حفظ وحدت از اصول مهم حکمرانی قرآنی است
کد خبر: 4186873
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶
آیت‌الله میراحمدی:

حفظ وحدت از اصول مهم حکمرانی قرآنی است

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم و امام جمعه گلوگاه در جلسه هفتگی بنیاد قرآن گفت: وحدت برای حفظ و توسعه یک جامعه لازم است و وحدت یکی از اصول مهم حکمرانی است.

جلسه هفتگی معالم‌القرآن بنیاد قرآن بنیاد قرآن با حضور آیت‌الله سیدابراهیم میراحمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم و امام جمعه گلوگاه

به گزارش ایکنا، جلسه هفتگی معالم‌القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن بنیاد قرآن با حضور آیت‌الله سیدابراهیم میراحمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم و امام جمعه گلوگاه با موضوع «مبانی حکمرانی در خطبه فدکیه» برگزار شد.

آیت‌الله میراحمدی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه(س) شجاع‌ترین بانوی کل تاریخ هستند و خطبه فدکیه بیانگر همین شجاعت ایشان است، گفت: اتفاقاتی که در آینده برای فرزندان ایشان افتاد، نشانه شجاعتی است که از حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به ارث برده بودند.

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) همواره حضرت علی(ع) را حمایت و همراهی کرد، اظهار کرد: خطبه فدکیه به منظور تبیین مفاهیم و روشن شدن حقایق آمده است. اما نکته بسیار مهمی که در مسیر حکمرانی قرآنی وجود دارد، وحدت است. وظیفه ما همواره حفظ وحدت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم با تأکید بر اینکه وحدت برای حفظ و توسعه یک جامعه لازم است، بیان کرد: وحدت یکی از اصول مهم حکمرانی است و هیچ فردی به اندازه حضرت علی(ع) عملاً قائل به وحدت نبوده و ما مسلمانان شیعه امروز خطبه فدکیه را بیان می‌کنیم نه برای ایجاد اختلاف، بلکه جامعه حقایق را بداند تا جلوی اختلافات بیشتر را بگیریم، چرا که منشأ اختلافات از جهل و ندانستن حقایق است.

وی با اشاره به اینکه وحدتی خوب است که مقید باشد، تصریح کرد: و الا الان دشمنان ما هم نسبت به نابودی اسلام وحدت دارند اما این شکل از وحدت فاقد ارزش است. بنابراین باید از حرف‌های پوپولیستی هم دوری کرد، وحدت در مسیر تکامل انسان در مسیر حفظ دین و حسنات است که معنای خوب پیدا می‌کند.

میراحمدی بیان کرد: در واقع وحدت ابزاری است برای رسیدن به هدف الهی به همین منظور باید همواره مراقب مکر و حیله دشمنان باشیم؛ دشمنی که خود در کتاب‌هایش در برنامه‌های تلوزیونی و مصاحبه‌هایش می‌گوید که ما داعش را به وجود آوردیم، آمریکایی‌ها خودشان بارها این نکته را عنوان کردند که خودشان داعش را به وجود آوردند تا جلوی اتحاد و وحدت مسلمانان را بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه ببینید چه مقدار وحدت در حکمرانی مهم است که دشمنان ما از ترس این وحدت، دست به چنین اقداماتی می‌زنند، تصریح کرد: جنگ‌های خاورمیانه را ببینید، وجود داعش و امثالهم را ببینید برای این‌ها هزینه‌های گزاف شده است که جلوی وحدت مسلمانان را بگیرند. امیدواریم که مسئولان در حکمرانی این کشور بیشتر به این نکته وحدت توجه داشته باشند. 

این جلسه به صورت هفتگی در زمینه طرح حکمرانی ـ قرآنی تحت نظارت اندیشکده بنیاد قرآن در دفتر مرکزی بنیاد برگزار می‌شود.

بنیاد قرآن در پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، بوستان کتاب، راهروی دوم، طبقه ۳، واحد ۱۳ واقع شده است.

همچنین در خبر دیگری از این مؤسسه آمده است؛ حجت‌الاسلام سیدمهدی حسین‌زاده، دبیرکل بنیاد قرآن، طی پیامی درگذشت همسر حجت‌الاسلام والمسلمین میرابوالفتح دعوتی، محقق و پژوهشگر قرآنی را تسلیت گفت. متن این پیام بدین شرح است؛

«آن گاه که اوراق تاریخ درخشان کارنامه دانشمندان را ورق می‌زنیم و موفقیت‌های آنان را می‌شناسیم نه تنها در لا به لای زندگی آنان بلکه در تمامی صحنه‌های زندگی بارقه‌ای از نور را مشاهده می‌کنیم که در توفیقات این مردان و دانشمندان تاریخ و علمای دین پرتوافکنی می‌کند و آن نقش همسران و بانوان این بزرگان است که این همه درخشندگی را آفریده است.

این مقدمه را عرض کردم که به نقش بانوی مرد علم و دین، سیاست و حکمت، قرآن و تفسیر، ادب و معرفت، شخصیتی بزرگوار حجت‌الاسلام سیدمیر ابوالفتح دعوتی، عضو محترم هیئت امنای بنیاد قرآن اشاره کنم که این همه رمز و رازهای زندگی ایشان مرهون این بانو است که در طول زندگی همراه ایشان بوده است.

همکاران ایشان در بنیاد قرآن، یاد این بانوی بزرگوار سرکار خانم کرمانی را گرامی می‌دارند. به همسر وفادار ایشان حجت‌الاسلام دعوتی و همه وابستگان به ویژه آقای مهندس محمدعلی مکارم، عرض تسلیت و تعزیت داریم و سلامتی آنان را از خداوند متعال خواستاریم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha