
عید فطر یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی است که پایان یک ماه عبادت، روزهداری و بندگی را جشن میگیریم. این روز نهتنها نماد شادی و شکرگزاری است بلکه فرصتی برای تعمیق روابط اجتماعی و تقویت همدلی در میان مسلمانان به شمار میآید. عید فطر از دیدگاه اسلام فقط به اقامه نماز و جشن ختم نمیشود، بلکه دارای ابعاد معنوی و اجتماعی عمیقی است که در قالب انفاق، احسان و توجه به نیازمندان تجلی مییابد.
در آموزههای اسلامی، یکی از مهمترین پیامهای عید فطر، تأکید بر عدالت اجتماعی و کمک به مستمندان است. زکات فطره که پیش از اقامه نماز عید پرداخت میشود، نمادی از این نگاه انسانی و اخلاقی در اسلام است. این رویکرد برگرفته از سیره اهلبیت(ع) است که نهتنها به مسلمانان بلکه به تمامی انسانها، فارغ از دین و مذهب، کمک و احسان میکردند. این نگاه گسترده به نوعدوستی و انفاق نشان میدهد که اسلام، فراتر از یک دین، پیامآور عدالت، احسان و کرامت انسانی است.
عید فطر امروزه تنها یک جشن مذهبی برای مسلمانان نیست بلکه بهعنوان نمادی از وحدت و همبستگی انسانی میتواند در سطح جهانی مورد توجه قرار گیرد. همانگونه که در کشورهای غیراسلامی نیز مسلمانان این روز را با سایر ادیان توحیدی و مردم جهان به اشتراک میگذارند، میتوان از این فرصت برای ترویج پیام صلح، عدالت و معنویت بهره برد.
به همین مناسبت حجتالاسلام سید مصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در گفتوگو با ایکنا بیان کرد: کل ماه رمضان برای مردم ماه جشن و شادی است. عبادتهای گوناگونی مانند روزه، نماز، دعا، نیایش، تلاوت قرآن را در ماه رمضان تجربه میکنیم؛ ضمن اینکه روزهداران نیز در این ماه انفاق و احسان میکنند اما شرط قبولی این روزهداری انفاق و زکات واجبی است که پیش از اقامه نماز عید فطر باید پرداخت شود.
وی ادامه داد: وقتی مسئله اطعام، اکرام، انفاق و احسان مطرح میشود؛ ضمن اینکه احکام زکات، احکام خاصی است و فقیری که استحقاق آن را دارد باید این کمک را دریافت کند، اما انفاق عام و صدقه مستحبی که روزهداران به آن دعوت شدهاند به موجب آیه «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا» است؛ قصه اهلبیت(ع) را همه میدانند که امیرالمؤمنین(ع)، حضرت فاطمه(س) و حسنین(ع) سه روز، روزه گرفتند و کسی که روز سوم درب خانه اهلبیت(ع) را میزند و درخواست کمک میکند و اهلبیت(ع) افطار خود را به او میدهند، اسیر بود. این در حالی است که میدانیم اسیر مسلمان نیست، چون اساساً در مدینه اسیر مسلمان نداشتیم و در جنگهایی که رخ میداد اسیر از کفار و مشرکان گرفته میشد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور افزود: در این هنگام که اهلبیت(ع) میخواهند اطعام و انفاق کنند نگاه نمیکنند که فردی که آمده است و کمک میخواهد مسلمان است یا خیر. اساساً امروزه در بسیاری از کشورهایی که آنها اسلامی نیستند، مسلمانان جشن رمضان خود را به عنوان رمضان الکریم با همه ادیان توحیدی و همه انسانها به اشتراک میگذارند و پیام عدالت، احسان و انسانیت را به اشتراک میگذارند. در نتیجه جشن بزرگ مسلمانان در عید فطر میتواند یک جشن فرامذهبی باشد چراکه اسلام دینی است که منادی انسانیت و عدالت است و معارفی که اسلام دارد شامل شعار، شعور، مکتب و اندیشه میشود؛ لزومی ندارد که صرفاً به تکرار و بیان این اندیشه در درون جامعه مسلمانان بسنده کنیم.
حسینی با بیان اینکه عید فطر بهانهای برای جذب همه قلوب فارغ از هر دین و آئینی است که شامل همه انسانها میشود، اظهار کرد: امروز ندای قرآن اساساً دیپلماسی قرآنی ماست که با برنامههای رسانهای مختلف در فضای مجازی و مخاطبهای خوب در حال مخابره پیام اسلام به همه انسانهای عالم است؛ اگر بتوانیم عید فطر را که حسن ختام ماه رمضان است با دیگران به اشتراک بگذاریم اتفاق پسندیده و خوبی است.
گفتگو از سجاد محمدیان
انتهای پیام