نسخه قرآن بیرمنگام، گواهی بر صحت و اصالت قرآن است
کد خبر: 3357403
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
محقق بریتانیایی:

نسخه قرآن بیرمنگام، گواهی بر صحت و اصالت قرآن است

گروه بین‌الملل: بر اساس منابع و شواهد باقی مانده از تاریخ می‌دانیم که قرآن در اوایل ظهور اسلام و در نسخه‌ای معین گردآوری شده است و نتایج حاصل از کشفیات اخیر تنها می‌تواند گواهی بر صحت و درستی منابع قدیمی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه «کریستین ساینس مانیتور»، چند مورخ بریتانیایی از دانشگاه آکسفورد ادعا کردند که نسخه قرآن تازه کشف شده در دانشگاه «بیرمنگام» انگلیس که گفته می‌شود قدیمی‌ترین نسخه قرآن موجود است، ممکن است پیش از حضرت محمد(ص) نگاشته شده باشد و بنابراین به قبل از زمان رسالت پیامبر گرامی اسلام بازگردد.
موضوع بحث برانگیز تعیین قدمت نسخ تاریخی به روش رادیو کربن و نتیجه‌گیری صورت گرفته در پی آن موجب گردید تا عده‌ای از دانشمندان علوم اسلامی آن را به چالش بکشند.
مصطفی شاه، استاد دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی لندن، در مصاحبه با روزنامه «تایمز» در این باره می‌گوید: هر چه که باشد این نسخه موجب تحکیم نسخه اصلی و کلاسیک قرآن شده است و در تضاد با آن نیست، به ویژه این که این چند صفحه به نسخه تاریخی ‌دیگری از قرآن پیوست شده است.
شادی حکمت ناصر، محقق دانشگاه کمبریج، در گفت‌و‌گو با این روزنامه می‌گوید: ما پیش از این و بر اساس منابع موجود می‌دانیم که قرآن در اوایل ظهور اسلام و در نسخه‌ای معین گردآوری شده است و نتایج حاصل از کشفیات اخیر تنها می‌تواند گواهی بر صحت و درستی این منابع باشد.
گفتنی است، چند برگ از یک قرآن بسیار قدیمی چندی پیش در کتابخانه دانشگاه بیرمنگام در میان صفحات یک قرآن دیگر که متعلق به قرن اول هجری بود، کشف شد.
اوراق موجود در کتابخانه دانشگاه بیرمنگام بر روی پوست حیوان و به خط حجازی نوشته شده که یکی از شیوه‌های اولیه کتابت به زبان عربی بوده است.
براساس آزمایش‌های رادیو کربن در دانشگاه آکسفورد، اعلام شده که این قرآن می‌تواند یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن جهان باشد.

مطالب مرتبط
captcha