ترويج سبك زندگی علما وظيفه همگانی است
کد خبر: 2589783
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰

ترويج سبك زندگی علما وظيفه همگانی است

گروه اجتماعی: ترويج سبك زندگی علما و تجليل از شخصيت آنان و معرفی اين بزرگان به جامعه وظيفه همگانی است.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن (ايكنا) آيت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپايگانی در ديدار با دست‌اندركاران كنگره آخوند كاشی با تشكر و قدردانی از اعضای ستاد برگزاری اين كنگره گفت: اميدوارم به فضل خداوند بتوانيد آن‌طور كه بايد، مقام علم و مكارم اخلاق و صفات حميده‌ آن عالم ربانی را به همگان معرفی كنيد.
ايشان برگزاری كنگره‌های تجليل از علما و خادمان دين را بسيار مهم خواند و ادامه داد: معرفی اين سوابق روشن و پر افتخار به نسل حاضر و به خصوص جوانان موجب ارائه طريق و هدايت همگان خواهد شد.
اين مرجع تقليد با اشاره به وجود علمای بزرگ در شهرهای مختلف ايران از جمله كاشان اضافه كرد: اين افتخار مردم آن ديار و بلكه همه مردم ايران است كه چنين بزرگانی را در دامان خود تربيت نموده كه همه، خادمان دين و مبلغان مكتب بزرگ اسلام و ناشر معارف نورانی اهل بيت عليهم السلام بوده‌اند و بايد مردم به اين سابقه روشن و عظيم افتخار كنند.
اين مرجع تقليد زنده‌نگهداشتن ياد علمای ربانی مثل مرحوم آيت‌الله آخوند كاشی و ديگر علمای بزرگ كاشان را فريضه همگان دانست و تاكيد كرد: بايد راه آن‌ها زنده شود، اخلاق كريمه‌ای كه آن بزرگواران داشتند برای همه بازگو شود كه اگر اين يادآوری اخلاق و صفات حميده نباشد، كم‌كم فراموش خواهند شد.
آيت‌الله العظمی صافی با اشاره به مقام والای علمی مرحوم آخوند كاشی بيان كرد: در سيره و صفات علما و بزرگانی همچون ايشان جنبه‌ها و كمالات معنوی بسيار زياد است. اينها هميشه می‌خواستند راه، راه خدا باشد؛ و طريق، طريق اهل بيت عليهم السلام باشد. تجليل و تكريم اين عالمانی كه با زهد و تقوای و ورع دين خدا را ياری نمودند و مردم را از انحراف نجات دادند و سدی محكم در مقابل توطئه دشمنان بوده و هميشه پاسخگوی شبهات بودند وظيفه شرعی و اخلاقی همگان است.
استاد برجسته حوزه با اشاره به وجود دانشمندان و شاعران بزرگ در كاشان و اطراف آن بيان داشت: اين شهر هميشه مهد تربيت بزرگان و شاعران و دانشمندانی بوده كه در تاريخ از آن‌ها به بزرگی ياد شده است و سابقه بسيار خوبی برای اين شهر است.
ايشان با اشاره به اشعار فتحعلی‌خان صبا درباره توحيد و معرفة الله و نيز درباره زندگی و حالات اميرالمؤمنين عليه السلام و خدمات آن حضرت به اسلام گفت: اشعار ايشان بسيار بلند و پر معنی و دارای صنايع شعری است كه لازم است امروزه شاعران و نويسندگان از آنها بهره ببرند.
ايشان در پايان اين ديدار با قدردانی مجدد از اعضای اين ستاد، تاكيد كرد: شما آثار اين بزرگان را زنده نگهداريد و به همگان بشناسانيد تا همگان بخصوص جوانان ما مطلع باشند كه بايد سيرشان، خط و روش اهل بيت عليهم السلام و ولايت باشد.
captcha