«با تعاون کار ایجاد می‌کنیم تا به رفاه برسیم»؛ شعار وزارت تعاون در سال جدید
کد خبر: 3147129
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
علی ربیعی عنوان کرد:

«با تعاون کار ایجاد می‌کنیم تا به رفاه برسیم»؛ شعار وزارت تعاون در سال جدید

گروه اقتصاد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به شعار خود در سال جدید تأکید کرد: در کنار گفت‌وگوهای اجتماعی پیرامون تعاون، شعار «با تعاون کار ایجاد می‌کنیم تا به رفاه برسیم» را دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، علی ربیعی در نخستین همایش آموزشی مدیران ستادی و استانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌لارگانی، نایب رئیس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و مدیران کل تعاون استان‌ها، مدیران اتاق تعاون ایران و تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها برگزار شد، با اشاره اینکه در هر سه بخش مرتبط با تعاون، کار و رفاه اجتماعی متفاوت از سال‌های گذشته عمل کرده‌ایم، اظهار کرد:‌ در حوزه رفاه اقدامات خوبی انجام شد و بیش از 8 میلیون نفر بیمه شدند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه مسکن طرح جایگزین مسکن مهر به زودی رونمایی خواهد شد، گفت: در این طرح کار کارشناسی بسیاری با حضور اقتصاددانان، جامعه‌شناسان و زمین‌شناسان انجام شده است که معضل مسکن قشر مستضعف را برطرف خواهد کرد.
ربیعی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تأمین اجتماعی تصریح کرد: این صندوق 4 هزار میلیارد تومان کسری داشت و توانستیم مشکلات آن را تا کمترین میزان کاهش دهیم.
وی گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات در دولت فعلی ایجاد گفت‌وگوهای اجتماعی پیرامون رفاه بود که خوشبختانه در خصوص توزیع و پوشش بیمه‌ای سبد امنیت غذایی 40 میلیون نفر ساماندهی شدند.
ربیعی درباره شعار امسال وزارتخانه گفت: «گفت‌وگوی اجتماعی پیرامون تعاون» شعاری است که در کنار آن هدف «از طریق تعاون اشتغال ایجاد می‌کنیم تا به رفاه برسیم» را دنبال خواهیم کرد.
وی افزود: رفع فقر و محرومیت در جامعه باید در قالب تعاون هدف‌گذاری شود بنابراین به جای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ باید از مشارکت عمومی جامعه توسط تعاونی‌ها بهره‌مند شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید براینکه باید ذهنیت نسبت به تعاون تغییر کند، گفت: برای تحول در این بخش با استانداران تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم تا به تعاونی‌ها به شکلی جذاب‌تر برای مردم که در زندگی آنها ملموس باشد توجه شود.
ربیعی گفت: در بحث مسکن حمایتی بخشی را به تعاونی‌ها اختصاص خواهیم داد و از این ظرفیت قطعاً استفاده می‌کنیم. علاوه بر این صندوق‌های مسکن در قالب تعاونی‌ها پیگیری می‌شود.
وی با تأکید براینکه باید اشکال جدیدی از تعاونی‌ها را رونمایی کنیم، افزود: در کنار این مسئله با تعاونی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل ایجاد شود و به نوعی مرکز مطالعات منطقه‌ای تعاون در ایران پایه‌گذاری شود.
درادامه این مراسم معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به سند راهبردی تحول بخش تعاون، گفت: تعاونی‌های مصرف باید به فروشگاه‌های مدرن و دارای برند خوشنام تبدیل شوند.
سیدحمید کلانتری برای تشریح سند تحول این بخش اظهار کرد: اندیشه تعاون (روش‌ها، تفکر، گفت‌وگو و اخلاق تعاونی) باید احیاء شود.
وی افزود: باید تعاون را به درستی معرفی کنیم، به طوری که به یک حرکت اجتماعی ـ اقتصادی مؤثر تبدیل شود.
کلانتری با تأکید بر اینکه برای توسعه و معرفی بخش تعاون، همه ما مسئول هستیم، تصریح کرد: اگر فرهنگ تعاون در جامعه به درستی معرفی نشده و اینکه ذهنیت منفی نسبت به آن وجود دارد، به نحوه عملکرد ما رسانه‌ها و سایر مراجع بازمی‌گردد.
وی گفت: یک وزارتخانه مستقل، 20 سال فعالیت کرده است و هنوز درک منسجم و یکسانی از بخش تعاون وجود ندارد، بنابراین، همه مسئولان باید کمک کنند.
وی افزود: هنوز برخی از مدیران وزارتخانه درباره تعاون به تفکر واحد و باور عمیق نرسیده‌اند و در این زمینه تا رسیدن به یک باور مشترک تلاش خواهیم کرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه توسعه، ارتقا و اجرای قوانین در حوزه تعاون به شکل جدی دنبال خواهد شد، گفت: به دنبال رشد و توسعه بخش تعاون در اقتصاد هستیم.
این مقام مسئول در وزارتخانه تأکید کرد: طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور باید میانگین رشد اقتصادی به 8 درصد می‌رسید، اما هم‌اکنون رشد اقتصادی در حد فاجعه‌آمیزی به 2 درصد رسیده است. علاوه بر این، در سال‌های 91 و 92 رشد منفی هم تا منفی 5.8 درصد داشتیم.
وی گفت: معمولاً سرمایه‌گذار خارجی به سختی در بخش تعاون سرمایه‌گذاری می‌کند، اما در همین مناطق محروم، جمع‌آوری پول‌های خرد و تشکیل تعاونی با اهداف ایجاد رفاه بسیار مؤثرتر خواهد بود، این امر نه تنها به اشتغال بلکه به کرامت انسانی هم می‌انجامد.
وی گفت: در 7 راهبرد اساسی، توسعه فرهنگ تعاون، ترویج تعاون، گردشگری تعاون، آموزش، مدیریت و گسترش تعاملات، مدیریت و کارآمدسازی منابع خرد، ایجاد مشوق و تأمین منابع مالی دنبال خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه برندسازی، توسعه بازار، بازاریابی و توسعه فروشگاه‌های مدرن در این بخش از محورهای تحول بخش تعاون است، گفت: در زمینه تعاونی‌های مصرف، علاوه بر برندسازی، باید فروشگاه‌های مدرن با عنوان تعاون ایجاد شود.

