محبت اهل بیت(ع) هنجار فرامذهبی و فرا اسلامی است/ لزوم ابراز تولی و تبری در عرصه سیاست
کد خبر: 3349577
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری:

محبت اهل بیت(ع) هنجار فرامذهبی و فرا اسلامی است/ لزوم ابراز تولی و تبری در عرصه سیاست

گروه اجتماعی: آیت‌الله احمد خاتمی با بیان اینکه محبت عترت با هویت ایرانیان گره خورده است، گفت: محبت عترت، هنجار فرامذهبی و فرا اسلامی است یعنی تنها شیعیان نیستند که به اهل بیت(ع) عشق می‌ورزند بلکه افراد بسیاری عاشق اهل بیت(ع) هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری شامگاه جمعه، 30 مرداد در مراسم بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) در شبستان امام خمینی(ره) حرم آن حضرت برگزار شد، با بیان اینکه قرآن کریم تجلی تمام اسلام است، گفت: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تمام آنچه بشریت تا قیامت به آن محتاجند از کتاب استخراج کردند لذا اگر کسی بخواهد تمام زیبایی‌های اسلام را در یک جا مشاهده کند، می‌تواند به جمال پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) و خاندان آنان نگاه کند.
وی با یادآوری اینکه امروز نیز اگر کسی بخواهد تمام اسلام را یکجا ببیند باید به وجود نازنین حضرت بقیةالله الاعظم(عج) نگاه کند، افزود: آن حضرت تجلی اسلام در یک انسان را به ما می‌رساند.

محبت اهل بیت(ع) با هویت ایرانیان گره خورده است
آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه محبت عترت با هویت ایرانیان گره خورده است و تحلیل و بررسی ایران بدون محبت اهل بیت(ع)، تحلیل ناقصی است، گفت: محبت عترت، هنجار فرامذهبی و فرا اسلامی است یعنی تنها شیعیان نیستند که به اهل بیت(ع) عشق می‌ورزند بلکه جهان اسلام عاشق اهل بیت(ع) هستند و افراد بسیاری نیز از ادیان الهی دیگر به آنان عشق می‌ورزند.
امام جمعه موقت تهران، محبت عترت را صراط مستقیمی دانست که یک زمینه و دامنه دارد و افزود: دامنه محبت عترت ارادت به امامزادگان است زیرا آنان ستارگان درخشان خورشید امامت هستند چنانچه حضرت شاهچراغ(ع) ستاره وجود خورشید امام رضا(ع) و معنای ستاره خورشید بودن این است که در رکابش باشد.
وی با یادآوری اینکه افتخار استان فارس و شیراز این است که از این ستاره‌ها فراوان دارد، گفت: ابتکاری که مقام معظم رهبری به خرج دادند و مدالی را به شیراز افتخار کردند که این جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع)، یک مدال بسیار پرافتخاری است.

جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع)، مسئولیت‌هایی در پی دارد
آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه انتساب سومین حرم اهل بیت(ع) به شیراز علاوه بر افتخار، مسئولیتی نیز در پی دارد، گفت: وقتی که شهری به خاندان اهل بیت(ع) انتساب پیدا کرد باید حریم آن‌ها را حفظ کند بنابراین نامگذاری سومین حرم اهل بیت(ع) صرفاً یک تشریفات نیست بلکه یک نامگذاری هدفمند است و هدفش این است که تراز دین و وفاداری سومین حرم اهل بیت(ع) به مکتبش در تراز این امامزادگان وفادار به دین و ارزش‌هاست.
عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح این سئوال که مسئولیت‌های سومین حرم اهل بیت(ع) بودن و مجاورت با امامزادگان لازم‌التعظیم چیست؟ گفت: این امامزادگان جان خود را برای دینشان داده‌اند و هیچ مورخی خلاف این احتمال را نداده است که احمدبن موسی(ع) در درگیری با حاکم ظالم به شهادت رسیده است، لذا باید برای این مجاورت حریم قائل شد و شاکر بود.

