به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزههای علمیه در پیامی به مناسبت در پیش بودن ماه مبارک رمضان و ایام تبلیغی حوزههای علمیه خطاب به طلاب و مدیران مدارس علمیه آورده است: همانگونه که ماه رجب و شعبان دستورات ویژهای دارد که برای آمادگی ماه مبارک رمضان است، لازم است حوزههای علمیه نیز برای ماه قرآن آمادگی خاصی داشته باشند زیرا هدف حوزهها تربیت عالم ربانی است و قرآن کلید ربانی شدن را استمرار در تعلیم و تدریس کتاب آسمانی میداند «کُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِما کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتابَ وَ بِما کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ(آل عمران/79).
آیتالله حسینی بوشهری ادامه داده است: بحمدالله در این سالها حوزهها به خصوص حوزه علمیه قم صدها نفر از مدرسین آن به تدریس تفسیر قرآن پرداختهاند و درس تفسیر جانبی و حاشیهای به درس اصلی تبدیل شده است اما علاوه بر این لازم است درس تفسیر جایگاه خود را در منابر و خطبهها و مدارس علمیه نیز به دست آورد و محور اصلی و سخنرانیها باید بر اساس قرآن باشد نه شعر و خواب و ... چرا که این وظیفه وارثان پیامبر اعظم(ص) است که قرآن میفرماید «لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ(نحل/44) و اگر از شعر و داستان بهره میگیریم باید در حاشیه باشد.
در این بیانیه آمده است: با اینکه اهل بیت پیامبر عزیز مظلوماند ولی خداوند در قرآن از شکایت پیامبر از مهجوریت قرآن سخن میگوید. یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً(فرقان/30)؛ برخورد ضعیف با قرآن مورد توبیخ است«أَ فَبِهذَا الْحَدیثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ (واقعه /81) و تدبر نکردن در آن با دو توبیخ همراه است «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها(محمد/24) .قرآن ذکر است بدلیل «نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ» و اگر به آن بی اعتنایی شود زندگی نکبت بار به سراغ ما خواهد آمد «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً(طه/124)».
مدیر حوزههای علمیه تاکید کرده است: امروز در سایه اسلام و انقلاب، درهای جامعه و نظام به سوی تفسیر باز است و مقام معظم رهبری در نامه به جوانان آمریکای شمالی و اروپا فرمودند؛ برای شناخت اسلام به جای رسانه از خود قرآن بهره گیرند وظیفه حوزهها آن است طلاب جوان را با قرآن و روش تفسیر صحیح و جامع آشنا نمایند تا زمینه استفاده ناقص را از دیگران بگیرند. چه عالم نماهایی در دنیا به مردم گفتند؛ اطاعت از اولوالأمر به دستور قرآن واجب است و اولوالأمر را با بنیامیهها و بنیعباسها و امروز به آل سعود و آل خلیفه و امرا و پادشاهان تطبیق و مردم را اسیر این مفسدین کردند. اگر ما در تفسیر اولوالأمر نگاه جامعی داشته باشیم که قرآن در کنار اطاعت از اولوالأمر در آیات دیگری اطاعت از افراد گناهکار، کفور، مسرف، مهین، مفسد، بدسابقه، غافل، هوسباز، افراطی، جاهل و ... را با جملات لاتطع و لاتطیعوا و لاتتبع و لاتتبعوا نهی کرده هرگز مسیر رشد انسان از ولایت اولیا خدا به پذیرش ولایت طاغوتها تبدیل نمیشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرده است: ما با انس با قرآن میتوانیم مواعظ خود را با قرآن گره بزنیم «فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ یَخافُ وَعیدِ(ق/45)، ما با انس با قرآن میتوانیم درس اخلاق و تهذیب خود را با آیات اخلاقی گره بزنیم. ما میتوانیم مشکلات روحی و اجتماعی را در پرتو قرآن حل کنیم. «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ(اسراء/82)، ما میتوانیم با نور قرآن ظلمات را روشن کنیم. لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ(ابراهیم /1)، ما میتوانیم در اردوهای تابستانی و زمستانی محور دروس تابستانی را تفسیر سورهای از قرآن قرار دهیم. ما میتوانیم با دقت آیات به علومی دست یابیم که امام رضا(ع) فرمودند من أراد العلم فلیثور القرآن(مجمع البحرین، نشر مرتضوی تهران، ج3، ص 238) چرا کتابی که قول حضرت علی(ع) بحر لاترک قعر هست را جدی و جدیتر از قبل نگیریم. (نهج البلاغه، صبحی صالح، نشر هجرت قم، ص 758). بههرحال تابستان و تعطیلات آن «از یک سو و ماه رمضان بهار قرآن از سوی دیگر و وجود اردوهای تابستانی» و حدود یک میلیون معلم و پنج میلیون دانشجو و میلیونها نسل نو فرصتی است که اگر خدای ناکرده بهره نگیریم حسرتی در یوم الحسره خواهیم داشت.
وی در خاتمه تاکید کرده است: انتظار این است که شما مدیران، مدرسان، مبلغان و متولیان حوزههای علمیه سراسر کشور در این یک ماه مبارک رمضان و سپس در تابستان که فرصت دارید اقدامی در شان قرآن انجام دهیم.