کد خبر: 4255768
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار:

پژوهش در رأس سنت‌های کارآمد حوزوی قرار دارد

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: مسئله پژوهش یکی از سنت‌های کارآمد حوزه‌های علمیه است و می‌توان آن را در رأس سنت‌های کارآمد حوزوی قرار داد.

محمدمهدی شب‌زنده‌دار، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه عصر امروز دوشنبه سوم دی‌ماه در دیدار معاون و مدیران پژوهشی حوزه‌های علمیه با تبریک میلاد حضرت صدیقه طاهره(س) و گرامیداشت هفته پژوهش، اظهار کرد: مسئله پژوهش یکی از سنت‌های کارآمد حوزه‌های علمیه است و می‌توان آن را در رأس سنت‌های کارآمد حوزوی قرار داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: پژوهش از زمان شیخ مفید و شیخ طوسی تاکنون مورد سفارش و تأکید اساتید مختلف حوزوی بوده است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با ذکر مواردی از دغدغه بزرگان حوزوی نسبت به مسئله پژوهش، ابراز کرد: توصیه بزرگان بر این بوده است که طلبه مانند یک مجتهد، در مسائل اظهار نظر و لااقل ترجیحی داشته باشد و به این شکل در درس شرکت کند.

وی افزود: اگر کسی اینگونه در مقام تدرّس بربیاید، حتی اگر از استعداد خیلی بالایی برخوردار نباشد، بالنده می‌شود؛ چرا که زود از نواقص خود مطلع می‌شود و قهرا سؤالات خوبی در ذهن او شکل می‌گیرد و طبعا بهتر می‌تواند از استاد استفاده کند و استاد نیز بهتر می‌تواند به او آموزش دهد.

پژوهش شامل تفکر، تتبع و تکرار است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تفکر، تتبع و تکرار را سه عنصر پژوهش ارزیابی کرد و گفت: پژوهش مَزج چند امر با یکدیگر است. یکی تفکر و تعمق. دوم تتبع و سوم تکرار نظر، به این معنا که مسئله را مختومه شده حساب نکند و پیوسته آن را مورد تجدید نظر قرار دهد.

وی، استبداد در رأی و نظر را عامل گمراهی در نظر دانست و افزود: در پژوهش حتماً باید افکار صاحب‌نظران را دید و به نظر‌های بزرگان توجه کرد. مَن استَبَدَّ بِرَأیِهِ ظَلَّ.

استاد حوزه علمیه قم پرهیز از سطحی‌نگری را از دیگر توصیه‌های بزرگان به طلاب عنوان کرد و ادامه داد: پژوهش نباید به گونه‌ای باشد که آموزش و تدرّس را در طلاب تحت‌الشعاع قرار دهد. پژوهش برای طلاب جوان باید مکمل درس باشد.

پژوهش در موضوعات چالشی، طلبه را بالنده می‌کند

آیت‌الله شب‌زنده‌دار راجع به مسئله پژوهش در موضوعات تکراری بیان کرد: در پژوهش نباید تکرار باشد، اما برای پرورش طلبه، تکرار پژوهش در برخی موضوعات چالشی مانند قاعده لاضرر، اشکالی ندارد؛ بلکه طلبه را بالنده می‌کند. پژوهش در مطالبی که کمتر در آن‌ها کار شده است، برای لُجنه‌های علمی خوب است.

وی با بیان اینکه بعد از تشکیل نظام اسلامی توقع بیشتری از حوزه علمیه می‌رود، اظهار کرد: الان با زمان‌های قبل که دست حوزه بسته بود متفاوت است، چون حوزه می‌تواند خودش تصدی کرده و مشکلات و مسائل را احصا کند.

محمدمهدی شب‌زنده‌دار، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ابراز امیدواری کرد: معاونت پژوهش با توجه به همه این مطالب و توکل به خدا و استعانت از حضرت بقیة الله (عج) و حضرت معصومه (س) موفق باشد.

یادآور می‌شود، در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این معاونت ارائه کرد.

انتهای پیام
captcha