وی در جمعبندی سخنان خود گفت: پیشنهاد ما این است که «پرونده مهارتی» برای همه دانشجویان کشور از همان ترمهای ابتدایی ایجاد شود و در کنار آن، سامانهای ملی برای اتصال فارغالتحصیلان به بازار کار شکل گیرد. اگر این دو اتفاق بیفتد، بسیاری از کارفرمایانی که امروز به دلیل کمبود نیروی ماهر تعطیل میکنند و بسیاری از جوانانی که با وجود توانمندی بیکارند، میتوانند بههم متصل شوند. این اقدام میتواند گامی جدی در رفع یکی از مهمترین چالشهای اشتغال در کشور باشد.
ثریا احمدی، مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی به عنوان سومین سخنران نشست گفت: ما با هدف دستیابی به یک مدل بومی برای تعالی وارد این عرصه شدیم. در این مسیر، ایجاد شبکهای منسجم ضروری است تا مهارتهای متنوع فرهنگی، اجتماعی و مهارتی در کنار هم قرار گیرند و ظرفیتهای پراکنده به مجموعهای هماهنگ و هدفمند تبدیل شوند.
وی افزود: هدف ما این است که دانشجویی که وارد دانشگاه میشود، هنگام خروج از آن، تمام مهارتهای لازم در حوزههای فرهنگی، اجتماعی، مهارتی و کسبوکار را کسب کرده باشد. ساختار طراحیشده بر مبنای توانمندیها و ظرفیتهای موجود در جهاددانشگاهی است و معاونت فرهنگی این نهاد با بهرهگیری از سازمانهایی نظیر ایسپا، خبرگزاری ایسنا و ایکنا و دیگر بخشهای تخصصی، در این مسیر نقش پشتیبان دارد.
بهرهگیری از ظرفیت پژوهشکدهها برای تولید محتوای علمی و مهارتی
احمدی با اشاره به ظرفیت گسترده پژوهشگاهها و پژوهشکدههای جهاددانشگاهی اظهار کرد: این نهاد در طول ۴۵ سال فعالیت خود مجموعهای از تولیدات علمی و دانشی را شکل داده که باید از حالت انباشته و غیرقابل استفاده خارج و به دانشی عمومی و قابل بهرهبرداری تبدیل شود.
وی ادامه داد: یکی از بخشهای مهم در این چرخه، تولید محتوای علمی و آموزشی است که توسط پژوهشکدهها و پژوهشگاههای جهاددانشگاهی انجام میشود. بهطور خاص، پژوهشکدههای فعال در حوزه سلامت مانند پژوهشکده علوم بهداشتی یا پژوهشکدههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، توانستهاند دادههای ارزشمندی تولید کنند که میتواند بازوی علمی این نظام باشد.
احمدی افزود: در کنار حوزه سلامت، موضوعاتی چون سواد حقوقی، سواد رسانهای و مهارتهای اجتماعی نیز در این مدل دیده شدهاند تا دانشجویان بتوانند با رویکردی چندبعدی، مسیر رشد فردی و اجتماعی خود را طی کنند.
طراحی چرخهای از نیازسنجی تا بازآفرینی دانش
مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: این نظام بهصورت یک چرخه طراحی شده است؛ یعنی فرآیند از نیازسنجی آغاز میشود، سپس دانشجویان در مراحل مختلف در این چرخه مشارکت دارند، آموزش میبینند، سنجیده میشوند و در نهایت خود به عنوان تولیدکنندگان محتوا به چرخه بازمیگردند.
وی ادامه داد: یکی از ویژگیهای مهم این نظام، طراحی مرحله اثربخشی در پایان چرخه است تا بتوانیم میزان تحقق اهداف را بهطور مداوم ارزیابی و بازآفرینی کنیم. بر این اساس، شاخصهایی در چهار حوزه «رابطهساز، راهبردی، تأثیرگذار و اثربخش» تدوین شده تا میزان موفقیت برنامهها سنجیده شود.
احمدی افزود: در این طرح، از مدلهای نوین آموزشی برای سنجش شایستگیها استفاده میشود تا نسل جدید بتواند با روشهای تعاملی ارتباط برقرار کند. در این مسیر، اعضای هیئت علمی نیز در کنار دانشجویان درگیر خواهند شد و محتواها را با شیوههای نوین آموزشی مانند پروژهمحور (PBL) یا یادگیری مسئلهمحور عرضه میکنند.
از آموزشهای نوین تا طراحی پلتفرم ملی برای دسترسی همه دانشجویان
وی با اشاره به طراحی ساختار آموزشی جدید گفت: توسعه مهارتها در این نظام، بهصورت مسئلهمحور انجام میشود؛ به این معنا که دانشجویان بر اساس رشته تحصیلی خود با یک مسئله واقعی روبهرو میشوند و موظفاند در قالب پروژه، راهحل ارائه دهند.
احمدی ادامه داد: خروجی این فعالیتها میتواند در قالب سخنرانی، پادکست یا دیگر شیوههای نوین ارائه شود. همچنین برخی آموزشهای موردنیاز دانشجویان بهصورت هدفمند و در قالب پروژههای سازمان دانشجویان طراحی خواهد شد تا پراکندگی برنامهها از بین برود و همه در یک فرآیند منسجم از نقطه آغاز تا پایان دنبال شوند.
وی اظهار کرد: در مرحله بعد، هدف ما طراحی یک پلتفرم ملی آموزشی است که به دانشجویان سراسر کشور اجازه دهد از هر نقطهای به این نظام دسترسی داشته باشند و در حوزههای سهگانه فرهنگی، اجتماعی و مهارتی آموزش ببینند و ارزیابی شوند.
