کد خبر: 1422290
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
از سوی انجمن قلم حوزه؛

نشست «ادبیات ‏کودک و تربیت دینی» برگزار شد

گروه حوزه‌های علمیه: دومین نشست «ادبیات ‏کودک، تربیت دینی» به همت انجمن قلم حوزه و با همکاری موسسه دارالحدیث شامگاه سه‌شنبه ‏سوم تیر در سالن جلسات انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) محمود پوروهاب، شاعر کودک و نوجوان در این نشست  با بیان این که یاد خدا در اذهان کودکان باید در عرش ‏جلوه کند، اظهار داشت: ادبیات دینی در موضوعاتی همچون نماز و روزه متصور است در حالی که زیبایی‌های دنیوی در ‏ادبیات نیز رنگ دینی دارد.‏

وی افزود: خیلی از سئوالات کودکان به صورت کلی در رابطه با خداوند، بهشت و جهنم است که باید به‌صورت ریز ‏پاسخگویی آن‌ها شد.‏

این کارشناس ادبیات کودک گفت: زمانی که از مادر تشکر می‌کنیم قدرشناسی را به کودک آموزش می‌دهیم ‏و ‏موجب می‌شویم که ذهن او را برای مفاهیم بیشتر آماده کنیم.‏

پوروهاب با بیان این که کودکان نمی‌توانند، مفاهیم سنگین را درک کنند خاطرنشان کرد: مفاهیم سنگین موجب ‏می‌شود ‏که کودکان از خداوند ترس داشته باشند، لذا وقتی می‌گوییم که خداوند بزرگ است کودک ‏وسعت خداوند را ‏در نظر می‌گیرد.‏

وی با بیان  این که 90 درصد آثار دینی کودک ضعیف و بعضا متوسط هستند ادامه داد: بعضی شعرهای موجود در ‏بازار نشر ادبیات به لحاظ برخورداری از آثار فرهنگ غرب موجب دور شدن کودکان از خداوند می‌شوند این درحالی ‏است که ما باید کودک را به آسمان بکشانیم تا با خدواند آشنا ‏شوند.‏

این استاد دانشگاه با اظهار تاسف از برداشت‌های غلط از ادبیات دینی گفت: متاسفانه برداشت های غلطی از ادبیات ‏دینی وجود دارد و بیشترین ضربه را از ‏داشتن اطلاعات نادرست از یک موضوع می‌خوریم.‏

وی با بیان این که نباید با چشم ابزارگونه به ادبیات نگاه کرد افزود: استفاده از شعر بسیار خوب ‏است، ولی باید از راه ‏صحیح آن وارد شد و با نگاه شاعران به مفاهیم دینی نگاه کرد تا از آن ‏به خوبی استفاده کرد.‏

پور وهاب گفت: بسیاری از کسانی که برای کودکان شعر و کار ادبی انجام می‌دهند از نثرهای بسیار ضعیفی برخوردار ‏هستند.‏

وی با انتقاد از توصیف دوزخ در ادبیات کودک تصریح کرد: مشاهده شده است که در بعضی آثار ادبی دوزخ را توصیف می ‌کنند و این کار ‏موجب می‌شود که در کودکان وحشت از دین و دین گریزی به وجود آید.‏

وی با بیان این که زبان ادبیات، عاطفی است گفت: ماندگاری زبان عاطفی به این دلیل ‏است که برداشت‌های ‏متفاوتی می‌توانیم در آن داشته باشیم.‏

این منتقد و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان بیان کرد: نویسنده آثار دینی باید هم پژوهشگر باشد و هم باید شم ‏نویسندگی و شاعری ‏داشته باشد تا بتواند در کودکان تاثیر بگذارد.

captcha