کد خبر: 4249947
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
استاندار فارس:

سردفتر کاتب عدل است

حسینعلی امیری با اشاره به اهمیت کار سردفتران گفت: سردفتر کاتب عدل است و به همین جهت، سندی که تنظیم می‌کنند در افکار عمومی مورد اطمینان قرار می‌گیرد.

نشست استاندار فارس با اعضای کانون سردفترانبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی استانداری فارس، حسینعلی امیری، استاندار فارس امروز، سوم آذرماه در دیدار با اعضای کانون سردفتران استان فارس، سردفتران و پرسنل مجموعه ثبت اسناد و املاک را انسان‌هایی شریف و محترم دانست و گفت: اگر قانون‌گذار بخش ثبت اسناد و املاک و سردفتری را ذیل قوه قضاییه قرار داد با این منطق بود که این کار اساسا یک موضوع حقوقی است.

وی با اشاره به فلسفه وجودی ثبت اسناد و املاک، کار دفاتر اسناد رسمی را یک کار حقوقی برشمرد و یادآور شد: فردی که صلح، هبه، اسباب انتقال، قوانین ارث، مقررات شرافت و سایر مقررات و موارد حقوقی را نداند، چگونه می‌تواند سند تنظیم کند، چراکه سند یک ماهیت حقوقی دارد و فردی که حقوق نداند در آن دچار اشتباه می‌شود.

امیری اهمیت و جایگاه دفاتر اسناد رسمی از گذشته تا امروز را مورد توجه قرار داد و با تأکید بر این موضوع که اقدام سردفتران یک اقدام حاکمیتی است، از قانون تأسیس دفاتر اسناد رسمی به عنوان یکی از قوانین مهم خصوصی‌سازی در زمان خودش یاد کرد و تصریح کرد: سردفتر مسئولیت می‌‌پذیرد، چراکه امضای سردفتر هم اعتبار قانونی دارد و هم نزد مردم صاحب جایگاه بالایی است

استاندار فارس در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اینکه بزرگترین ظلم، اصرار بر خطا و اشتباه است، گفت: مادامی که یک فعالیت به صورت عمقی و دقیق شناخته نشود، نمی‌توان تصمیم منطقی و درست برایش گرفت؛ برخی قوانین و مقررات که دفاتر اسناد رسمی را تحت الشعاع قرار می‌دهد باید توسط سردفتران تبیین و اثرات و تبعاتش اصلاح شود.

وی با اشاره به اصول قانون‌گذاری، قانون‌نگاری و قانون‌نویسی افزود: وضع قوانین که ترجمان خواست عمومی است ابتدا باید توسط دستگاه‌ها سنجید و نیاز جامعه به آن باید احراز شود، سپس آثار و تبعات آن در همه حوزه‌ها باید بررسی شود؛ در زمینه ثبت اسناد و املاک، سردفتران کارشناس هستند که آثار و تبعات این مجموعه را به خوبی می‌شناسید، بنابراین خودتان پیشنهاددهنده اصلاح قانون مربوطه باشید.

نماینده عالی دولت چهاردهم در استان فارس بیان کرد: سردفتر کاتب عدل است و به همین جهت، سندی که تنظیم می‌کنند در افکار عمومی مورد اطمینان قرار می‌گیرد.

به گفته استاندار فارس، دفاتر اسناد رسمی ظرفیت‌های زیادی دارند که نظام قضایی در موضوع حقوقی اندیشمندانه می‌تواند از این ظرفیت‌‎ها استفاده کند.

امیری بر اهمیت نظام سردفتری تأکید کرد و از وجود آن در همه نقاط دنیا با عناوین و القاب مختلف سخن گفت و تصریح کرد: باید حسن عملکرد دفاتر اسناد رسمی همواره مورد توجه باشد؛ با استفاده از امکانات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی و همچنین مستند به اقدامات کارشناسی می‌توان از عمده حل مشکلات فائق آمد.

استاندار فارس با تأکید بر اینکه برای تقویت جایگاه دفاتر اسناد رسمی در فارس در حد اختیارات قانونی همکاری خواهد کرد، گفت: هر سازمان و جایگاهی که خود را در نظام اداری و حقوقی کشور اثبات کند مورد توجه حاکمیت و مردم قرار می‌گیرد و این یک امر مرسوم در سراسر دنیاست.

انتهای پیام
captcha