نامه سیف درباره اصلاح قانون عملیات بانکی، جنبه مداخله‌جویانه در کار مجلس نداشت
کد خبر: 3500627
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱
قانون جدید بانکداری بدون ربا در بوته نقد/ ابوذر ندیمی:

نامه سیف درباره اصلاح قانون عملیات بانکی، جنبه مداخله‌جویانه در کار مجلس نداشت

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: نامه اخیر رئیس کل بانک مرکزی به رئیس مجلس در مورد لایحه اصلاح قانون بانکداری بدون ربا‌ صرفاً ارشادی بوده و جنبه مداخله‌جویانه نداشته است و مجلس هم می‌توانست به این نامه اهتمام داشته یا نداشته باشد.

ابوذر ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره دلایل موکول شدن اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا به مجلس دهم  اظهار کرد: بنده از طرفداران تصویب این طرح در مجلس نهم بودم اما طرحی که برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا به کمیسیون اقتصادی واگذار شده بود دارای 203 ماده بود و واقعاً امکان اینکه در هر ماده‌ای نظر موافق و مخالف و همچنین نظر دولت پرسیده شود وجود نداشت.
امکان تصویب طرح جدید بانکداری بدون ربا در مجلس نهم وجود نداشت
وی ادامه داد: علاوه بر اینکه جلسات به حد نصاب نرسید اما جلسات موازی دیگری هم داشتیم؛ بنابراین  حتی اگر جلسات کمیسیون اقتصادی به حد نصاب هم می‌رسید این امکان وجود نداشت که 203 ماده، ظرف دو یا سه روز بررسی شود؛ چراکه دولت و بانک مرکزی، بانک‌ها و خود نمایندگان و طراحان این طرح هم نظراتی داشتند و اتفاقی که رخ می‌داد این بود که مواد این طرح فقط قرائت می‌شد؛ بنابراین حتی اگر برای هر ماده فقط 15 دقیقه وقت تعیین می‌شد امکان تصویب این طرح وجود نداشت.
ندیمی افزود: این طرح زمانی هشتاد و پنجی شد که عملا امکان تصویب آن وجود نداشت بنابراین امیدوارم در مجلس بعدی هم این ضرورت درک شود و نمایندگان محترم آن را به سرانجام برسانند. بخش مهمی از کارها هم انجام شده است و می‌توانند همین راه را ادامه دهند و به اندازه کافی هم فرصت در اختیار دارند.
نامه سیف جنبه ارشادی داشت
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره دلایل نامه نوشتن رئیس‌کل بانک مرکزی به رئیس مجلس اظهار کرد: نوشتن نامه، اعلام یک نظر است. ما که نمی‌توانیم اعلام کنیم دولت نباید نظر بدهد اما نوشتن این نامه اثر مهمی نداشت. اگر یک ماه پیش این کار انجام می‌شد شاید مهم بود اما در یک هفته پایانی مجلس تأثیر چندانی نداشت.
نماینده سیاهکل در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید قبول کنیم که اولا این نامه نوشتن‌ها امری غیرعادی نیست و دوما رئیس‌کل بانک مرکزی، نماینده دولت محسوب نمی‌شود؛ چراکه نماینده دولت فقط معاونت امور مجلس و نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تعریف می‌شود بنابراین نوشتن این نامه صرفا ارشادی بوده و جنبه مداخله‌جویانه نداشته است و مجلس هم می‌توانست به این نامه اهتمام داشته یا نداشته باشد.
بخشی از طرح بانکداری بدون ربا برگرفته از لایحه دولت است
ندیمی ادامه داد: بنده معتقدم زمان تعیین کننده‌ای بود اما فرصت کافی برای جلب همه نظرات برای تصویب طرح جدید بانکداری بدون ربا در مجلس کنونی وجود نداشت. ما سه سال پیگیر این مسئله بودیم. بخش مهمی از این طرح هم متن لایحه دولت و پیشنهاد وزارت اقتصاد به هیئت‌وزیران است اما امیدواریم مجلسی که از هفته بعد شکل می‌گیرد ظرف یک ماه این  طرح را در دستور کار قرار دهد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: تصویب این طرح کار سختی نیست و نمایندگان می‌توانند متنی که به عنوان پیش‌نویس آماده شده است را ملاک قرار دهند و آن را به عنوان یک طرح یک‌فوریتی به تصویب برسانند و نظر دولت و نمایندگان هم گرفته شود. بنده معتقدم احتمالا چنین کاری انجام خواهد شد و دولت و مجلس هم فرصت کافی برای بیان نظرات خود دارند؛ بنابراین دست مجلس برای این امر بسته نیست.
مطالب مرتبط
captcha