کلانتری تأکید کرد: توسعه ارتباطات تعاونی‌ها با وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی در کنار هم‌افزایی از طریق گسترش کارهای جمعی از دیگر کارهای قابل پیگیری در بخش سند تحول بخش تعاون است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق این سند، سهم تعاون در اقتصاد، تا پایان برنامه ششم توسعه کشور به 15 درصد و تا سند چشم‌انداز توسعه 1404 به 25 درصد خواهد رسید.
کلانتری با تأکید بر اینکه برنامه‌های تحول باید با کمک دولت، مجلس، اتاق تعاون، اتحادیه‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های غیردولتی در کنار بانک‌ها و صندوق‌ها اجرای شود، خاطرنشان کرد: در توسعه بخش تعاون، اهداف قانون اساسی و سیاست‌های مقام معظم رهبری محقق خواهد.
محمد علی سهمانی‌اصل، مدیرعامل بانک توسعه تعاون، نیز در این همایش با اشاره به اینکه 5 سال و نیم از زمان تبدیل صندوق به بانک توسعه تعاون می‌گذرد، اظهار کرد: این بانک تخصصی برای ارائه خدمات به بخش تعاون ایجاد شده است.
وی افزود: سرمایه بانک در بدو تأسیس 500 میلیارد تومان بود و این بانک در انتقال دارایی‌هایی صندوق در سال 88 متولد شد و همزمان با صندوق ضمانت تعاون کار خود را آغاز کرد.
سهمانی با اشاره به اینکه دو نهاد دولتی مالی بخش تعاون یعنی بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت خدمت ارائه می‌کند، گفت: امید دارم در کنار این نهادها برای کمک به بخش تعاون نهادهای دیگری نیز ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه 11 میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتیم گفت: منابع استفاده بانک حدود 3600 میلیارد تومان است که علاوه بر سرمایه به 4200 میلیارد تومان می‌رسد که مجموع منابع با برنامه‌های پیش‌رو 5 هزار میلیارد تومان خواهد شد.
سهمانی بیان داشت: تا پایان سال 93 منابع سپرده‌ای بانک توسعه تعاون 63 درصد رشد داشته است، گفت: تسهیلات پرداختی سال گذشته 2100 میلیارد تومان بود که بیش از 50 درصد نسبت به سال پیشین خود رشد داشت.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اعلام این خبر که تا پایان سال حدود 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت خواهیم کرد، گفت: بیش از 70 درصد از این میزان به بخش تعاون اختصاص پیدا می‌کند.

captcha