انتشار یک‌هزار کتاب علمی در پژوهشکده حج و زیارت
کد خبر: 2590334
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷

انتشار یک‌هزار کتاب علمی در پژوهشکده حج و زیارت

گروه اجتماعی: رئیس پژوهشکده حج و زیارت از انتشار یک‌هزار کتاب علمی از ابتدای فعالیت این پژوهشکده تاکنون خبر داد و گفت: حج دارای رمز و رازهای بسياری است و هر چه روی مناسك حج كار پژوهشی شود، باز هم جای کار دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه قم، حجت‌الاسلام سيدمهدی عليزاده موسوی، رئیس پژوهشكده حج و زيارت روز دوشنبه، 25 شهريورماه در نشست خبری معرفی دانشنامه حج و حرمين شريفين گفت: فعاليت‌های پژوهشكده حج و زيارت در چند مقياس مورد توجه است و اولين مخاطب آن فرهيختگان و انديشمندان حوزه علوم انسانی هستند كه مسائل بنيادين حج و زيارت را دنبال می‌كنند.
وی ابراز كرد: حج دارای رمز و رازهای بسياری است و هر چه روی مناسك حج كار پژوهشی شود كم بوده و مسئله زيارت عتبات عاليات، مفهوم و فرهنگ آن نيز دارای معارف عميقی است كه نيازمند به تبيين است.
رئیس پژوهشكده حج و زيارت در ادامه اظهار كرد: سالانه دو ميليون زائر عتبات عاليات داشته و يك ميليون نيز زائر حج و عمره داريم و نيازمند اين هستيم كه از اين فرصت طلايی برای آشنايی با مفاهيم و رمز و رازهای حج استفاده كنيم.
عليزاده‌موسوی ادامه داد: بخش ديگری از مخاطبين پژوهشكده، روحانيون كاروان‌ها هستند كه چه در عتبات و چه در عمره همراه با كاروان‌ها برای هدايت فرهنگی اعزام می‌شوند كه بايد از حيث سياسی، فرهنگی و مذهبی در مناسك به روز باشند.
این مسئول ادامه داد: سومين گروه كه برای آن‌ها برنامه داريم زائران هستند كه مباحث كاربردی برای آن ها ارائه می‌شود و در سال كاری بين حج تمتع 91 تاكنون شاهد تحولات ساختاری بوديم و طی آن موافقت‌نامه به موافقت‌نامه قطعی تبديل شده است.
وی اظهار كرد: 11 نفر از فرهيختگان حوزه كه دارای تحصيلات دانشگاهی هستند به عنوان هيئت علمی پژوهشکده حج و زیارت انتخاب شده‌اند و پنج گروه با حضور اين افراد تشکیل شده است همچنین پنج گروه كلام معارف، اخلاق،فقه و حقوق ، مطالعات اجتماعی و تاريخ و سيره در پژوهشكده فعال هستند.
علیزاده‌موسوی با بیان اینکه در سال جاری 82 عنوان كتاب در پژوهشكده تأليف، ترجمه و چاپ شده است، گفت: مشخصا در حوزه اخلاق و اسرار و معارف حج شش عنوان، در تاريخ و سيره 6 عنوان، در كلام و معارف قريب به 20 عنوان، در حوزه فقه و حقوق سه عنوان و در حوزه مطالعات سياسی، اجتماعی نيز دو عنوان كتاب داشتيم.
وی بیان کرد: با توجه به اينكه بخش عمده‌ای از مخاطبان ما زائران كشورهای مختلف هستند در چهار حوزه به زبان‌هاي ديگر فعال هستیم و طی آن از فارسی به عربی هشت عنوان، از زبان فارسی به اردو يك عنوان داريم، از فارسی به تركی استانبولی سه عنوان و از عربی به فارسی ده عنوان اثر ترجمه شده است.
این مسئول با بیان اینکه در حوزه نشريات پژوهشكده، نشريه ميقات فارسی كه جديدترين آرا در مورد حج و زيارت است، اظهار کرد: این نشریه به روحانيون کاروان‌ها اهدا شده و ميقات الحج به زبان عربی به صورت فصلنامه تقدیم می‌شود و مخاطبين خارجی را در بر می‌گيرد.
وی اظهار كرد: نشريه‌ای هم برای عتبات عاليات تحت عنوان فصلنامه فرهنگ زيارت داريم که در پنج شماره در سال جاری منتشر شده است و نيازهای زائران و روحانيون را در حوزه زيارت عتبات عاليات برآورده می‌كند؛ دانشنامه حج و حرمين از كلان پروژه‌های ما بود و موسوعه رد شبهات وهابيت نيز از ديگر كلان پروژه‌های ما به شمار می‌رود و مجموعه مدونی خواهد بود كه افراد بتوانند پاسخ شبهات مختلف خود در ارتباط با وهابيت را دريافت كنند.
رئيس پژوهشكده حج و زيارت ابراز كرد: در اين موسوعه شبهات موجود در عربستان را رصد می‌كنيم همچنین در حوزه حج و زيارت منبع و مرجع علمی خوبی با عنوان كتابخانه تخصصی حج و زيارت كه 1179 عنوان كتاب كمياب برای كتابخانه مجموعه گرفته شده است و 2582 كتاب ديجيتالی نيز برای كتابخانه تهيه شده که می‌تواند منبع خوبی برای پاسخ به شبهات باشد.
این مسئول با اشاره به نشست‌های علمی این مرکز گفت: در سال گذشته پنج نشست علمی با عنوان انقلاب اسلامی و ديپلماسی عمومی در حج، حج و آينده‌پژوهی، مقايسه تطبيقی سلفيه و وهابيت، جايگاه وهابيت در سلفی‌گری، شاخصه‌های وهابيت كه در آن از اساتيد آشنا به موضوعات دعوت به سخنرانی شد.
وی ادامه داد: هم‌اكنون به‌دنبال ايجاد بانك اطلاعاتی از جنايات وهابيون و تكفيری‌ها در جهان اسلام هستيم و قريب به سه هزار كليپ از جنايت‌های هابيون خصوصا در سوريه تهيه كرده‌ايم تا بتوانيم كليپ‌های مستندی را تهيه كرده و به مجامع بين‌المللی ارائه كنيم.
عليزاده‌موسوی در پایان خاطرنشان کرد: از سال 72 كه پژوهشكده با عنوان مركز تحقيقات حج و زیارت فعال بود تا به امروز يك هزار كتاب ماحصل علمی پژوهشكده است.
captcha