احمدی در پایان سخنان خود تأکید کرد: در حال حاضر در نقطه صفر مدل بومی تعالی قرار داریم و لازم است تمام توانمندیها و ظرفیتهای واحدهای مختلف جهاددانشگاهی شناسایی و همافزا شوند تا بتوانیم یک مدل ایرانی، علمی و روزآمد برای رشد فرهنگی و مهارتی نسل دانشگاهی ارائه دهیم.
در ادامه این نشست، عبدالرحیم سعیدیراد، سرپرست امور فرهنگ، ورزش و گردشگری سازمان برنامه و بودجه، با بیان خاطراتی از دوران زندگی و فعالیتهای خود گفت: از دوران کودکی با مفهوم کار و تلاش آشنا شدم. یکی از خاطراتی که از ششسالگی در ذهنم مانده، داستانی بود که درباره حضرت خضر شنیدم؛ گفته میشد روزی حضرت خضر در مسیر خود از کنار مزرعهای عبور میکرد و از کشاورزان درخواست غذا کرد. آنان گفتند نیازی نیست کار کنی، غذا را بدون زحمت میدهیم، اما حضرت خضر پاسخ دادند که «من باید برای غذایم کار کنم، چون پولی ندارم»، همین روحیه کار در قبال مزد، از همان کودکی در ذهنم نقش بست.

وی افزود: پدرم من را از نوجوانی به کار و یادگیری مهارت تشویق کرد. ابتدا پنج سال در خیاطی شاگردی کردم، اما پس از مدتی به دلیل مشکلی از آن کار بیرون آمدم. یکی از داییهایم که تعمیرکار رادیو و تلویزیون بود، گفت بیا و کمکم کن. من هم با علاقه وارد آن کار شدم و حتی مدرک تعمیر رادیو را بهصورت مکاتبهای از تهران گرفتم.
سعیدیراد ادامه داد: با شروع جنگ تحمیلی، شرایط تغییر کرد و بسیاری از مغازهها از جمله مغازه ما تعطیل شد. در آن دوران همراه پدرم به کشاورزی روی آوردم و حدود پنج سال در مزارع کار کردم. همزمان با فعالیت در کشاورزی، نهضت سوادآموزی اعلام کرد که با مدرک سیکل میتوان به روستاها رفت و تدریس کرد. من هم وارد آن طرح شدم و به روستاها میرفتم تا درس بدهم؛ از همان زمان علاقهام به تدریس شکل گرفت.
وی یادآور شد: در خلال جنگ و پس از آن، به توصیه یکی از دوستان شهیدم دوباره به درس بازگشتم و با جدیت تحصیل را از سر گرفتم تا دیپلم گرفتم و در دانشگاه پذیرفته شدم. چون باید خرج زندگی را درمیآوردم، همزمان در مدارس روستایی به عنوان معلم حقالتدریس مشغول شدم و بعد به دبیرستانهای شهر منتقل شدم. در همان دوران یکی از دوستانم از صدا و سیما پیشنهاد داد تا درباره خاطرات دفاع مقدس بنویسم. ابتدا قرار بود فقط نویسنده باشم اما بعدها در نقش تهیهکننده و گزارشگر فعالیت کردم. پس از مدتی به عنوان تهیهکننده رسمی چند برنامه در صدا و سیما فعالیت کردم و عملاً مسیر شغلیام به سمت رسانه و تولید محتوا تغییر کرد.
سعیدیراد در ادامه بیان کرد: در دانشگاه شهید چمران اهواز، جلسات شعر و داستانخوانی را راهاندازی کردم که با استقبال گسترده دانشجویان روبهرو شد؛ حدود ۲۵۰ نفر در آن جلسات شرکت میکردند. بعدها این فعالیتها به گسترش انجمنهای فرهنگی و ادبی در دانشگاه منجر شد. بسیاری از دانشجویان در همان جلسات استعداد خود را کشف کردند و امروز نویسنده و شاعر شناختهشدهای هستند.
وی افزود: تجربه من در جهاددانشگاهی هم نشان داد که این نهاد میتواند بستری برای کشف استعدادها باشد. جهاد میتواند شرایطی را فراهم کند تا هر فرد تواناییهای واقعی خود را در حوزههای مختلف فرهنگی، هنری و علمی بشناسد و شکوفا کند.
سعیدیراد با تأکید بر اهمیت روحیه کار و صداقت در زندگی گفت: در طول عمرم هیچگاه دنبال کار نرفتم، بلکه کارها خودشان به سراغم آمدند. همانطور که در داستان حضرت خضر گفتم، همیشه تلاش کردم با صداقت و پشتکار کار کنم.
وی در پایان اظهار کرد: دو ویژگی همیشه همراه من بوده است؛ اول صداقت، که بزرگترین سرمایه انسان است و دوم پرکاری. هیچگاه در برابر کار کوتاهی نکردم و معتقدم وقتی مسئولیتی برعهده داریم، باید تا پایان آن را انجام دهیم. همیشه به همکارانم توصیه میکنم: «تا نامهای روی میز دارید، خانه نروید؛ کار را تمام کنید، بعد بروید سراغ زندگی».
یادآوری میشود؛ نمایشگاه «
گزیدهای از دستاوردهای علمی و فناورانه جهاددانشگاهی» با هدف تبیین توانمندیها و ظرفیتهای این نهاد در توسعه کشور، از صبح امروز، شنبه ۱۰ آبان در سازمان برنامه و بودجه آغاز شد و تا دوشنبه 12 آبان ماه نیز در این محل منعقد خواهد بود.