«فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ» قياس مربوط به عالم تكوين است و نه تشريع
کد خبر: 1977133
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۶

«فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ» قياس مربوط به عالم تكوين است و نه تشريع

گروه انديشه: آيت‌الله العظمی سبحانی با بيان اين‌كه اهل سنت از عبارت «فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ» نتيجه می‌گيرند كه می‌توان در قوانين دين قياس كرد، اظهار كرد: اين قياس مربوط به عالم تكوين و عالم واقع است و نه تشريع قوانين الهی.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دين‌پژوهی ايران، آيت‌الله العظمی سبحانی، ديروز پنج‌شنبه بيست و هشتم مردادماه، در ادامه سلسله نشست‌های تفسير سوره حشر در مسجد مدرسه حجتيه قم، با اشاره به آيه دوم اين سوره مباركه، اظهار كرد: خداوند متعال در اين آيه به مسلمانان می‌فرمايد كه شما در خارج كردن بنی‌نضير (يكی از قوم‌های يهودی اوايل اسلام) از قلعه‌هايشان، نقش چندانی نداشتيد، بلكه اين خداوند بود كه آنها را از آن شهر بيرون كرد.
وی با تشريح جزئيات حادثه خروج قوم بنی‌نضير، گفت: اين قوم يهودی در قلعه‌های مستحكم خود پناه گرفته بودند و هرگز نمی‌پنداشتند كه مسلمانان بر آنها دست يابند؛ حتی مسلمانان نيز باورشان نمی‌شد كه بتواند به دورن قلعه‌های يهوديان راه ياند كما اين كه معادلات نظامی نيز همين مسئله را نشان می‌داد، اما خداوند از جايی كه مسلمانان فكرش را نمی‌كردند در قلب يهوديان رعب انداخت و موجبات غلبه آنها را فراهم كرد.
اين مرجع تقليد تصريح كرد: بر اساس همين ماجرا معتقدم روزی فرا خواهد رسيد كه صهيونيست‌های اسرائيل مانند بنی‌نضير و بنی‌قينقاع، به‌ واسطه رعبی كه خداوند در دلهای آنها قرار می‌دهد، فلسطين را رها می‌كنند، چرا كه كاری را كه خدا بخواهد هيچ كس نمی‌تواند مانع آن باشد.
وی در ادامه ماجرای بنی‌نضير در قرآن، اظهار كرد: ماجرای خراب كردن خانه‌های بنی‌نضير به دست خودشان و مسلمانان، نكته‌ای بسيار مهم است كه نمونه امروزی آن خروج اسرائيل از لبنان در سال 2006 است.
آيت‌الله العظمی سبحانی افزود: وقتی يهوديان اسرائيلی از ماندن در كشور مسلمان لبنان نااميد شدند، اقدام به خراب كردن خانه‌های خود كردند تا مسلمانان به آنها دست پيدا نكنند و از سوی ديگر نيز مسلمانان برای آنكه سريع‌تر به داخل قلاع دست يابند خانه‌های آنها را خراب می‌كردند، كه اين امر دقيقا تكرار تاريخ بنی‌نضير است.
وی با بيان اين‌كه معتقدم باز تاريخ تكرار خواهد شد، بيان كرد: همانطور كه يهوديان بنی‌نضير با آن همه قدرت و توانايی خود تنها به واسطه رعبی كه در دل آنها ايجاد شد، قلعه‌هايشان را رها كردند، در دوران ما نيز صهيونست‌ها، اگر چه قدرت نظامی هستند، خودشان فلسطين را رها خواهند كرد.
آيت‌الله العظمی سبحانی اضافه كرد: آنچه كه در اين داستان مشخص است اين‌كه اگر جمعيتی در مقابل دشمنان دچار رعب و حشت شود، هر قدر هم كه قوی باشد شكست خواهد خورد؛ برای مثال در تاريخ نيز می‌بينيم مسلمانانی كه دنيا را می‌گرفتند چون در مقابل مغول دچار رعب و وحشت شدند، شكست خورده و به سرعت از هم پاشيدند.
وی تصريح كرد: بر همين اساس بايد سعی كنيم تا هميشه در مقابل دشمنان دين اسلام با روحيه و بدون واهمه باشيم، چرا كه اگر سلاح‌مان نيز كمتر باشد ولی رعب ما را نگيرد قطعاً پيروزی از آن ما خواهد بود. تهيه ادوات و جنگ افزار های جنگی در كنار رزم آيش‌های قوی بسيار مطلوب است، اما با اين حال نبايد فراموش كرد كه تمامی اين‌ امور بايد در راستای خواست خدا باشد، چرا كه اگر خواست خداوند بر خلاف خواسته ما باشد هيچ سودی نخواهيم داشت.
آيت‌الله العظمی سبحانی با اشاره به عبارت «فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ» در آيه دوم سوره مباركه حشر گفت: اين عبارت جواز قياس نيست، اما اهل سنت از اين‌كه خداوند می‌گويد از نتيجه اين واقعه عبرت بگيريد و بدانيد كه در موارد مشابه نيز همين حادثه رخ می‌دهد، نتيجه می‌گيرند كه می‌توان در قوانين دين قياس كرد، حال آن‌كه اصلاً اين گونه نيست.
وی در پايان بيان كرد: اين قياس مربوط به عالم تكوين است و از عالم واقع سخن می‌گويد نه از تشريع و قوانين الهی، كه خود بحثی جداگانه است.
captcha