به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه شامگاه پنجشنبه ۱۸ اردیبشهت در دیدار مهمانان خارجی همایش یکصدسالگی بازتاسیس حوزه علمیه قم، اظهار کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، شما عزیزان در ایران اسلامی میهمان نیستید بلکه صاحبخانهاید و ما مفتخر به حضور شما فضلا، اندیشمندان، مبلغان و اساتید عزیز هستیم که هر کدام در گوشهای از جهان منشاء خیر و برکت فراوان هستید.
وی با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری همایش یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم، افزود: این همایش فرصتی برای بازخوانی یک حرکت صد ساله تکاملی در حوزه علمیه بود. صد سال تلاش علمی، مجاهدت عالمان و اساتید و شخصیتهای برجسته، حوزه علمیه قم را به عنوان یک محور اساسی در ارائه گفتمان الهی در عالم مطرح کرده است. مرور این تحولات و تکامل رخ داده، میتواند چراغ راه حرکت آینده ما باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، پیام مقام معظم رهبری به این همایش را منشوری ماندگار برای حوزههای علمیه دانست و گفت: جا دارد محققان به مباحث مختلفی که در فرازهای این پیام بیان شده است بپردازند. پیامی بسیار ارزشمند و منشوری ماندگار برای حوزههای علمیه است که میتواند ابعاد مختلف آن توسط محققان مورد توجه قرار گیرد.
رئیس المصطفی با اشاره به مسیر دشوار طی شده حوزه علمیه قم در یکصد سال گذشته، ابراز کرد: بازتاسیس حوزه علمیه قم چند سال پیش از به قدرت رسیدن حکومت پهلوی آغاز شد. همانگونه که مستحضرید از دوران صفویه، پرچم مکتب اهل بیت(ع) در این منطقه برافراشته شد. در دوران قاجار هرچند شرایط کشور از نظر اقتدار حاکمیتی متفاوت بود، اما با این وجود تلاش میکردند اداره امور کشور با رعایت مظاهر دینی و مذهبی باشد.
وی ادامه داد: در سالهای پایانی دوره قاجار حرکت مشروطیت در ایران شکل گرفت که در ادامه با میدانداری برخی گروههای روشنفکر در این حرکت، زمینه نفوذ گسترده بیگانگان در کشور فراهم گردید و در نهایت با روی کار آوردن یک نظام کاملا دست نشانده، زمام امور کشور به کلی در اختیار کشورهای بیگانه قرار گرفت.
حجتالاسلام عباسی با اشاره به شکل گیری مجدد حوزه علمیه قم همزمان با آغاز تلاش بیگانگان برای روی کار آوردن نظام وابسته پهلوی، خاطرنشان کرد: در خاطرات صدرالاشراف، یکی از شخصیتهای سیاسی آن دوران ذکر شده است به خدمت شیخ عبدالکریم حائری در قم رسیدم و صحبت از مسائل دنیای اسلام پیش آمد. شیخ عبدالکریم اشکشان جاری شد و فرمودند این استعمار انگلیس دست بر حلقوم مسلمانان گذاشته است و میخواهد دنیای اسلام را نابود کند و کاری نیز از دست ما ساخته نیست. این نگاه نشان دهنده انگیزه سیاسی آیتالله شیخ عبدالکریم حائری در بازتاسیس حوزه علمیه به منظور مقابله با نفوذ استعمار در کشور است.
وی مواجهه دو نگاه تمدنی را در دنیای امروز بیش از هر زمانی آشکار دانست و گفت: یک طرف این تقابل تمدن مادی غربی به پرچمداری امریکاست که دارای ویژگیهای آَشکاری است. اولا تمدنی غیردینی است و حضور دین در صحنه اجتماع را به هیچ شکل نمیپذیرد و لذت گرایی، سودجویی و منفعت طلبی اساس آن را شکل میدهد.
حجتالاسلام عباسی نتیجه این نگاه سودجویانه را حرکت به سوی استعمار و تسلط استعماری بر دنیا خواند و افزود: در جغرافیای جهان دویست کشور مستقیما تحت سلطه استعمار غرب بودند. این تمدن با استعمار بر عالم مسلط گردید و با زور و سلطه طلبی فرهنگ خود را نیز بر عالم تحمیل کردند.
وی شواهد حاکم بر جهان را حاکی از افول تمدن مادی دانست و تصریح کرد: تنها رقیب گفتمانی موجود در برابر تمدن استعماری غرب، تمدن اسلامی است و انقلاب اسلامی نیز برخاسته از این گفتمان جهانی و اسلامی است. شما پرچمداران این مدنیت جدید برای بشریت هستید. نهالی که شیخ عبدالکریم حائری در این سرزمین غرس کرد امروز حاوی این گفتمان نجات بخش برای جهان است.
حجتالاسلام عباسی، جامعه المصطفی را پرچمدار نشر این پیام انسانی، معنوی و عدالت محور در جهان خواند و خاطرنشان کرد: امروز مراکز جامعه المصطفی در شهرهای مختلف ایران و جهان پذیرای دهها هزار فراگیر علوم دینی از بیش از ۱۳۰ ملیت جهان و مذاهب مختلف اسلامی است. اگر بناست تمدن اسلامی شکل گیرد، باید همه اعضای پیکره جهان اسلام را در کنار خود داشته باشیم و به سمت ارزشهای مشترک حرکت کنیم، زیرا تمدن اسلامی نیز یک تمدن الهی بر اساس ارزشهای مشترک انسانی است.
انتهای پیام