کد خبر: 4244347
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
محمود شاه‌شرقی:

حکمرانی قرآنی در سطح جهانی قابل اجرا است

رئیس اندیشکده حکمرانی قرآنی گفت: هدف نهایی اجرا شدن حکمرانی در جامعه و برقراری عدل و قسط است و در این راه همه ما موظف هستیم؛ چه فردی و چه اجتماعی. متاسفانه یکی از دلایلی که ما در حکمت عملی ضعیف هستیم، بعد اجتماعی آن است. امروزه حکمرانی قرآنی در سطح جهانی قابل اجراست که می‌توان برای این امر از سخنان علامه طباطبایی نیز استفاده نمود.

بنیاد قرآنبه گزارش ایکنا، در جلسه هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن، حجت الاسلام والمسلمین فرهاد دهقانی، معاونت تهذیب حوزه علمیه تهران، به ارائه موضوع کاربرد تهذیب در حکمرانی قرآنی پرداخت.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده، دبیرکل بنیاد قرآن کشور، سخنانی درباره حکمرانی قرآنی ارائه کرد.

وی ضمن عرض تسلیت برای شهادت یحیی سنوار و همدردی با مقاومت‌ اسلامی گفت: ما برای تربیت اساتید و مدیران، واقعا ضعف داریم و باید به آن رسیدگی کنیم تا به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل شود. تهذیب اخلاقی جزء رُکن‌های حکمرانی است و باید اخلاق و هنجار‌های کاربردی داشته باشیم و لازمه‌اش تناسب تمامی قواعد است. در همین رابطه، قواعد مدیریت عبارتند از؛ علم همراه با عمل، خودسازی و دگرسازی، به گفتار خود عمل کردن، پرداختن به مستحبات، نظافت، خوشرویی، نظم و انضباط، میان مردم زندگی کردن، تواضع، اصلاح میان مردم، شرح صدر، مطالعه فراوان، پاسخگوی مردم، گفتگو با مردم و امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند حکمت مبانی‌اش در تفکر است، عفت که ریشه‌اش در شهوت است، شجاعت که اساس آن در غضب است و عدالت که اصالت آن در اعتدال قوای نفس است را باید توجه داشت و کارایی و کارآمدی که شاخصه‌های ضروری هستند را باید در حوزه‌ها بیشتر مطرح مشاهده کرد و طلاب باید به این عناصر، مودب و موظف باشند تا جامعه و مدیران را بتوانند تربیت آموزی کنند و این نیاز حکمرانی و حکمرانان کشورمان نیز است تا سرزمین ما به سمت درست پیش برود و رشد کند.


محمود شاه‌شرقی، رئیس اندیشکده حکمرانی قرآنی در سخنانی متذکر شد: طبق آیات قرآن کریم، هدف بعثت انبیا، تزکیه است و تهذیب و تزکیه خیلی معنای مشابهی دارند. منظور قرآن از تهذیب، دوری از تمام صفات اخلاقی بد می‌باشد؛ اما تزکیه در کنار تهذیب، راهکار و روش آن را نیز می‌گوید و جدای از کنار بودن به صفات بد، باعث نزدیک شدن به فضایل خوب را انجام می‌دهد. هدف نهایی اجرا شدن حکمرانی در جامعه و برقراری عدل و قسط است و در این راه همه ما موظف هستیم؛ چه فردی و چه اجتماعی. متاسفانه یکی از دلایلی که ما در حکمت عملی ضعیف هستیم، بعد اجتماعی آن است. امروزه حکمرانی قرآنی در سطح جهانی قابل اجراست که می‌توان از سخن‌های علامه طباطبایی نیز استفاده نمود.


در ادامه غلامرضا محمدزاده معاونت اندیشکده حکمرانی قرآنی بنیاد قرآن گفت: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که نظاره‌گر ظلم، باطل و خصم با ملت‌های مظلوم هستیم. متاسفانه این طرز فکر نادرستی که دشمنان با برنامه آن را اجرا می‌کنند، در تمامی جهان و مخصوصاً در بخش‌هایی از کشور ما نیز سرایت کرده است که یکی از راه حل‌های ساده مقابله با آن، آموزش درست، اصولی و هدفمند است. سرحلقه مشکلات هر جامعه‌ای، مدیریت آن جامعه است و جزء آن دسته از مبانی است که اگر درمان نشود، وضع خطرناکی را برای هر کشوری به ارمغان می‌گذارد.


حجت الاسلام فرهاد دهقانی نیز در این جلسه گفت: کاربرد تهذیب باید واقعی باشد و نه شعاری، باید تهذیب را در زندگی و اعمال خودمان مشاهده کنیم. امام خمینی(ره)، تهذیب را خروج از حکومت شیطان معنا کرده‌اند و گفتند خدا را که مهمترین بهانه این جهان است، نباید فراموش کرد و هر آنچه غیر اوست را فراموش باید کنیم. حکمرانی قرآنی یعنی که منِ نوعی، باید در کارهایم سیاست‌های معین و درستی داشته باشم در همین رابطه امیرالمومنین(ع) فرمودند که سیاست در معنای لغوی بهتر پیش بردن اوضاع و امور است... اما مدیری که به اصل و واقعیت این موضوع برسد، در راه درست پیش می‌رود و در دنیا و آخرت موفق می‌شود و دغدغه‌مَند خواهد شد، اما دوباره نیز می‌فرمایند؛ کسی که تهذیب را کنار بگذارد، از صحت عقلی دور است و بدی آدم را که فضاحت و زشتی است به جا می‌گذارد. آنهایی که تهذیب‌کنندگان هستند، آماده پذیرش حق هستند و آزمایش پذیرفتن حق در ما طبق گفته امام علی(ع)، طوری‌ست که باید ببینیم قناعت، از خودگذشتی و از دنیا گذشتگی ما در چه حد است.

انتهای پیام
captcha