به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، کتاب «وجود نفس» دومین اثر از سیدهزهرا علویان، با شمارگان هزار نسخه در 61 صفحه، به بهای 35 هزار تومان، به همت انتشارات شاپرک سرخ منتشر و وارد بازار نشر شد.
در این کتاب که در پنج فصل (فصل اول: آشنایی با معانی نفس از دیدگاههای مختلف، فصل دوم: اثبات وجود نفس، چگونگی پیدایش و جاودانگی نفس و ارتباط وجودی در ادراکات نفس با اعمال آن، فصل سوم: دیدگاه ملاصدرا، اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری و حکمت متعالیه رابطه جسم و روح، دیدگاه اندیشمندان و دریافتهای مرموز در حوزه علم، فصل چهارم: تربیت و پاکیزگی وجود و فصل پنجم: انسان کامل یعنی: تجلی صورت رحمان بر مخلوقات، صورتی از شگفتیهای آفرینش، صورتی از آسمانها و زمین، ثمره خلقت و کل عالم، افضلیت انسان کامل بر فرشتگان، مراحل سیر انسان کامل در هبوط و صعود) تألیف شده است، مخاطبان با نظرات ارسطو، افلاطون، ابنسینا، ابن عربی، ملاصدرا و بسیاری از دانشمندان آشنا میشوند.
در بخشی از کتاب «وجود نفس» میخوانیم: شگفتیهایی که در دنیای درون انسان رخ میدهد، باعث ادامه حیات و رشد آن در ابعاد گوناگون میشود. فیلسوفان در طول تاریخ کوشیدهاند تا از روی اسرار دنیای نفس پرده برکشند. در روزگار یونان باستان، علم نفس بهخصوص با تحقیقات افلاطون و ارسطو، پیشرفت شایانی را تجربه کرد. اما از کاستیها و نواقص مبرا نبودند.
ملاصدرا، نفس انسان را از سنخ ملکوت و عالم قدرت دانست. آرای مهم و فلسفی ملاصدرا مثل حرکت جوهری، پایههای نگرش او راجع به حقیقت و سیر استکمالی نفس در مرتبهای متعالی را تشکیل میدهد. در این زمینه میگوید: منزلت نفس انسانی اقتضا میکند به درجهای برسد که همه موجودات اجزای ذات آن و قوای آن در سراسر وجود آنها ساری باشد و این نحوه وجود نفس، غایت هستی و آفرینش است.
نفس انسان سیر خود را از جسمیت مطلق آغاز میکند و سپس به ترتیب مراحل عنصری، معدنی، نباتی و حیوانی را پشت سر گذاشته و به ذاتی میرسد که هیچ نسبتی با ماده جسمانی ندارد و آنگاه از این مرحله ارتقا یابد، به آغاز رتبهای نایل میشود که بهطور کلی از ماده مفارق بوده است و اینکه انسان در عین حال یک شیئی مادی، یک موجود زنده و یک کانون فعالیتهای معنوی است.
همچنین در بخش دیگری از این کتاب آمده است: هر گاه عارف از نفس خود بالکُل بِبُرَد و به حق تعالی پیوندد، در این مقام، عارف دریابد که با چشم حق بیند و با گوش حق شنود و به قدرت او هر کاری را انجام دهد. در این مقام، متخلق به اخلاقالله شود.
و هر که را صفا زیادتر، به استکمال نزدیکتر و عمل صالح بیشتر، علم افزونتر، تا به جایی برسد که همچنان که حق تعالی عالم است به اسرار چیزها، او نیز عالم شود و همچنین در صفت به جایی رسد که حق تعالی وی را دوست دارد و از جهانیانش برگزیند و به خود نزدیک کند.
مریم صدیقی
انتهای پیام