گونه‌شناسی بنیادگرایی اسلامی در جدیدترین اثر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
کد خبر: 3190739
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰

گونه‌شناسی بنیادگرایی اسلامی در جدیدترین اثر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه

گروه اندیشه: کتاب «بنیادگرایی» اثری از نجف‌علی غلامی روانه به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بازار نشر شد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کتاب بنیادگرایی به قلم نجفعلی غلامی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

این کتاب در پنج فصل به بررسی بنیادگرایی در ادبیات سیاسی و تفسیرها و تحلیل‌های آن پرداخته است. فصل‌های این کتاب عبارتند از فصل اول، کلیات و مفاهیم، فصل دوم، خاستگاه بنیادگرایی، فصل سوم، بنیادگرایی در مکاتب دیگر، فصل چهارم، گونه‌شناسی جریان‌های بنیادگرایی اسلامی از منظر غرب و فصل پنجم، بنیادگرایی اسلامی از توهم تا واقعیت.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم:  بنیادگرایی در ادبیات سیاسی معاصر واژ‌ه‌ای است که تفسیرها و تحلیل‌های متفاوتی می‌پذیرد و امروزه کاربرد وسیعی پیدا کرده است. این مفهوم سوالات بنیادین بسیاری را به خود معطوف ساخته از جمله اینکه، بنیادگرایی چه نوع پدیده‌ای است؛ آیا از مقوله فرهنگ است یا پدیده‌ای سیاسی؟ به باور برخی تحلیل‌گران غربی اکنون بنیادگرایی اسلامی برای نظام سیاسی غرب به ویژه آمریکا جایگزین کمونیسم شده و مهم‌ترین تهدید غرب به شمار می‌آید. بسیاری از اندیشمندان معتقدند بنیادگرایی جدید یک پدیده سیاسی است و به قول گیدنز فرزند جهانی شدن است که به قصد ساختن هویت و دفاع از ارزش‌های اخلاقی و دینی و حتی با اعتقاد به ضرورت استقرار نظام شریعت، فقط از طریق زور تلاش می‌کند راهی برای تثبیت و حاکمیت الگوهای فرهنگی خویش پیدا کند.

این کتاب به قلم نجفعلی غلامی در 230 صفحه و قیمت11000 تومان منتشر شده است.

captcha