حجتالاسلام والمسلمین میرابوالفتح دعوتی، نویسنده و کارشناس قرآنی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) درباره اسلامی شدن دانشگاهها اظهار کرد: علم خاصیت اکتشافی دارد و به واقعیتهای خارجی نظر دارد و در انحصار کسی نیست و متعلق به گروه یا دین و آیینی نیست.
وی ادامه داد: اگر گاهی از علوم اسلامی و یا علوم باستانی یا رومی یا یونانی و ایرانی یا هندی یا شرقی یا غربی یاد میشود، این اضافهها و نسبتها جنبه تاریخی دارد و از صاحبان آن علوم و پدیدآورندگان یا منابع آن علوم نام میبرد وگرنه هرگاه علمی تحویل جامعه بشری شود، دیگر متعلق به همگان است و مخصوص قوم و نژادی نیست و از این دیدگاه همه علوم همگانی هستند و دانشگاهها نیز جهانی و همگانی هستند.
حجتالاسلام دعوتی افزود: تعبیر اسلامی شدن دانشگاهها که از یادگارهای حضرت امام فقید است، نظر به نحوه تربیت دانشجویانی دارد تا دانشگاهها و دروس به گونهای باشد که هنگامی که دانشجویان فارغالتحصیل میشوند، تحت تعلیم و تربیت قرآنی و اسلام پرورش یافته باشند و معارف آنان معیار صحیح و اسلامی باشد و ایمان و اعتقاد به آن معارف داشته باشند و مودب به آداب اسلامی شده باشند و از عقاید و آداب اسلامی گریزان نباشند و بتوانند در طول زندگانی خود آن حالت تقوی و درستکاری و تعصبات مذهبی و گرایشها را حفظ کنند و در نهایت سربازان خدمتگزار به این مملکت و آب و خاک و دین و مذهب باشند، زیرا هرگونه خیانتی که به این کشور شده است، از انحرافات اعتقاداتی نشات گرفته است.
این نویسنده کتابهای قرآنی خاطرنشان کرد: به نظر من بیشترین چیزی که میتواند ساختمان فکری یک دانشجو را شکل دهد، مسئله تاریخ است. تاریخ امروزه بر اساس تفکرات غربی و اندیشههای بعد از رنسانس نوشته شده است و در ذهن دانشجویان به دو بخش قرون وسطی و بعد از آن تقسیم میشود.
قرون وسطی اروپا؛ اوج شکوفایی تمدن اسلامی
وی توضیح داد: قرون وسطی شامل همان دوره اوج تمدن اسلامی ما میشود که جهان در آن زمان در جهالت و نادانی فرو رفته بود و در قرون جدید بعد از رنسانس است که جهان علم و دانش در غرب ایجاد شد و اکتشافات جدید حاصل شد و وضع جهان بهبود یافت. تمامی دانشجویانی که تحصیل میکنند با این اندیشه رشد پیدا میکنند و قهرا سمبل علم و آگاهی و معرفت، همان جهان غرب و تمدن غربی با همه حاشیههایش میشود.
تاریخ سلاطین از دیدگاه قرآن
این کارشناس قرآنی بیان کرد: اگر قرار باشد که معارف قرآنی در دانشگاهها لحاظ شود، لازم است که تاریخ، اسلامی و قرآنی شود؛ یعنی دانشجویان تاریخ را بر اساس دادههای قرآنی بخوانند و بنگرند که همان تاریخ واقعی است. بر اساس دادههای قرآنی اساسا حاکمیت سلاطین و فراعنه و ملوک و قیصر و کسری، حاکمیت ظلم و تبعیض و جنگ و جدال و فتوحات حیوانی و جنگ نژادها و ملتها و کشورگشایی پادشاهان خودکامه قلمداد میشود.
وی عنوان کرد: این ظلم سلاطین و پادشاهان یک حقیقت است و قرآن از این دوران به عنوان عصر جاهلیت نام میبرد و همزمان با مردود شمردن قیصر در روم، سلطنت کسری در ایران هم مردود شمرده میشود. در اینجا است که تصفیه تاریخ شروع میشود و دانشجو به یک داوری واقعی میرسد و همزمان با درهم شکستن بتهای غرب و قیصر، بت شرق و کسری را نیز میشکند.
حجتالاسلام دعوتی یادآور شد: وقتی قرآن سلطنت دروغین پادشاهان را باطل اعلام میکند، تعصب جاهلی نیز در شخص کشته میشود و داوری واقعی و گرایش به واقعیتها در او شکل میگیرد. در این نوع تاریخ، یعقوب لیث صفاری و خاندانهای سامانی و غزنوی مورد ستایش قرار نمیگیرند. تجزیه امت اسلام توسط صلیبیها و قوم تاتار، از این کشمکشها کور حاصل شد و امت اسلام عاقبت جدائیها و جنگ و جدال قومی و قبیلهای را درک کرد.
دانشجویان با تاریخ امت اسلامی آشنا شوند
وی اظهار کرد: هر نقطه از امت اسلامی پاره تن جهان اسلام است و مسلمان واقعی باید در مورد وطن اسلامی و قلعه مستحکم کلمه توحید تعصب به حق پیدا میکند. حال آنکه در تاریخ نگاری غربی به ملیتها و زبانها و نژادها مورد تقدس باطل و حمّیت جاهلی قرار میگیرند و ناسیونالیسم اروپایی، سرمشق ناسیوتالیسم شرقی قرار میگیرد و پان ترکسیم و پان عربیسم و پان ایرانیسم از آن متولد میشود.
وی ادامه داد: این اندیشههای باطل در اصل به اندیشههای سلطنتی و پادشاهی میرسند و مسلمانان در این طرز اندیشه دشمن خونی یکدیگر میشوند و در نهایت نه امپراطوری ایرانی تشکیل میشود و نه خلافت عربی ولی در عوض سرزمین واحد اسلامی نیز تجزیه میشود.
ملیتگرایی دروغین؛ جایگزین اخوت اسلامی شده است
وی بیان کرد: در این حالت یک ملیت، هزینه گزاف دورغین جایگزینی اخوت اسلامی میشود که در حال حاضر صهیونیستها غزه عربی را قتل عام میکنند به رگ ملیت عربی هیچ عربی هم برنمیخورد و حتی اعراب از دشمنان اسلام نیز حمایت میکنند یعنی ملیت گرایی دروغین جایگزین اخوت اسلامی میشود.