کد خبر: 4243495
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵

نقد حجت‌الاسلام رضا غلامی بر سخنان اخیر حجت‌الاسلام میرباقری

یک پژوهشگر فلسفه سیاسی در یادداشتی نوشت: در هیچ جایی از تعالیم معتبر اسلامی قابل مشاهده نیست که برای رسیدن به موقعیتی که از آن موقعیت یا مقصد حق تعبیر می‌شود، فدا کردن جان‌ها به صورت انبوه لازم است. نمونه بارز آن را در آخرین ورق جنگ صفین، یا شکل‌گیری صلح امام حسن(ع) و ... به وضوح می‌توان مشاهده کرد که ائمه(ع) از ادامه جنگ که حتما یکی از دلایل آن حفظ جان‌ها بود، پرهیز کردند.

نقد حجت‌الاسلام رضا غلامی بر سخنان اخیر حجت‌الاسلام میرباقریبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس سابق موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رایزن فرهنگی ایران در اتریش در یادداشتی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده است با اشاره به سخنان اخیر حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری نوشت؛

سخنان اخیر جناب آقای سید مهدی میرباقری درباره اقتضائات رسیدن به مقصد حق از جمله کشته شدن‌ِ انبوه، از منظر عقلانیت سیاسی اسلامی و از وجوه گوناگون به طور جدّ قابل نقد است و من در اینجا فقط معطوف به بحث «کشته شدن انبوه» به چند نکته اشاره می‌کنم:

یکم. جان انسان در اسلام ارزشی فوق تصور دارد و رهبران اسلامی، در هر شرایطی باید تمامی توانایی خود را برای حفظ انسان‌ها حتی یک پیرمرد سالخورده، به خرج دهند. این حفظ جان، هم درباره مسلمانان و غیر مسلمانان و حتی غیر نظامیانی که در طرف دشمن قرار دارند، شمولیت دارد.

دوم. در هیچ جایی از تعالیم معتبر اسلامی قابل مشاهده نیست که برای رسیدن به موقعیتی که از آن موقعیت یا مقصد حق تعبیر می‌شود، فدا کردن جان‌ها به صورت انبوه لازم است. نمونه بارز آن را در آخرین ورق جنگ صفین، یا شکل‌گیری صلح امام حسن(ع) و ... به وضوح می‌توان مشاهده کرد که ائمه علیهم السلام از ادامه جنگ که حتما یکی از دلایل آن حفظ جان‌ها بود، پرهیز کردند.

سوم. امام حسین(ع) در کربلا ترسی از شهادت نداشت و آغوشش برای شهادت در راه خدا باز بود، اما بر اساس ده‌ها مستند تاریخی، از هرگونه تلاشی برای برگشت از مسیر کوفه (کربلا)، عدم شکل‌گیری جنگ و کاهش کشته‌ها از میان یاران خود دریغ نکردند.

چهارم. اصولا یکی از فلسفه‌های تقیه، حفاظت از جان انسانهاست.

پنجم. دستور صریح قرآن مجید؛ وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ است و از این‌رو، هرگونه اقدام بی حساب و ناهوشمندانه‌ای حتی در مقام دفاع مشروع از خود، که در آن کشته‌سازی صورت گیرد، ممنوع است.

ششم. هنوز درباره جواز عملیات شهادت‌طلبانه suicideattack میان علمای طراز اول شیعه اختلاف‌نظر وجود دارد، به سختی می‌توان عملیات شهادت‌طلبانه را با مستندات معتبر اسلامی در فقه موجّه ساخت.

هفتم. به راحتی نمی‌توان با قطعیت مطلق، مقصد حق را شناخت و از آن سخن‌ گفت؛ از این رو، بعضی از علما در طول تاریخ تشیع، برخی از انواع جنگ‌ها در زمان غیبت پیامبر(ص) و ائمه(ع) را جایز نمی‌دانستند.

این بحث بنده صرفاً یک بحث طلبگی است و امیدوارم جناب آقایان از من رنجیده خاطر نشوند. مطلبی که در رسانه‌ملی به اسم اندیشه اسلامی بیان می‌شود باید محکم باشد یا تصریح شود که این مطلب صرفاً برداشت شخصی من است و باب نقدش باز می‌باشد.

انتهای پیام
captcha