بروجرد میزبان جشنواره تصویرسازی «دعای باران امام رضا(ع)» می‌شود
کد خبر: 1428512
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
همزمان با دهه کرامت؛

بروجرد میزبان جشنواره تصویرسازی «دعای باران امام رضا(ع)» می‌شود

گروه هنر: بر پایه و مبنای دعای باران که امام رضا(ع) در زمان مأمون عباسی طی طولانی شدن ایام خشک‌سالی در نیشابور با حضور پرشور مردم برگزار کردند، جشنواره «تصویرسازی دعای باران امام رضا(ع)» شهریور امسال در بروجرد در قالب جشنواره رضوی برگزار می‌شود.

نادر ارجمندی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بروجرد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، با اشاره به این‌که در زمان مأمون عباسی که خشک‌سالی معیشت مردم را به خطر انداخته بود، مردم تنها راه رهایی از این معضل را پناه بردن به امام رضا(ع) و خواندن نماز به امامت ایشان می‌دانستند، گفت: در ششمین جشنواره نماهنگ رضوی که در لرستان برگزار می‌شود، شهرستان بروجرد هم‌زمان با دهه کرامت میزبان برگزاری بخش جشنواره تصویرسازی باران عشق است.

وی ضمن اشاره به این‌که در آستانه پنجمین سال برگزاری جشنواره تصویرسازی باران عشق هستیم، افزود: این جشنواره که به‌صورت شهرستانی برگزار می‌شود در سال گذشته حدود 100 نفر شرکت‌کننده داشته که از بین آن‌ها هشت نفر برگزیده شدند.

ارجمندی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال بین 50 تا 100 نفر شرکت‌کننده داشته باشیم که در نظر داریم به‌دلیل این‌که امام رضا(ع) هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت است به هشت نفر از برگزیدگان جوایز نفیسی اهدا کنیم.

رئیس اداره ارشاد بروجرد افزود: فراخوان این جشنواره شهرستانی به‌زودی در سطح شهرستانی پخش می‌شود و از همه هنرمندان شهرستان برای شرکت در این جشنواره دعوت می‌کنیم.

یادآور می‌شود، در زمان مأمون، به هنگام ولایتعهدی امام رضا(ع) خشکسالی پیش آمد و برخی از اطرافیان مأمون و کسانی‌که نسبت به امام رضا(ع) در دل کینه داشتند، می‌گفتند: ببینید از زمانی‌که علی بن موسی به این خطه آمده و ولیعهد ما شده است، خدای تعالی باران را بر روی ما قطع کرده است، آنان این مطلب را به مأمون رساندند و مأمون به امام رضا(ع) عرض کرد: بارندگی قطع شده و ما دچار کمبود آب شده‌ایم، اگر شما از خدا بخواهید که بر ما باران فرو فرستد، بسیار به جا خواهد بود.

حضرت فرمودند: این کار را خواهم کرد و روز دوشنبه را برای انجام آن انتخاب کردند؛ چراکه رسول خدا(ص) شب قبل از آن در عالم رؤیا به همراه امیرالمؤمنین(ع) تشریف آوردند و فرمودند: فرزندم! منتظر روز دوشنبه باش و در آن روز به صحرا برو، نماز استسقاء بخوان که خدای تعالی به دعای تو باران خواهد فرستاد و همچنین فضایل خود را به منکران بنمایان که خدا می‌خواهد به آنان بنمایاند تا آن‌که درک آنان نسبت به فضل و منزلتی که نزد خدا داری، زیادتر شود.

بامداد روز دوشنبه آن حضرت به صحرا رفت و مردم نیز به همراه آن حضرت بیرون رفته بودند و انتظار می‌کشیدند. آن امام همام به بالای منبر رفت و حمد و ثنای الهی را به جای آورد، سپس گفت: پروردگارا! تو حق ما اهل بیت را بزرگ داشته‌ای و مردم نیز به فرمان تو، به ما متوسل شده‌اند و انتظار فضل و رحمت تو را می‌کشند، و احسان و نعمت تو را توقع دارند. پس ای پروردگار مهربان! بارانی سودمند و همگانی و بدون زیان بر این مردم ببار و به‌گونه‌ای باران را فرو فرست که وقتی اینان به خانه‌هایشان رسیدند، باران شروع به باریدن کند.

راوی می‌گوید: سوگند به خدای یکتا و بی‌نظیر که محمد(ص) را به حق به پیامبری برانگیخت، در این هنگام ابرها گرد آمد و به هم متصل گردید و رعد و برق آغاز شد مردم وقتی چنین دیدند، به حرکت در آمدند تا به منازل خویش بروند تا باران آنها را خیس نکند.

حضرت فرمودند: ای مردم! این ابرها مأمور به باریدن در سرزمین شما نیستند. آنها مأموریت فلان منطقه را دارند. با این بیان امام رضا(ع) ابرها حرکت کردند و به سمت دیگری رفتند، بدین‌گونه 10 ابر بهم پیوسته آمد و گذشت و هر بار حضرت همین جمله را می‌فرمودند، تا آن‌که یازدهمین ابر در آسمان هویدا شد و امام فرمودند: ای مردم! این همان ابری است که خدا مأمور باریدن در سرزمین شما فرموده است، پس شکر خدای را به‌خاطر این نعمت به جای آورید و به منازل خود بروید و بدانید که این ابر، زمانی شروع به باریدن خواهد کرد که شما به منازل خود رفته باشید و آن‌گاه خیر آن چنان‌که سزاوار کرم و جلال خدای تعالی است - بر سرزمین شما نازل خواهد شد.

در این هنگام امام رضا(ع) از منبر به زیر آمد و مردم به منازل خود رفته و تا زمانی‌که به منازل خویش نرسیده بودند، از ابرها قطره‌ای باران نبارید و پس از آن چنان بارانی بارید که تمام صحراها، حوض‌ها، برکه‌ها و دشت‌ها را پر کرد، مردم پس از دیدن این نعمت بزرگ خدا گفتند: کرامات خدا، بر فرزند رسول خدا گوارا باد.

captcha