
به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین
محمد عابدی؛ عضو هیئت علمی
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پنجم آذرماه در هماندیشی تخصصی
بررسی و تحلیل نسبت و مناسبات اسلامیت و ایرانیت که از سوی این پژوهشگاه در قم برگزار شد به موضوع «
ظرفیتها و مهارتهای تعامل اسلامیت و ایرانیت» پرداخت و با بیان اینکه
دوگانه ایرانیت اسلامیت مانند دوگانه ترک و فارس، لر و فارس، شیعه و سنی و ... است، گفت: این دوگانهها میتواند تاکتیک و یا راهبرد باشد و کارکرد مثبت و منفی نیز دارد؛ در صدر اسلام هم
دوگانه انصار و مهاجر، منافق و مسلمان، کافر و مسلمان وجود داشت و پیامبر(ص) از آن بهره مثبت برد.
وی افزود: دوگانهها گاهی مثبت و گاهی منفی هستند، لذا آثار آن برای دوگانهساز مهم است، باید ببینیم آیا دیگران برای ما دوگانه درست میکنند یا خودمان؛ گاهی ابزاری در دست خود ما هست و میتوان برای پیشرفت کشور استفاده کرد و گاهی ابزاری در دست دشمنان.
عابدی با بیان اینکه دعوای بین انصار و مهاجرین مهم بود و حضرت محمد(ص) عنصر دینی به این مسئله اضافه کرد و هویت جدید امت را جایگزین قوم و مدنیت نبوی را ایجاد کرد، اظهار کرد: بنابراین باید دقت کنیم که این بحث مدیریت شود، لذا یافتن مؤلفههای یگانگی و مشترک هم توسط انبیاء الهی و پیامبر(ص) استفاده شده است، بنابراین دوگانهسازی صرفا تهدید نیست و میتوان آن را به فرصت تبدیل کرد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: فرعون وقتی متوجه شد که حکومت او از طرف موسی در خطر است دوگانه ایجاد کرد و گفت موسی یا دین شما را در خطر میاندازد یا فساد ایجاد خواهد کرد. فرعون با این هدف قصد داشت حکومتش را دوام دهد؛ علامه طباطبایی(ره) فرموده است: اینها(فرعونیان) دین داشتند اما حضرت موسی(ع) آنان را به دین جدید دعوت کرد.
وی افزود: در مورد امام حسین(ع) نیز آن را به دعوای خانوادگی تنزل دادند تا حرکت امام را فشل نشان دهند و بر زمین بزنند و در موارد متعدد شاهد این دوگانهسازیها هستیم. بنابراین دوگانهسازی ابزاری کارآمد است و ما باید با بیرون آمدن از موضع انفعال از آن بهره ببریم.
وی با تأکید بر اینکه دوگانهسازی باعث افزایش انگیزه و قدرت داخلی در برابر دشمن میشود؛ از این رو پیامبر(ص) دوگانهسازی کفر و ایمان را مطرح کردند، گفت: اولین قدم در بحث دوگانه ایران و اسلام شناخت مؤلفههایی چون زبان، فرهنگ، مباحث نژادی، تاریخی و ..است؛ زیرا مبانی تکون یک ملت هستند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه گروهی با همین عوامل، ملت ایجاد میکنند اما اگر اختلاف بین آنان ایجاد شود از هم فرو میپاشند، تصریح کرد: دشمنان بحثهای دوگانه مانند: سیاستمداران و توده ملت، بهرهور و بی بهره و ... را طرح میکنند و همین عوامل وحدت را به تفرقه تبدیل میکند.
وی افزود: بخشی از عوامل ماندگارتر هستند و با ساحت درونی انسانها هماهنگی بیشتری دارند؛ مثلا درد مشترکی که در زمان نهضت تنباکو، مردم را دور هم جمع کرد، درد استعمارشدگی بود.
لزوم دوگانهسازی برای دشمنان
عابدی با بیان اینکه هم برای ایجاد بحران در بین دشمنان و هم کنترل وضعیت داخلی باید به دوگانهسازی در تقابل با دشمن رو بیاوریم، اضافه کرد: عدالت، حق پرستی و آزادگی از عوامل مهم ایجاد وجدان ملی است که باید برای همه اینها برنامه داشته باشیم؛ اگر بتوانیم عدالتخواهی، حق پرستی و آزادگی را در فرهنگ عمومی نهادینه کنیم به مرور شاهد ملتی خواهیم بود که عنصر اصلی آن عدالتخواهی و دینخواهی است.
وی ادامه داد: روح ملیت، زبان، فرهنگ و سوابق نژادی و ... و جسمیت یک ملت، حدود جغرافیایی است و ما باید روح ملیت را تقویت کرده و با فرهنگ اسلامی تکامل و تقویت و بر روی آنها سرمایهگذاری کنیم.
عابدی افزود: ملل مختلفی در جهان اسلام هستند، اما چرا نمیتوانند در برابر اسرائیل بایستند، زیرا عناصر تحمیلی بر آنان، ناتوان از ایجاد قدرت فزاینده است؛ کشورهای غربی بر ایجاد اتحادیههای منطقهای برای خودشان تأکید دارند اما تمایل دارند کشورهای اسلامی تجزیه و کوچکتر شوند و اگر این خطرها به ملت ایران منتقل شود و مردم خطر تجزیه را درک کنند، همانند دفاع 12روزه در برابر دشمن خواهند ایستاد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: ملت ایران در این شرایط درک کرد مقام معظم رهبری، نماینده ملت است، لذا در طول چند دهه قبل دشمنان همه تلاش خود را برای تفکیک بین اسلام و ایرانیت به کار بردند اما در جنگ اخیر مردم حس کردند که رهبری میتواند ملت و جغرافیای ایران را حفظ کند، لذا از او حمایت کردند.
وی تأکید کرد: حس ملیگرایی رهبری نشان داد که با تکیه بر اسلام میتوان کشور را حفظ کرد. ایرانیت به تنهایی قادر به حفظ ایران نبوده و نیست اما در این دفاع، رهبری نظام با ترکیب بین ایران و اسلام توانست این بحران را به بهترین نحو مدیریت کند و مردم دیدند ایشان نماینده ملت ایران است، لذا پشت سر او ایستادند از این رو باید ترکیب بین ایرانیت و اسلامیت را جدی بگیریم.
عابدی بیان کرد: اگر ما در زمین خود منفعلانه فقط در صدد رفع و مقابله با دوگانهسازی دشمنان باشیم، ضرر میکنیم، لذا باید دوگانگی را در بین دشمنان ایجاد کنیم، زیرا دوگانهسازی یک راهبرد است و اگر استفاده نکنیم باید بپرسیم چرا از این ظرفیت بیبهره هستیم، در حالی که دشمنان به شدت از این عقلانیت ابزاری خود، علیه ما استفاده میکنند.
انتهای پیام