به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، آیتالله عباس کعبی، پنجشنبه، 24 بهمنماه، در نشست علمی «تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر سایر ملل»، که به همت معاونت پژوهش و با همکاری مجمع روحانیون گرگیل وله کشمیر پاکستان مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) در مسجد این مجتمع برگزار شد، با اشاره به الهی بودن انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: انقلاب به معنای تحول بنیادین و دگرگون کننده است که در ایران بر مبنای آموزههای اسلامی شکل گرفت و این نکته، همان رمز وقوع زلزله جهانی و تحول در جهان به وسیله این انقلاب بود.
وی افزود: انقلاب اسلامی ایران را نمیتوان با انقلابهای ملی، اقتصادی و اجتماعی مقایسه کرد، چرا ریشه انقلاب ایران در آرمانهای انبیاء الهی جای دارد که همان تکامل و سعادت انسانها است.
تشریح ویژگیهای مشترک انقلاب ایران و رسول الله(ص)
عضو جامعه مدرسین حوزه انقلاب ایران را با انقلاب رسول الله(ص) مقایسه و اذعان کرد: حیاتبخش بودن، شعار جهانی داشتن، شعار تغییر سعادت انسان، تحقق تمدن بر مبنای دین، ساختار بر مبنای حاکمیت الهی و وجود دشمن مشترک از کفار، یهود و منافقین، آینده این دو انقلاب را دارای ریشهای شبیه به هم ساخته است.
آیتالله کعبی با ابراز این که وضعیت امت اسلامی قبل از پیروزی انقلاب همانند برهه 23 سال قبل از فتح مکه بود، اظهار کرد: همچنان که مسلمانان در آن 23 سال در فشار و اذیت بودند و حاکمیت غیر الهی در میان آنها بود، مردم نیز قبل از پیروزی انقلاب در فشارهای رژیم غیرالهی پهلوی بودند و از دینگرایی منع میشدند.
روحانیت دین را از حاشیه به متن زندگی آورد
وی با اشاره به نقش روحانیت در تشکیل حکومت اسلامی، عنوان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، مرحله نوینی از نقش روحانیت و حوزههای علمیه با عنوان تشکیل حکومت دینی شروع شد و دین از حاشیه به متن زندگی آمد و این روحانیت بود که این مهم را بر عهده گرفت تا دین را به صورت همه جانبه در زندگی اجتماعی جاری کند.
انقلاب فطرت انسانی مردم را بیدار کرد
عضو مجلس خبرگان رهبری برانگیختن عبدها و زنده کردن فکرها را از آرمانهای رسول الله(ص) شمرد و بیان کرد: مخاطبان انقلاب اسلامی ایران نیز مردانی بودند که در لجاجت، جنایت، خونریزی، سرکشی، فساد و بیبند و باری دفن شده بودند، اما انقلاب توانست فطرت انسانی آنها را زنده و افکار مرده آنها را احیا نماید.
آیتالله کعبی با بیان این که انقلاب پیامبر(ص) خروج مردم از تاریکی به نور بود، ابراز کرد: این همان اثر انقلاب اسلامی ایران نیز بود که بنا به تعبیر امام خمینی(ره) «انفجار نور» روی داد.
تاکید بر علماندوزی و معنویت؛ از مشترکات انقلاب اسلامی و انقلاب پیامبر(ص)
وی با ابراز این که انقلاب اسلامی ایران با خیزش و نهضت علمی ملت همراه بود، یادآور شدد: پیشرفتهای علمی که در سایه نشر معنویت و فضیلت در سایه این انقلاب پدید آمد، همان پیام انقلاب نبی الله(ص) بود که تأکید بر علماندوزی و معنویت داشتند.
عضو جامعه مدرسین حوزه اضافه کرد: تشکیل جامعه مقتدر و با عزت، ورود صفا، محبت و صمیمیت به جامعه، نوزایی دینی از دیگر نقاط مشترک بین این دو انقلاب به شمار میرود.
آیتالله کعبی شکست کودتای نوژه، شکست قائله طبس و جنگ تحمیلی هشت ساله را از امدادهای غیبی دانست که خداوند متعال برای این ملت به ارمغان آورد و عنوان کرد: نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام «روز قدس» به وسیله امام خمینی(ره)، هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را شکست به گونهای که این رژیم، هر لحظه در ترس سرنگونی و از پاشیدن به سر میبرد.
وی افزود: اکنون، در شهرهای وهابی نشین عربستان مانند ریاض و قسیم، ندا و گرایش اهل بیت(ع) سر داده میشود که همه را باید از برکات انقلاب اسلامی ایران و میزان تأثیرگذاری آن در معادلات منطقهای و جهانی دانست.
آیتالله کعبی احیای هویت اسلامی برای امت و ترویج معنویت در جهان را از پیامدهای بینالمللی انقلاب اسلامی ایران عنوان و بیان کرد: این هویت اسلامی تا به آن جا بوده است که حتی حاکمان سلطنتطلب منطقه نیز برای بقای حکومت خود دم از ظاهر اسلامی خود میزنند، این همان خطری است که مستکبران را مجبور کرده است تا مکتبهای انحرافی، بودایی و عرفانهای کاذب را در کشورهای منطقه تبلیغ کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تغییر رویکرد انقلابی انقلابیون را خطری بسیار بزرگتر از خطرات برون کشوری دانست و اذعان کرد: بدانیم که اکنون در شرایط بدر و خیبر هستیم نه شعب ابیطالب، اگر زمانی مردم انقلابی ایران در جنگ نرم و فرهنگی دشمن شکست بخورند و از ولیفقیه فاصله بگیرند، باید منتظر پیامدهای سنگین آن برای انقلاب و نظام خود باشیم.