نسخه بیرمنگام مبنای بسیاری از پژوهش‌های قرآنی می‌شود/ بی‌اطلاعی از ۸۰۰ هزار نسخه خطی
کد خبر: 3350346
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
بیگ‌باباپور:

نسخه بیرمنگام مبنای بسیاری از پژوهش‌های قرآنی می‌شود/ بی‌اطلاعی از ۸۰۰ هزار نسخه خطی

گروه ادب: یک پژوهشگر نسخ خطی گفت: قرآن بیرمنگام می‌تواند در آینده مبنای بسیاری از تحقیق‌ها و پژوهش‌های قرآنی قرار گیرد.

یوسف بیگ باباپور، پژوهشگر نسخ خطی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره صحت ادعای کاشفان قرآن بیرمنگام گفت: تا زمانی که این نسخه قرآن از نزدیک مشاهده و بررسی نشود، نمی‌توان درباره صحت یا رد ادعای کشف قدیمی‌ترین نسخه قرآن سخن گفت، اما معقول‌ترین نظری که در میان سخنان کارشناسان دیده‌ام، همان نظر علی رمضان الاوسی، استاد دانشگاه جهانی علوم اسلامی لندن است که معتقد است؛ نتایج واحد آزمایش رادیوکربنی دانشگاه آکسفورد که قدمت نسخه خطی قرآنی کشف‌شده در دانشگاه «بیرمنگام» انگلیس را حداقل 1370 سال تخمین زده، کاملاً علمی و قابل اعتماد است.

دلیل منطقی و علمی نداریم که این ادعا را رد کنیم

وی افزود: در حال حاضر دلیل منطقی و علمی نداریم که این ادعا را رد کنیم و پذیرفتن این ادعا علمی‌تر است؛ چرا که آزمایشاتی روی آن انجام شده و چندین محقق روی آن کار کرده و آن را تأیید کرده‌اند.

بیگ‌باباپور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در گذشته نیز چنین نسخه‌ای از قرآن بوده که صحت ادعای کشف آن رد شود، بیان کرد: من چنین نسخه‌ای را سراغ ندارم و طبق آزمایش کربنی که روی این نسخه انجام شده، اگر اشتباهی هم وجود داشته باشد، نهایتاً 80 سال تا یک قرن است و بیش از آن نبوده و به همین دلیل است که صحت این ادعا را 95 درصد تخمین می‌زنیم.

اروپایی‌ها در فهرست‌نویسی نسخ پیشقدم بوده‌اند

وی تصریح کرد: طی مدتی که در حوزه نسخ خطی کار کرده‌ام، اروپایی‌ها در تحقیق در این حوزه چه از نظر علمی و چه از حیث فهرست‌نویسی پیشقدم بوده‌اند؛ چرا که اولین و بهترین فهرست‌ها در اروپا نوشته شده است و در دانشگاه بیرمنگام نیز اساتید برجسته‌ای وجود دارند که نمی‌توان این کار را صرفاً یک نمایش دانست و می‌توانیم تا 95 درصد به این ادعا اعتماد کنیم.

این کارشناس نسخه‌های خطی درباره بررسی این موضوع گفت: این نسخه در ابتدا باید به صورت فاکس‌میله به چاپ برسد و در اختیار محققان قرار گیرد که این موضوع در آینده مبنای بسیاری از تحقیق‌ها و پژوهش‌های قرآنی قرار خواهد گرفت که نوع خط، کتابت و کاغذ و نوع جلد و .... موضوع بسیاری از پایان‌نامه‌ها باشد. قرآنی که چندی پیش در صنعا یافت شد، پایه بسیاری از تحقیق‌ها قرار گرفت و این روند اکنون نیز ادامه داد.

مجهولات ما پنج برابر معلومات‌مان در حوزه نسخ خطی است

بیگ‌باباپور در پاسخ به اینکه این قرآن در این نقطه از جهان پیدا شده تا چه اندازه جای بحث دارد، بیان کرد: منهای موقعیت‌های جغرافیایی وقتی گفته می‌شود که در ایران حدود یک میلیون نسخه وجود دارد که فقط 200 هزار نسخه آن فهرست‌نویسی شده است؛ چرا دور برویم و این نشان می‌دهد که در کشور خودمان فقط یک پنجم نسخه‌ها اطلاع‌رسانی شده است و 800 هزار نسخه دیگر هنوز مشخص نیستند و ممکن است نظیر این نسخه قرآن در ایران نیز وجود داشته باشد؛ چرا که مجهولات ما پنج برابر معلومات‌مان در حوزه نسخ خطی است.

وی در پایان یادآور شد: هنوز نسخه‌هایی در کل دنیا به ویژه در کشور هند وجود دارند و هر روز به دلیل شرایط نگهداری بد و نامناسب از بین می‌روند، این موضوع بعید نیست و ممکن است در هر جای دنیا نیز چنین نسخه‌هایی وجود داشته باشند.

یوسف بیگ باباپور، متولد مراغه (آذربایجان) و دارای دکتری تاریخ علم (تاریخ پزشکی دوره اسلامی) است. وی فعالیت‌های تحقیقاتی خود را در زمینه تصحیح متون و نسخه‌شناسی، فهرست‌نویسی نسخه‌های خطی، پژوهشگر تاریخ علم (بالاخص تاریخ پزشکی دوره اسلامی) متمرکز کرده است.

«جستارهایی در میراث اسلامی (8 دفتر تا به حال)»، «فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی، جلدهای 45 و 1/40 و 3/40 و 53»، «تاریخ عکاسی در مراغه»، «اسناد صمدخان شجاع‌الدوله»، «مراغه در مطبوعات قاجاری»، «خاطرات مشروطیت از میرزا حسن شکوهی» و «سفرنامه مظفرالدین شاه به مراغه و نیز از آذربایجان به تهران» برخی از کتاب‌های وی را تشکیل می‌دهند.

captcha