نشانه‌های دین‌داری در سومین حرم اهل بیت(ع) باید مشاهده شود
وی با تأکید بر اینکه شیراز باید بیش از مکان‌های دیگر علمدار حفظ حریم‌های اهل بیت(ع) باشد، گفت: چهره شیراز به دلیل جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) بودنش، باید چهره عشق به دین باشد لذا اگر کسی بخواهد بررسی کند که آیا مجاوران سومین حرم اهل بیت(ع) قدرشناس هستند یا خیر، باید نشانه‌های دین‌داری را در شیراز بررسی کند.
آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد ببیند آیا شیراز در تراز سومین حرم اهل بیت است یا خیر باید هنگام اذان‌های صبح، ظهر و مغرب به مساجد آن سرزند و یا اینکه حجاب زنان آن را مشاهده کند.

مجاورهای حرم‌های اهل بیت(ع) باید در عرصه اجتماعی و سیاسی، بهترین باشند
وی با تأکید بر اینکه مسئولیت مجاورت در حرم سوم اهل بیت(ع) این را می‌طلبد که مجاوران حریم دین را رعایت کنند، گفت: مجاوران حرم‌های اهل بیت(ع) باید در عرصه اجتماعی بهترین باشند؛ یعنی در امانتداری و همسایه‌داری در خط مقدم باشند همچنین این مجاوران در عرصه سیاسی نیز باید بیش از دیگران ولایتمدار باشند چون ولایتمداری در تمام امامزادگان وجود داشته و همگی آنان فدایی اهل بیت(ع) بوده‌اند.
امام جمعه موقت تهران ابراز کرد: همچنین مجاوران حرم‌های اهل بیت(ع) باید در ولایتمداری تولی و تبری داشته باشند یعنی در ابراز عشق و علاقه به ولایت کم نداشته باشند و در زمینه ابراز برائت از دشمنان اسلام و ولایت نیز سنگ تمام گذارند.
وی با اشاره به اینکه ولی فقیه ما تنها یک رهبر سیاسی نیست بلکه جانشین امام زمان(عج) است عشق ما به ایشان از این سنخ است، گفت: فتنه‌گران در سال 1388 می‌خواستند با عشق به ولایت مقابله کنند و حتی مقام معظم رهبری نیز در نماز جمعه همان سال درخواست کردند که اردوکشی خیابانی را به کنار بگذارند و از راه قانونی که همان شورای نگهبان است برای بازشماری درصدی از آرا وارد شوند زیرا اردوکشی خیابانی در حقیقت کمک کردن به آمریکا و اسرائیل است اما متأسفانه فتنه‌گران به خیابان‌ها ریختند تا حریم ولایت را بشکنند اما خود شکستند.

لزوم ابراز تولی و تبری در عرصه سیاسی
آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: به همین دلیل است که مجاوران حرم‌های اهل بیت نیز باید در عرصه سیاسی ابراز تولی داشته باشند و ارادت‌های خود را با ولایت تنظیم کنند و به همین اندازه که این تولی از سومین حرم اهل بیت(ع) انتظار است، توجه به تبری نیز به همین اندازه مهم است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری اینکه امروز مقام معظم رهبری در قله برائت از آمریکا هستند، همانگونه که امام راحل بودند، گفت: برخی با القائات شیطنت‌آمیز می‌خواهند وانمود کنند که بعد از توافق با آمریکا آشتی شد و مسئله ایران و آمریکا تمام شد  و تلاش می‌کنند تا نفرت از آمریکا را از بین ببرند، در حالی که مقام معظم رهبری در خطبه دوم عید فطر و آخرین سخنان خود در مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کردند که نفرت ملت ایران از آمریکا از بین نرفته است و همچنان صدای مرگ بر آمریکا در میان ملت ما وجود دارد.
وی ابراز کرد: ما با آمریکا اختلاف 180 درجه‌ای داریم و مقام معظم رهبری نیز تنها در عرصه هسته‌ای اجازه مذاکره داده‌اند نه در عرصه‌های دیگر و امام راحل نیز هیچگاه چنین چیزی قبول نمی‌کرد گرچه شیطنت‌های آمریکا نسبت به سال‌های اول انقلاب 37 برابر شده است.

captcha