کد خبر: 3354561
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار شد:

بیان شفاف مشکلات تولیدکنندگان محصولات دینی و قرآنی/ توصیه‌هایی درباره قیمت و بازاریابی

گروه اقتصاد: ندیمی اظهار کرد: لازم است تولیدکنندگان محصولات فرهنگی دینی، کیفیت، قیمت، بازار و آسیب‌های تولیدات خود را مورد بررسی بیشتری قرار دهند تا شاهد رونق بازار این محصولات باشیم.

ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره دلایل وضعیت نامناسب تولیدات مذهبی در داخل کشور اظهار کرد: تولیدکنندگان و کارآفرینان حوزه محصولات فرهنگی و قرآنی باید دقیقا مشکلات و خواسته‌های خود را بیان کنند که مثلا آیا می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند و نیازمند تسهیلات هستند، آیا سرمایه‌گذاری کرده و بازار ندارند و یا تولید کرده و در زمینه قیمت‌گذاری با مشکل مواجه هستند؟

لزوم افزایش حمایت از تولیدکنندگان محصولات دینی

وی ادامه داد: واقعیت این است که در مورد تولید برای این محصولات هیچ نظمی نداریم و باید حمایت از این محصولات را افزایش دهیم اما نکته مهم در مورد مباحث مطروحه درباره تولیدات قرآنی و اینکه در این زمینه با مشکل مواجه هستیم، این است که این موضوع هنوز تأیید نشده است.

ندیمی ادامه داد: به تعبیر دیگر، طبیعی است که ما باید محصولات قرآنی و دینی را در جهان اسلام داشته باشیم اما تولیدکنندگان هم باید مشکل دقیق خود را اعلام کنند؛ چراکه از نظر ما درست است که با مشکل تسهیلات و رکود مواجه هستیم اما واقعا تفاوت‌هایی هم در دیدگاه‌ها در این زمینه وجود ندارد.

محدودیت تولیدکنندگان آثار فرهنگی دینی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: اینگونه نیست که اگر امروزه کسی قصد تأسیس کارخانه‌ای دارای توجیه اقتصادی را داشته باشد، بانک‌ها با او موافقت نکنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که باید این صنف، گزارش جامعی را به ما اعلام کند تا به مشکلات این صنف و صنعت پی ببریم.

وی افزود: از نظر ما حمایت از این صنف ضرورت دارد و طبیعی است که از نظر کیفیت، مرغوبیت و معنویت باید توجه جدی به این صنف داشته باشیم اما متأسفانه در ایران، اولا تولیدکنندگان این صنف محدودند و ثانیا مشکلات خود را دقیقا بیان نمی‌کنند.

کالاهای فرهنگی یکبار مصرف نیستند

ندیمی در پاسخ به این پرسش که آیا تولید محضولات فرهنگی دینی در داخل کشور، توجیه  مالی ندارد؟ اظهار کرد: محصولات فرهنگی به طور عام، رغبت‌های مواد خوراکی را ندارند و این حرف درست است که در این زمینه محدودیت‌هایی در رابطه با پیدا کردن مشتری و بازاریابی وجود داشته و درآمد حداکثری و بازدهی ندارد؛ چراکه این موارد کالاهایی نیستند که مکرر نیاز به تغییر داشته و یکبار مصرف نیستد.

وی افزود: کالاهایی که یکبار مصرف نیستند، به طور طبیعی دارای محدودیت‌هایی هستند اما واقعیت این است که نمی‌توان گفت این محدودیت‌ها در شرایط کنونی مانع فعالیت است؛ بنابراین باید قبول کنیم که مشکلات، بیشتر از جنس موضوع است نه از ناحیه بازار و اگر امروزه مهر، تسبیح یا یک قرآن را می‌خریم، لازم نیست روز بعد دوباره این جنس را خریداری کنیم.

محدودیت تکرر در خرید محصولات قرآنی و دینی

نماینده سیاهکل و لاهیجان در خانه ملت ادامه داد: بنابراین آنچه مهم است این است که در رابطه با محصولات فرهنگی و قرآنی، محدودیت تکرار داریم و خرید کردن مداوم وجود ندارد.

ندیمی در ادامه با تأکید بر ضرورت ایجاد مرکزی جهت تسهیل روند تولید به مصرف محصولات دینی و قرآنی اظهار کرد: در مورد مسائل و مشکلات صنعت تولید محصولات دینی و قرآنی باید چهار نکته مهم را مد نظر قرار داد که بنده به آنها اشاره می‌کنم؛ اولا اگر قبول کنیم که در زمینه قیمت با مشکل مواجهیم در این زمینه باید اقدامی انجام شود، دوما اگر قبول کنیم در زمینه عرضه دارای مشکل هستیم که باید تلاش کنیم بازاریابی و عرضه را مدیریت کنیم.

لزوم بهبود کیفیت محصولات قرآنی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: نکته سوم این است که اگر معتقدیم در کیفیت دارای مشکل هستیم باید تلاش کنیم لااقل از جهت الگوبرداری، کیفیت کالاهایمان را ارتقا دهیم و نکته چهارم این است که اگر آسیب‌هایی از جهت اشخاص وجود دارد باید  برطرف شود.

ندیمی در پایان گفت: بنابراین باید این چهارگانه مدیریت شود و کیفیت، قیمت، بازار و آسیب‌ها تحلیل شوند وگرنه طبیعی است که وقتی به شهرهای مذهبی می‌رویم، یکی از اولین مواردی که به چشم می‌آید همین محصولات است اما نمی‌توانیم بگوئیم، یک تسبیح که از یک جنس خاص ساخته شده است با یک تسبیح گِلی تفاوتی ندارد؛ بنابراین باید رویکردهای خود در این زمینه را اصلاح کنیم.

captcha