روحانی كه حج خود را وقف زائران بيمار می‌كند
کد خبر: 2602533
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۵

روحانی كه حج خود را وقف زائران بيمار می‌كند

گروه سلامت: روحانی كه 11 سال متمادی است در موسم حج تمتع، بدون امكان وقوف در عرفات، مشعر و منا در مكه به سر می‌برد و فقط عمره به جا می‌آورد چون بايد بيماران بستری و تحت درمان را كمك كند تا بتوانند اعمال حج تمتع خود را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) حجت الاسلام شهاب‌الدين وحيدی مهرجردی، عضو هيئت علمی و معاون پژوهشی دانشگاه اديان قم، از سال 1382 تا كنون، به عنوان روحانی وقوف اضطراری زائران ايرانی، هر سال در موسم حج تمتع، در سرزمين وحی حضور می‌يابد ولی مسئوليت سنگينی را بر دوش دارد كه ايفای آن، مانع می‌شود تا او بتواند اعمال حج تمتع را انجام دهد.
وحيدی كاروان موسوم به «وقوف اضطراری» را هدايت می‌كند كه حاجيان آن، بيماران بستری در بيمارستان هستند و انجام اعمال حج آنان، از راه وقوف اضطراری در مشاعر مقدسه عرفات، مشعر و منا امكان پذير است.
وی در اين باره می‌گويد: در بين حجاج، كسانی هستند كه در مكه دچار بيماری يا عارضه‌ای می‌شوند و نمی‌توانند همراه كاروان به مشاعر بروند همچنين حاجيانی وجود دارند كه دچار بيماری بوده‌اند و در اينجا تشديد شده است و احتياج به مراقبت‌های ويژه تحت نظر پزشكان متخصص دارند كه برای اين گروه از زائران ايرانی، خدمات ويژه‌ای ارايه می‌شود كه در بعثه هيچ كشور ديگری سابقه ندارد.
وحيدی با بيان اينكه فراهم ساختن امكان وقوف اضطراری برای اين دسته از بيماران فقط توسط بعثه مقام معظم رهبری انجام می‌شود، افزود: با انجام اين امر مهم برای اين دسته از بيماران نيز به جای اين كه دست خالی از سرزمين حجاز به كشور بازگردند، شرايطی مهيا می‌شود تا آنان بتوانند اعمال حج تمتع خود را انجام دهند.
وحيدی به عنوان روحانی وقوف اضطراری درباره شيوه كار چنين توضيح می‌دهد: برابر احكام حج، حج‌گزاران بايد روز نهم ذی‌الحجه در عرفات، شب دهم در مشعرالحرام و روز دهم در منا وقوف اختياری داشته باشند ولی احكام شرع مقدس اين مجوز را داده است كه اگر افرادی به دليل بيماری و معذوريت موجه نتوانستند در اين ايام در مشاعر يادشده وقوف داشته باشند، مشروط به اين كه در دو تا از اين سه محل، وقوف اختياری داشته باشند، می‌توانند يك وقوف ديگر را به صورت اضطراری درك كنند.
وی افزود: بنابراين كاروانی با عنوان وقوف اضطراری تشكيل می‌دهيم كه با توجه به تعداد بيماران و شرايط خاص آنان، اين افراد را در شب دهم ذی الحجه، با آمبولانس يا وسيله نقليه مناسب، به عرفات می‌برند كه زمان وقوف اضطراری در عرفات از ظهر تا نيمه شب روز عرفه است لذا بايد با برنامه‌ريزی دقيق و سرعت عمل همراه با رعايت حال و شرايط بيماران، آنان را قبل از نيمه شب به عرفات رساند. وحيدی با اشاره به خلوت شدن مسير عرفات در شب دهم ذی‌الحجه، گفت: ساير حجاج آنجا را به سمت مشعر ترك می‌كنند كه از اين فرصت برای وقوف اضطراری بيماران دارای شرايط خاص استفاده می‌شود تا پس از آن كه آنان وقوف در عرفات را درك كردند، با تدابير واحدهای متعدد پزشكی، همگی به طرف مشعر برده ‌شوند و با يك وقوف اختياری در مشعر و با وقوف اختياری بعدی در منا، مراتب شرعی صحت حج آنان تضمين شود.
