به گزارش خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا)، علی اصغر طاهرزاده از اساتيد دانشگاه سه شنبه، 30مهرماه، در همايش طلبه عصر انقلاب كه با موضوع «حكمت تمدنساز» در مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد گفت: يكی از مباحثی كه در سير تاريخ و فلسفه تاريخ از اهميت بسياری برخوردار است و متاسفانه مردمی كه در عصر وقوع آن حضور دارند به اهميت آن پی نبردهاند، انقلاب اسلامی ايران است.
وی افزود: اين انقلاب، تاريخ نوينی را در جهان ايجاد كرد و در اين راستا بايد آنقدر هنرداشته باشيم كه به عنوان كسانی كه در متن اين انقلاب واقع شدهايم جايگاه خود را در اين تاريخ جديد بيابيم.
اين نويسنده و پژوهشگر فلسفه اسلامی با ذكر اين مطلب كه دعای ندبه به خوبی اين جايگاه را مشخص میكند، اظهار كرد: بايد جايگاهشناسی تاريخی را از دعای ندبه بياموزيم پس از خلقت آدم(ع) به عنوان پيامبر خدا، يك حيات توحيدی و تاريخی آغاز شد و در زمان پيامبر اكرم(ص) به اوج خود رسيد.
وی افزود: نكته جالب اينجاست كه در دعای ندبه ما جايگاه خود را در اين حيات به نوعی امتحان میكنيم تا ببينيم در كجای اين مسير تاريخی قرار داريم.
طاهرزاده يادآور شد: برای حضور در اين مقطع حيات توحيدی بايد جايگاهمان را مشخص كنيم؛ حضور در اين جايگاه شرايط و لوازمی میخواهد كه بيشتر آن در روح و ذهن آدمی شكل میگيرد.
وی شهدا را بزرگترين الگو در شناسايی اين جايگاه تاريخی عنوان كرد و گفت: در اين رابطه بايد از شهدا الهام بگيريم زيرا آنها فهميدند كه انقلاب تا چه اندازه بزرگ است زيرا به راحتی ندای امام را لبيك گفتند و به وسعت حيات توحيدی انبياء وارد شدند.
طاهر زاده با اشاره قيام امام حسين(ع) در كربلا تصريح كرد: نمونه بزرگ آن را بايد در قيام امام حسين (ع) ديد امام حسن (ع) برای حفظ تمدن اصيل اسلامی و جان مسلمانان واقعی با معاويه صلح كردند ولی امام حسين (ع) با تمام اصحاب خود در نبرد عاشورا حاضر شدند و اين حيات بزرگ تاريخی را عزت دو چندان دادند، شهدای كربلا آن قدر اين صحنه را بزرگ میديدند كه برای حضور در اين ميدان شور و شوق داشتند اين دو صحنه بزرگ با مديريت تاريخی امام حسن(ع) و امام حسين (ع) موفق شد.
اين پژوهشگر فلسفه اسلامی گفت: الان اگر با اين فرض وارد شويم كه اگر اين انقلاب در دايره نظام توحيدی است بايد با شور و نشاط در اين نظام توحيدی حاضر شويم حادثه كربلا امروز هم به خاطر همين نظام توحيدی و همين هستیشناسی توحيدی در تمام تاريخ حضور فعالانه دارد تا امروز هم اين اثرات باقی است.
وی گفت: برای حضور در اين انقلاب بايد ابتدا اين حيات توحيدی را خوب بشناسيم و خود را در اين حوزه تاريخی قرار دهيم زيرا حضور در اين حوزه ما را به وسعت حضور همه مجاهدين و موحدين تاريخ وارد خواهد كرد؛ يكی از عواملی كه به ما كمك میكند تا نگاه درست تاريخی داشته باشيم، نگاه توحيدی ملاصدرا است.
طاهرزاده يادآور شد: فلسفه ملاصدرا فلسفهای تمدنساز است كه انقلاب اسلامی ما را شكل داد و حركت امام وامدار نگاه صدرايی است، اين انقلاب اين خصوصيت را دارد كه در آينده حضور جدی داشته باشد و اين حضور در آينده نيز بايد منطبق بر نگاه صدرايی باشد؛ مقام معظم رهبری عنوان كردند كه تفكر ملاصدرايی طوری است كه در آينده حضور دارد و مخاطب خود را پيدا میكند.
وی با ذكر اين مطلب كه انقلاب اسلامی ايران به قدری پيچيده و دارای زوايای مختلف است كه بايد سالها برای پژوهش در آن تحقيق كنيم، عنوان كرد: در حقيقت انقلاب اسلامی ايران روحی در اين جهان مرده است كه ميشل فوكو به خوبی به آن اشاره كرد.
وی عنوان كرد: پس از شكل گيری حكومت صفوی بزرگانی مثل ملاصدرا و شيخ بهايی به منظور اينكه اجازه ندهند نظام فكری اين حكومت به دست صوفيان و متحجرين بيفتد اين نظام را شكل دادند كه فلسفه ملاصدرا به رغم اينكه آن را سياسی نمیدانند ايدئولوژی آن را شكل دهد و آن را از آسيبها حفظ كند.