ساختاری منسجم
ـ تشکیل کمیته ویژه اجرایی سازی برنامه هفتم توسعه
ـ احیای محوریت مردم و اهالی فرهنگ و هنر در نظام فرهنگی کشور
ـ سلب تصدیگری دولتی و شبهدولتی در تولید و عرضه فرهنگی
ـ میدانسپاری حداکثری به مردم و اهالی فرهنگ و هنر در تولید و عرضه فرهنگی
ـ استفاده از مجامع و تشکلهای مردمی برای تسهیل ممیزی و رشد مصرف فرهنگی تولیدات داخلی
ـ توزیع عادلانه فرصتها و ظرفیتهای فرهنگی و هنری به ویژه در نقاط محروم و دورافتاده
ـ رشد شاخصهای تولید و مصرف تولیدات فرهنگی ایرانی ـ اسلامی
ـ توزیع عادلانه منابع، یارانهها و تسهیلات مالی و پولی حوزه فرهنگ
ـ بهبود معیشت فعالان فرهنگی و هنری از محل فروش محصولات و خدمات فرهنگی
ـ تقویت دیپلماسی فرهنگی مبتنی بر عرضه و فروش کالاهای فرهنگی ایرانی در کشورهای هدف.
ـ توسعه سکوهای مبتنی بر نوآوری و فناوری برای بهبود مدیریت تولید و توزیع فرهنگی
ـ استفاده از ظرفیت فناوریهای نوین به ویژه هوش مصنوعی برای بهبود تنظیمگری و مقرراتگذاری
ـ معطوف شدن تولید و مصرف فرهنگی به معیارهای جامعه مطلوب ایرانی ـ اسلامی مندرج در چشمانداز
ـ توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و پیگیری اصلاح اساسنامه نهاد عمومی کتابخانه ها
بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی
معیارهای عمومی ارزیابی به شرح ذیل میباشند:
۱. تناسب: برنامهها با مسائل، مشکلات و واقعیتهای موجود متناسب بوده و در راستای حل آنها طراحی شده باشند.
۲. واقعگرایی: برنامهها با توجه به شرایط و امکانات موجود قابلیت اجرا داشته باشند.
۳. صراحت: برنامهها روشن، ساده و دقیق بوده و برای کاربران آنها به راحتی قابل درک باشند.
۴. شفافیت: منابع مورد نیاز و راههای تامین آنها مشخص بوده و امکان تعارض منافع پایین باشد.
۵. انسجام: اجزاء و مولفههای مختلف برنامه دارای هماهنگی و همراستایی بوده و یک کلیت یکپارچه را تشکیل دهند.
۶. جامعیت: برنامهها همزمان ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی را لحاظ کرده باشند.
۷. آیندهنگری: پیامدهای احتمالی برنامهها و سناریوهای محتمل پیشبینی شده باشند.
۸. سنجشپذیری: برای برنامهها اهداف عملیاتی و کمی تعیین شود؛ به نحوی که بتوان نسبت به پایش و ارزیابی میزان موفقیت آنها به صورت مستمر اقدام نمود.
۹. زمانمندی: برنامهها برای یک افق زمانی چهار ساله طراحی شده، تعدد و تاخر منطقی احتمالی و میزان مطلوب پیشرفت سالیانه آنها مشخص شود.
تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۱۱ درصد برنامههای پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۵۳ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۳۶ درصد از احکام اشارهای نشده است.
همچنین به دلیل اینکه نمایندهای به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ثبت نام نکرده بود، لذا پس از قرائت گزارش کمیسیون فرهنگی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح برنامهها و رویکردهای خود پرداخت.