کد خبر: 2956536
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵
رئیس دفتر معارف دانشگاه علمی ـ کاربردی اعلام کرد:

حمایت از پایان‌نامه‌های قرآنی از سوی دفتر مرکزی نهاد مقام معظم رهبری

گروه دانشگاه: رئیس دفتر ویژه معارف دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در رابطه با حمایت از پایان‌نامه‌های دینی و قرآنی، گفت: این وظیفه به‌صورت متمرکز در معاونت آموزشی ـ پژوهشی دفتر مرکزی نهاد مقام معظم رهبری انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری، رئیس دفتر ویژه معارف دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با هدف از تأسیس دفتر ویژه معارف در دانشگاه علمی ـ کاربردی گفت: تدریس اساتید در دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها نیازمند مجوز خاصی است. نهاد رهبری در دانشگاه‌ها متکفل صلاحیت علمی و عمومی اساتیدی است که درخواست تدریس در دانشگاه‌ها را دارند.

وی افزود: به دلیل تعداد درخواست‌کننده‌های زیادی که در دانشگاه‌ها هستند روند صدور مجوز، ارزیابی علمی و عمومی قدری با کندی همراه است؛ به همین دلیل مسئولان نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصمیم گرفتند که دفتر ویژه‌ای در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی تأسیس شود.

حجت‌الاسلام مبشری با اشاره به شرح وظایف این دفتر، گفت: اولین وظیفه صدور مجوز برای اساتید است. دومین وظیفه ارزیابی اساتید است. اساتیدی که توانمندی علمی را ندارند  این امکان وجود دارد که بتوانند در حد استادی درس معارف ظاهر شوند و با گذراندن کلاس‌ها و استفاده از لوح‌های فشرده کمک آموزشی و کتاب‌های کمک آموزشی تربیت علمی بشوند. در نهایت آن‌هایی که توانمندی را ندارند از مجموعه حذف می‌شوند.

وی افزود: وظیفه دیگر این دفتر، تدوین کتبی در راستای اهداف دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی است. طبیعتاً دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی با دانشگاه‌های دیگر تفاوت‌های فراوانی دارد. در اینجا هدف تربیت نیروی متخصص کشور برای اقتصاد، صنعت و حتی برای فرهنگ است. و اشتغال سریع افراد از طریق کسب مهارت‌ها مورد توجه است.

رئیس دفتر ویژه معارف دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی ادامه داد: از این جهت برای افراد و دانشجویانی از این دست نیاز است که کتاب‌های کاربردی تدوین شود؛ لذا یکی از وظایف ما این است که بعد از بررسی نیازها و انتظارات دانشجویان این دانشگاه از دروس معارف اسلامی به تألیف کتاب‌های تخصصی متناسب با رشته‌های آن‌ها اقدام کنیم. در این دانشگاه رشته‌های متنوعی ارائه می‌شود از صنعت دریایی و هتل‌داری گرفته تا ماهیگیری و مباحثی از این دست. طبیعتاً باید کتاب‌ها به‌گونه‌ای تنظیم و تدوین شود که نیازهای دانشجویان این رشته‌ها یعنی رشته‌های خاص را تأمین کند؛ لذا یکی از اهداف ما ان شاء الله این است که در این مسیر گام برداریم.

تسریع روند جذب اساتید هیئت علمی

وی در پاسخ به این سؤال که آیا جذب اساتید در مرکز شما تداخلی با فعالیت مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم ایجاد نمی‌کند؟ گفت: در آنجا افراد درخواست خود را ارسال می‌کنند و اگر در گروه معارف بخواهند تدریس داشته باشند بعد از اینکه دانشگاه را شناسایی کردند و به تعبیری جایابی کردند باید مجوز نهاد را داشته باشند تا در گروه معارف استخدام شوند. اگر این مجوز را نداشته باشند اصلاً امکان استخدامشان نیست و آن فراخوانی هم که شرکت کرده‌اند ملغی تلقی می‌شود. اساتیدی که در گروه معارف تدریس می‌کنند به این روند آگاه هستند.

مبشری اظهار کرد: به نوعی ما داریم این روند را تسهیل می‌کنیم. ممکن است کسی در فراخوان شرکت کند اما تا موفق به اخذ مجوز خود شود، یکی دو سال زمان را از دست بدهد و آن فراخوان به دلیل باطل شدن دیگر نفعی نداشته باشد. در این مسیر سعی می‌کنیم ان‌شاء‌الله افرادی که داوطلب و علاقه‌مند هستند تا در گروه معارف به خدمت مشغول باشند روند صدور مجوزشان تسریع شود.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی ما در مورد کاهش زمان این است که بتوانیم آن را تا سه ماه تقلیل دهیم. البته این زمان بستگی به استقبال اساتید نیز دارد.

مبشری گفت: قطعاً دروس معارفی که برای دانشگاه جامع بازطراحی می‌شوند در دانشگاه‌های صنعتی نظیر دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز قابل استفاده است. وقتی حرکتی در این راستا شروع شده است طبیعتاً نیازهای دانشگاه‌های صنعتی را هم مسئولان دفاتر نهاد می‌توانند اعلام کنند و گروه‌ها کتاب‌هایی را در همان راستا تدوین و ارائه کنند. این قدم اولی است که برداشته می‌شود و شروع آن در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی است. ان‌شاء‌الله ادامه این حرکت در دانشگاه‌های پیام نور، آزاد و پزشکی و ... خواهد بود. دانشجویان رشته‌های پزشکی نیز در بحث معارف و در بحث اخلاق مطالب خاص خودشان را نیاز دارند. ان‌شاء‌الله قرار بر این است که به فضل الهی این مسیر برای همه دانشگاه‌ها طی شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در راستای تأسیس رشته‌های قرآنی جدید اعمال نظری دارید؟ تا به حال که چنین چیزی در نظر گرفته نشده است. به این دلیل که دروس معارف اسلامی عمدتاً به‌عنوان دروس عمومی شناخته می‌شوند نه دروس تخصصی. در این مسیر فکری نشده است. در آینده اگر احساس نیاز شود مسئولان امکانات را بررسی می‌کنند. تصمیم‌گیری آن به سیاست‌های کلی نهاد بر می‌گردد.

رئیس دفتر ویژه معارف دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در پاسخ به این پرسش که 60 کتاب درس معارف که ویژه اساتید طراحی شده، آیا تنها منحصر به دانشگاه جامع است، اظهار کرد: این کتاب‌ها ویژه تمامی اساتید است. علتش نیز این است که استادی که در دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی تدریس می‌کند، ممکن است در دانشگاه آزاد و پیام نور و ... نیز تدریس کند. شأن استاد این است که قدرت پاسخگویی به سؤالات دانشجویان در هر سطحی را داشته باشد.

وی افزود: اساتید باید از تمام منابع آگاهی و تسلط کافی داشته باشند و این برای پاسخگویی به سؤالات دانشجویانی که امروزه از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای شبهات مختلفی برایشان پیش می‌آید لازم است.

مبشری در رابطه با حمایت از پایان‌نامه‌های دینی و قرآنی، گفت: این وظیفه را نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها انجام می‌دهد. به‌صورت متمرکز در دفتر مرکزی نهاد و مشخصاً در معاونت آموزشی ـ پژوهشی استادان گروه معارف اسلامی قسمتی برای این کار در نظر گرفته شده است.

captcha