بچه‌مسلمان‌های هنرمند عرصه را برای دشمن خالی نکنند
کد خبر: 2872581
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
گودرزی:

بچه‌مسلمان‌های هنرمند عرصه را برای دشمن خالی نکنند

گروه هنر: رئیس مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به اینکه بچه‌مسلمان‌های هنرمند روحیه حساسی دارند، عنوان کرد: بخشی از نخبگان ما در حوزه هنر زودرنج هستند، جوانان هنرمند و تازه‌کار تا سدی بر سر راهشان قرار می‌گیرد، قهر می‌کنند و عرصه را برای دشمن خالی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مرتضی گودرزی، رئیس مرکز هنرهای تجسمی شب گذشته، 30 بهمن‌ماه در سلسله نشست‌های «رویش فرهنگ» که با موضوع «کاربرد هنر به‌عنوان یکی از ابزارهای فرهنگ» در سالن اجتماعات هتل ولایت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دامنه ابائه‌گری در کشور در حال زیاد شدن است که خطوط دین را از بین می‌برد.

وی با اشاره به اینکه ارزش ملی، غرور ملی نیست، عنوان کرد:  هنرمند باید ارزش‌های دینی و ملی را تقویت کند و با تقویت عزت ملی می‌توانیم غرور ملی را در کنار ارز‌ش‌های دینی داشته باشیم.

گودرزی ادامه داد: وقتی از ارزش ملی حرف می‌زنیم، منظورمان چهارشنبه‌سوری نیست بلکه استقلال فرهنگی یک ملت در مقابل استقلال فرهنگی200 سال غرب است.

رئیس مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به اینکه بچه‌مسلمان‌های هنرمند روحیه حساسی دارند، عنوان کرد: بخشی از نخبگان ما در حوزه هنر زودرنج هستند. جوانان هنرمند و تازه‌کار تا سدی بر سر راهشان قرار می‌گیرد، قهر می‌کنند و عرصه را برای دشمن خالی می‌کنند.

وی ادامه داد: در سیستم و نظام ما عده‌ای نفوذ پیدا کردند که عالمانه یا جاهلانه افکار هنرمندان ما را تحت‌الشعاع خود قرار داده‌اند در حالیکه هنرمندان ما باید خود به‌صورت مستقل تلاش کنند و پیگیر باشند.

گودرزی پاسخ‌گویی به هنر انقلاب در جریان معاصر را ایستا و پویا نبودن هنر دانست و اظهار کرد: شک نباید کرد که انقلاب به هنر نیاز دارد و هنر انقلاب اگر مبنای پاسخ‌دهی آن جریان معاصر باشد هنر و هنرمند انقلاب باید به آن پاسخ دهد در این صورت هنر پویا و ایستا نیست.

وی با بیان اینکه هنر انقلاب هنری بشیر و نذیر است، بیان کرد: هنر انقلاب هنری است که هم اخطار می‌دهد و هم امید می‌بخشد و آینده را برای افراد ترسیم می‌کند.

نوین ساختن معارف در ذهن بشریت

رئیس مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به اینکه بخشی از کار هنرمند تجلی زیبائی‌ها است، عنوان کرد: هنر باید فاخر و ممتاز باشد و هرچند نمایشگاه سخیف به نام انقلاب و دفاع مقدس برپا می‌کنیم، ارائه آثار به این شکل در نمایشگاه‌ها کار چندان درستی نیست و خدمتی هم به انقلاب انجام نمی دهد.

وی با بیان اینکه مقوله هنر را به‌صورت سطحی می‌بینیم، عنوان کرد: سینما، تلویزیون، تئاتر مؤلفه‌هایی هستند که هر کدام با ابزار خاص ارزش‌ها را به ما نشان می‌دهند و نباید فکر کنیم چون همه هنر را می‌شناسند پس می‌توانند راجبه آن حرف بزنند و نظر دهند.

ماندگاری تاریخ بدون رسوخ تفکر ممکن نیست

گودرزی با اشاره به اینکه هیچ تفکری در تاریخ ماندگار نیست جز اینکه در جامعه رسوخ پیدا کند، اظهار کرد: سی سال پیش مقام معظم رهبری قبل از اینکه رهبر شوند حرف‌هایی را بیان کردند که به‌دلیل پختگی هنوز هم از آن حرف‌ها استفاده می‌شود این نشان‌دهنده مانیفست فرهنگی ایشان است که به درد جهانیان می‌خورد.

وی هنر را شیوه بیان و ادا کردن دانست و بیان کرد: هنر به خاطر تأثیری که بر قلب‌ها می‌گذارد، ماندگار است. هنری که درست باشد خود فی‌ذاته شرافتش را نشان می‌دهد. صحبت کردن از هنر متعهد، افراد را در مقابل اندیشه اسلامی قرار می‌دهد.

محقق و پژوهشگر هنری با بیان اینکه معماری که بعد از جنگ جهانی دوم باب شد معماری بحران است، عنوان کرد: آدم از بی‌هویتی شهرک‌ها سردرگم می‌شود. طرح مسکن مهر به‌عنوان سرپناهی برای افراد هویت ندارد.

وی ادامه داد: در شهرسازی صنعتی همه یکدیگر را می‌دیدند درحالیکه در شهرسازی جدید همه از هم فرار می‌کنند. یکی از ضعف‌های اساسی طرح مسکن مهر هم پنهان شدن افراد خلافکار در هم است.

رکورد 200سال برج‌های نیویورک، بعد از انقلاب در تهران

گودرزی با اشاره به اینکه تهران بعد از انقلاب به اندازه 200 سال نیویورک ساختمان‌سازی کرد، عنوان کرد: هیچ‌کدام از ساختما‌ن‌ها و برج‌های ساخته شده در بخش خصوصی و دولتی تهران هویت ندارند.

وی معماری برج میلاد و مجلس شورای اسلامی را معماری صد درصد فراماسونی دانست و اظهار کرد: مسئولانی که از این طرح حمایت کردند به چه چیز این طرح رأی موافق دادند، جز اینکه این طرح با ارزش و هنجارهای کشورمان ناسازگار است.

هنر اسلامی؛ آبروی انقلاب و جمهوری اسلامی

محقق و پژوهشگر هنری با اشاره به اینکه آرمان اصلی ملت ایران رسیدن به جامعه‌ای رشید، موحد، پرنشاط و امید، عدالت‌طلب و دارای اعتماد به نفس است، بیان کرد: هدف هنر دستیابی به هدف والا است و هنر باید در خدمت این فرهنگ والا قرار گیرد.

وی ادامه داد: هنر باید به‌عنوان رساترین زبان برای انتقال ایده‌های شریف مورد توجه باشد و تشویق هنرمندان متعهد در جامعه یکی از ابزارهای هنر است اگر انقلاب نسبت به هنرمندان پیشکسوت و قدیمی بی‌تفاوت باشد، هیچ برگ برنده تشویقی برای نگهداری جوانان نخواهد داشت.

گودرزی هنر اسلامی را آبروی انقلاب و جمهوری اسلامی دانست و بیان کرد: هر هنری که در آن شعار مبارزاتی و دینی باشد به ناچار به نام جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود.

captcha