وی با اشاره به گروه ديگری از حجاج بيمار كه در بيمارستان مركز پزشكی حج در عرفات توانسته‌اند وقوف اختياری در عرفات را درك كنند، گفت: برای انتقال اين گروه به مشعر نيز تمهيدات لازم انديشيده می‌شود تا وقوف اختياری مشعر را نيز درك كنند.
وحيدی عمليات انتقال كاروان وقوف اضطراری به مشاعر يادشده در طی زمان محدود را كاری بسيار حساس و دشوار، شبيه عمليات‌های شبانه دوران دفاع مقدس می‌داند كه با رمز عشق به خدمت خالصانه برای رضای خدا انجام می‌شود.
او تاكيد می‌كند كه جمعی پزشك، پرستار، روحانی، عوامل كاروان، و نيروهای امداد و خدمات، صرف نظر از هر مرتبه تخصصی، از انجام اعمال تمتع خود چشم می‌پوشند و دست به دست هم می‌دهند تا اين خدمت ويژه را به زائران بيماری ارايه كنند كه توانايی تحرك ندارند و بايد تك تك آنان را بر دوش كشيد و در مسيرهای طولانی، پياده به وقوف رساند.
وحيدی ادامه مراحل وقوف حاجيان اين كاروان پس از مشعر را چنين شرح می‌دهد: تعدادی از بيماران برای درك بيتوته در منا با صلاحديد پزشكان به منا منتقل می‌شوند، بخشی از آنان به كاروان تحويل داده می‌شوند و گروهی ديگر در بيمارستان منا بستری می‌شوند اما برخی از آنان كه بنا به تشخيص پزشك، شرايط بيتوته در منا را ندارند، در بيمارستان مكه بستری می‌شوند و بر اساس فرم‌هايی كه با استفاده از تجربيات طراحی كرده‌ايم، اعمال رمی جمرات و قربانی كردن اين بيماران، نيابتا با تعهد كتبی و شرعی از روحانی و مدير كاروان، انجام می‌شود.
وی با اشاره به مراحل بعدی، افزود: بعد از رمی جمرات و قربانی كردن، مراتب توسط مدير كاروان به مركز پزشكی اطلاع داده می‌شود تا عمل حلق يا تقصير آنان توسط واحد خدمات بيمارستان انجام شود. حتی برای رعايت احتياط، موی حلق يا تقصير اين حاجيان، به منا منتقل می‌شود.
معاون پژوهشی دانشگاه اديان قم، كار عوامل كاروان وقوف اضطراری را ايثارگرانه می‌داند و می‌افزايد: خود من هم كه 12 سال است با اين كاروان وقوف اضطراری هستم، عمره مفرده انجام داده‌ام چون بايد پا‌به‌‌پای بيماران در بيمارستان باشم و به دنبال ترخيص، دلداری دادن، عيادت و سركشی از آنان باشم تا برای وقوف اختياری يا اضطراری آماده شوند كه اين كار، آثار روحی بسيار زيادی دارد، هم برای خود من هم برای بيمار كه ما را همواره در كنار خود می‌بيند و در شرايط غربت و تنهايی، حضورما، سبب احساس آرامش او می‌شود، و هم بر كادر پزشكی و بيمارستان كه خود را تنها نمی‌بينند و حضور يك روحانی در كنار خود را موجب قوت قلب شان می‌دانند.
وحيدی ارايه خدمات وقوف اضطراری توسط بعثه مقام معظم رهبری برای بيماران را مصداقی از نگاه انسان دوستانه نظام جمهوری اسلامی به آحاد خود و نشانه‌ای از احترام حاكميت به كرامت انسان‌ها و ارزش قائل شدن برای آنان می‌داند.
گفتنی است تعداد ديگری از نيروهای اجرايی حج، همه ساله به همراه زائران بوده وليكن جهت خدمت‌دهی بهتر به آنان حج به جای نمی آورند كه در روزهای آينده در اين باره گزارشی تهيه و انتشار خواهد يافت.
captcha