کد خبر: 3357404
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۸
معاون آموزشی وزیر علوم:

راه اعتلای آموزش عالی استفاده از خرد جمعی است

گروه دانشگاه: مجتبی شریعتی نیاسر در چهل و هشتمین اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌ها گفت: راه اعتلای آموزش عالی استفاده از خرد جمعی و عقلانیت در مدیریت و تصمیم‌گیری است و برگزاری این همایش نیز در این راستا صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع معاونان آموزشی اظهار کرد: اعتقاد داریم که دانشگاه‌ها به‌خوبی می‌توانند با استقلالی که دارند امور را پیش ببرند و نیازی به تمرکز و ابلاغ از بالا به پایین در بسیاری از امور آموزشی و پژوهشی نیست که در همین راستا وزارت علوم در زمینه بازنگری رشته‌های دانشگاهی و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلی دکترا را به دانشگاه‌ها تفویض کرد.

وی با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی  در حذف پیشوند غیرانتفاعی از مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی گفت: بیش از 85 درصد دانشجویان با پرداخت شهریه تحصیل می‌کنند؛ لذا تقویت بخش خصوصی آموزش عالی اهمیت بالایی دارد.

شریعتی نیاسر با تأکید بر ضرورت افزایش نقش نظارتی و کاهش نقش اجرایی وزارت علوم اظهار کرد: در پذیرش دانشجوی دکترای تخصصی در سال 1395 وزارت علوم از طریق سازمان سنجش آموزش کشور فقط یک آزمون عمومی برای غربالگری برگزار می‌کند و پذیرش نهایی و تخصصی به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  ساماندهی مراکز نوپای آموزش عالی به دانشگاه‌های مادر تفویض شده است، گفت: 50 درصد مراکز آموزش عالی دولتی از حداقل استاندارد برخوردار هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم بیان کرد: پس از ارزیابی‌های صورت گرفته؛ سطح‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به شکل آزمایشی انجام و ابلاغ شد و سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی نیز از اواخر شهریور آغاز می‌شود.

وی تأکید کرد: براساس آمار بیش از 93 درصد پرونده‌های جذب اعضای هیئت علمی که از سوی هیئت‌های اجرایی دانشگاه‌ها به مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم ارسال شده است، مورد تأیید نهایی قرار گرفته‌اند، لذا درخواست دانشگاه‌ها برای تغییر فرآیند جذب اعضای هیئت علمی و واگذاری آن به دانشگاه‌ها در دست بررسی است.

شریعتی نیاسر اظهار کرد: بازنگری برنامه‌های درسی به دانشگاه‌های گروه یک واگذار شده است، ولی همه دانشگاه‌هایی که در یک رشته خاص دارای قطب علمی بوده و مزیت دارند می‌توانند در فرآیند بازنگری مشارکت کنند.

captcha