به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، شماره 17 دوفصلنامه علمی و ترویجی قرآنپژوهی خاورشناسان متعلق به جامعةالمصطفی العالمیه(ص) منتشر شد.
این نشریه تخصصی به صاحبامتیازی جامعه المصطفی العالمیة(ص) و سردبیری حسین علویمهر شماره هفدهم خود را به موضوعاتی نظیر «بررسی معنای وحی از منظر مستشرقان» و «مهدویت از دیدگاه شرقشناسان و دینپژوهان غربی» پرداخته است.
پس از سخن سردبیر، مقاله «ارزیابی مقالاتی قرآنی دائره المعارف آمریکانا» نوشته محمدحسن زمانی و سیداحمد هاشمی علیآبادی، «ارزیابی پژوهشهای جین دمنمک اولیف» نگاشته دکتر حسینعلی ترکمانی و جوادی محمدی، «بررسی معنای وحی از منظر مستشرقان» اثری از عبدالرضا باقی، «بررسی مقاله «ربا» در دائرةالمعارف قرآنی لایدن» نوشته محمدجواد اسکندرلو و صمد اسمی قیهباشی، «نقد دیدگاه آونر گیلادی پیرامون سرپرستی» اثری از مرضیه محصص و سهیلا جلالی کندری، «نقد مقاله «متشابه» از دایرةالمعارف قرآن لیدن» نگاشته عیسی متقیزاده و فاطمه قندالی و «مهدویت از دیدگاه شرقشناسان و دینپژوهان غربی» نوشته منیره فردوان خراسانی و عبدالله غلامی را میخوانیم.
سردبیر این فصلنامه در مطلبی با عنوان ضرورت تاسیس پژوهشگاه قرآن و مستشرقان مینویسد: تاسیس پژوهشگاه قرآن و مستشرقان نیروها و فعالیتهای را جذب کرده یاعث همافزایی میشود، همچنین این کار نیروی کشورهای دیگر اسلامی را نیز همسو میسازد تا به شبهات دائرةالمعارفهای یادشده پاسخهای درخور بدهد و حتی فرآوردههای پژوهشی این عرصه را به زبانهای زنده مانند انگلیسی، آلمانی و فرانسوی ترجمه و منتشر کند تا مستشرقان به نقاط ضعف و اشکالات آثار خود پی ببرند و دست از تکرار برخی شبهات بردارند و یا به راه راست هدایت شوند.
مقاله «ارزیابی مقالاتی قرآنی دائره المعارف آمریکانا»کوشش میکند تا نقاط ضعف و قوت را در این زمینه بیان کند. نویسندگان این مقاله در بخش نتیجه چنین نوشتهاند، در زمینه منشا و مصدر قرآن، تاریخگذاری آن، نزول آیات، ادبیات و ساختار قرآن و معارف نظری آن تحقیقات زیادی در شرق و غرب عالم صورت گرفته است. دائرةالمعارفها نیز در این میدان، سهم مهمی را به عهده گرفتهاند، به ویژه دائرةالمعارفهایی که در خصوص قرآن یا دین اسلام به رشته تحریرد در آمده است...مطالب قابل قبولی در مداخل قرآن این اثر وجود دارد که از دیدگاه مسلمانان مورد پذیرش است، مثل تأکید قرآن بر توحید، معاد و نیز قداست مرجعیت قرآن در تمام امور مسلمانان. مطالب قابل نقدی هم در این مدخلها به چشم میخورد، مثل ازلی دانستن قرآن در نگاه تمام مسلمانان، کیقیت نزول وحی و ارائه آن به مردم، نزول قرآن با هدف روایات و قرائت، تاثیر پذیری پیامبر(ص) از یهود و مسیحیت.
عبدالرضا باقی در مقاله «بررسی معنای وحی از منظر مستشرقان» برآن بوده است تا به این سوالات که تلقی ایشان از وحی چیست؟ مبنای این تلقی کدام است؟ آبشخور و مأخذ آن تلقی و این مبنا چیست؟ و این دسته از مستشرقان از پافرشاری خود بر این دریافت و القای آن به دیگران، در پی چه هستند؟ پاسخ دهد. نگارنده نتیجه گرفته است که تعاریف مستشرقان مبتنی بر مبانی و تعاریفی است که پالایش آن تعایف به بازنگری و تامل جدی و جدید در این مبانی و منابع منوط است. مستشرقان غالبا مفاهیم و مقولات دینی را از دورن متون دینی خارج نمودهاند و از منظری برون دینی مورد فهم، تحلیل، نقد و ارزیابی قرار دادهاند.
شماره هفدهم دوفصلنامه علمی ترویجی مربوط به دوره بهار و تابستان سال 1393 در 205 صفحه منتشر شده و در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.