به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی شب گذشته، هفتم بهمن ماه، در جمع طلاب حوزه علمیه آذربایجان غربی، گفت: فعالیتهای تبلیغی در خارج از مرزهای کشور، نیازمند ویژگیهای بسیاری است که باید در زمینههای مختلف تامین شود.
وی افزود: اولین بایسته اساسی در تبلیغ، برخورداری از صفاتی چون علم، تقوا، تهذیب، اخلاص و پایمردی و ثبات قدم در این راستاست.
معاون بینالملل حوزههای علمیه بیان کرد: در سالهای مختلف تبلیغ در خارج از کشور همواره، به این نتیجه رسیدهام که هیچ فعالیت تبلیغی بدون اتکاء به خداوند و ثبات قدم به نتیجه نمیرسد.
زمانی با اشاره به فعالیتهای تبلیغی خارج از کشور خود، اظهار کرد: نتایج بسیار زیادی در دوران تبلیغ در خارج از کشور، به دست آمد که میتواند مرامنامه تبلیغی طلاب ایرانی و غیر ایرانی را به خوبی تنظیم کند؛ فعالیتهایی که در رابطه با جذب طلاب غیر ایرانی در ایران انجام شد، از بهترین تجربیات تبلیغی در عصر حاضر است که سعی میکنیم به شکل حضوری و نوشتاری در اختیار طلاب قرار دهیم.
بهت رهبران اهل سنت از توانایی طلاب ایرانی
وی افزود: بسیازی از افرادی که در ایران حضور داشتند نسبت به موفقیت سفرهای تبلیغی بدبین بودند ولی همان سفرها بود که بهت رهبران اهل سنت از علم، منطق و قدرت علمی طلاب ایرانی را به همراه داشت و باعث شد که آنها کارهایی برای ما انجام دهند که در مخیله کسی نمیگنجید.
زمانی با ذکر این مطلب که یکی از بزرگترین برکات این سفرهای تبلیغی آن بود که دریافتیم بسیاری از رهبران و دانشمندان جهان اسلام عاشق فرهنگ اهل بیت(ع)، انقلاب، امام راحل و مقام معظم رهبری هستند.
وی ادامه داد: به هر کشوری که برای تبلیغ رفتیم وضعیت همین بود و مردم و نخبگان این کشورها به شدت تشنه بیشتر دانستن درباره ایران اسلامی و امام راحل و فرهنگ تشیع هستند.
معاون بینالملل حوزه تصریح کرد: وقتی که به کشورهای غیر مسلمان میرفتیم و در بین علمای ادیان دیگر به ویژه علمای مسیحی حضور مییافتیم به نهایت عشق و علاقه آنان به فهم بیشتر نسبت به اسلام پی میبردیم؛ طلاب جوان باید بزرگانی چون شهید بهشتی و امام موسی صدر را الگوی خود قرار دهند.
زمانی با اشاره به مجاهدتهای تبلیغی امام موسی صدر و شهید بهشتی عنوان کرد: امام موسی صدر در جوانی روح و جان مردم لبنان و منطقه را در اختیار خود داشت و مردم برای او شعار بالروح، بالدم سر میدادند؛ این شعار نه از سوی شیعیان بلکه هم از سوی اهل سنت و هم مسیحیان سر داده میشد.
وی گفت: همین امروز نیز بسیاری از مردان مسن آلمان در گفتوگو با ما عنوان میکردند که دلشان برای سخنان روحبخش آیتالله دکتر بهشتی تنگ شده است و تشنه آن سخنان هستند؛ باید ببینیم که این بزرگان چه کردند که این گونه در قلب مردم جهان راه یافتند و اسلام ناب را به آنان نشان دادند.
تبلیغ در عرصه بینالمللی نیازمند تواناییهای 10 گانه است
معاون بینالملل حوزه بیان کرد: این تشنگی به این معنا نیست که هر طلبهای از ایران به این کشورها بروند این گونه استقبال میشود؛ طلاب برای حضور موفق در جهان باید توانمندیهای 10 گانهای داشته باشند که از مهمترین آنها، علم، زبان، توکل، توسل و ثبات قدم است؛ اگر این شرایط را داشته باشند ما به سراغ آنها میرویم و نیازی نیست که آنها به سراغ واسطههایی برای تبلیغ در خارج از کشور باشند.