حکمرانی برگرفته از قرآن را در جامعه جاری کنیم
کد خبر: 4148630
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
دبیرکل بنیاد قرآن:

حکمرانی برگرفته از قرآن را در جامعه جاری کنیم

حجت‌الاسلام حسین زاده بیان کرد: امروزه اصطلاح حکمرانی مثل نقل و نبات دستمایه عالم و آدم گشته است و بسیار در جامعه رواج پیدا کرده است لذا ما باید فرصت را غنیمت شماریم و حکمرانی درست را که برگرفته از قرآن است در جامعه جاری کنیم.

به گزارش ایکنا، در جلسات هفتگی بنیاد قرآن از سری نشست‌های تخصصی مهندسی نظام تربیتی مدیران حکمران قرآنی دوره شهید چمران، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین‌زاده؛ دبیرکل بنیاد قرآن در حضور جمعی از اساتید، علما و فرهیختگان به تدریس موضوع نقش مرگ‌اندیشی و آخرت‌گرایی در حکمرانی قرآنی پرداخت.

وی پس از قرائت سوره والعصر، سخنان خود را آغاز نمود و گفت: امروزه اصطلاح حکمرانی مثل نقل و نبات دستمایه عالم و آدم گشته است و بسیار در جامعه رواج پیدا کرده است لذا ما باید فرصت را غنیمت شماریم و تا حکمرانی درست را که برگرفته از قرآن است در جامعه جاری کنیم و به فرداهای بعد تا آخرین فردای عالم برسانیم که حکمرانی با حکمت وجود معنا پیدا می‌کند وگرنه همه‌اش ظلمت و جهل و حیرت و سرگردانی است به همین خاطر است که باید حکمرانی را با اصل فطرت و با هدایت پیامبران، امامان، حکیمان متعال و علمای ربانی دنبال کنیم.

دبیرکل بنیاد قرآن ادامه داد: حکمرانی وجود آنگاه معنا پیدا می‌کند که با راز وجود همراه شویم و عالمی دیگر را فهم و دریافت کنیم تا مفهوم حکمرانی هم برای ما معنا پیدا کند تا انسان از این عالم خاکی به عالم علوی راه پیدا کند. بنابراین زمانی که نمود وجود را در حکمرانی درک کردیم و در عالم دیگر خود را حاضر و خدا را ناظر دیدیم در واقع به حقیقت حکمرانی هم دست یافتیم. در اینجاست که معنای ایمان به خدا و مرگ‌اندیشی و آخرت‌گرایی در معنای حکمرانی مفهوم پیدا می‌کند، در نتیجه مرگ خود به نوعی عامل بازدارنده از زشتی و گناه می‌شود و ما را هدایت می‌کند که با اتکاء قرآن و دین متعال تا آنجا که زنده هستیم حکمرانی قرآنی داشته باشیم.

حجت الاسلام حسین‌زاده افزود: حکمرانی که در دنیا هم رایج شده است در واقع همان ویرانی و تباهی است و جز توهم و توحش چیزی نیست چرا که حکمرانی جدای از الوهیت یعنی حکمرانی شیطانی. امروزه اکثرا حکمرانی دنیاطلبان را در دنیا شاهد هستیم که مبانی حکمرانی‌شان جدای از دین و خداوند است، بر همین اساس عرض می‌کنم که این شیوه حکمرانی به سعادت ختم نمی‌شود چرا که حکمران دنیاطلب آخرت و مرگ را نمی‌بیند بنابراین آن عامل بازدارنده مهم را در سیاستگذاری‌هایش در نظر نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: حکمران اصلی مقام ذات ربوبیت و الوهیت است و در ترتیب بندی باید پس از پیامبران و امامان به اولیای الهی، عالمان، متفکران و خردمندان برسیم که راه حکمرانی را می‌گشایند و انسان‌ها را از غفلت و خسارت به اصالت و قداست هدایت می‌کنند و در نهایت مسیر حق را از باطل جدا می‌کنند و در مسیر هدایت الهی که همان حکمرانی قرآنی است قدم بر می‌دارند. امروز ما حکمرانی قرآنی را در عصری مطرح کرده‌ایم که سراسر عالم از حکمرانی سخن می‌گوید و طرح آن در جهان و سیاست‌های جهان دیده می‌شود که سیاست خود نیز یکی از واژگان و مفاهیم حکمرانی است. بنابراین در آفرینش، ما از عالم مبداء تا عالم آخرت باید در مسیر درست سیر کنیم و به مرگ هم بیاندیشیم و در عین حال زندگی کنیم و حکمرانی داشته باشیم. سخن مهم ما دنیاگریزی و آخرت‌گرایی و مرگ‌اندیشی و مرگ‌آگاهی است تا بتوانیم این مباحث را در خدمت حکمرانی قرآنی قرار دهیم چرا که در دنیا گریزی باید با تربیت نفس، مدیریت اخلاقی و معنوی را به کار بست و عوامل را ایجاد، و موانع را دور کرد تا بتوان از دنیا گریخت و به آخرت آویخت.

دبیرکل بنیاد قرآن ادامه داد: اگر دقت کنیم متوجه خواهیم شد که خدای متعال برای کاربردی شدن آخرت‌گرایی یاد مرگ را درون ما قرار داده است تا هر روز و هر شب و هر ساعت آخرت و مرگ را به یاد بیاوریم. در انتها می‌خواهم توجه شما را به یک آیه جلب کنم که چگونه آخرت‌گرایی را برای ما ترسیم می‌کند. هر نفس انسان، گامى به سوى مرگ است، يعنى با هر نفسى كه انسان مى‌كشد در واقع يك قدم به سوى اجل خود نزديك‌تر می‌شود. 

 

انتهای پیام
captcha