به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتاللهالعظمی حسین وحید خراسانی، امروز 20 آبان در درس تفسیر خود با اشاره به یک بحث کلامی در خصوص نبوت و امامت تصریح کرد: یکی از مهمترین مباحث اعتقادی در اسلام، بحث نبوت است.
وی با اشاره به روایت نقل شده از سوی ذهبی در خصوص یکی از خلفا گفت: ذهبی در تذکره الحفاظ چنین حدیثی آورده است که اگر قرار بود پس از پیامبر(ص) کسی به نبوت برسد، قطعا خلیفه دوم بود.
تضاد این حدیث با قرآن
وی افزود: در حدیثشناسی زمانی می توانیم به اتقان یک حدیث پی ببریم که با نص قرآن، روایات متواتر دیگر، عقل و سنت نبوی و ائمه منطق باشد و یا مخالف آنها نباشد.
وی خاطرنشان کرد: این حدیث از هر حیث ضد قرآن و سنت و تاریخ و عقل است؛ زیرا برای نبوت داشتن استعداد، ظرفیت و توان علمی و روحی و خلقی بسیار مهم است.
این مرجع تقلید بیان کرد: شیعه و سنی بر این امر متفق هستند که دو مسئله نماز و حفظ جان و نفس خود و دیگری از مهمترین ارکان حفظ ایمان یک نفر است به حدی که اگر کسی نماز نخواند و مشکلی در نماز داشته باشد کل دینش دچار مشکل است یا اینکه باید در خصوص حفظ جان خود کوشا باشد.
وی گفت: در مورد اول، شیعه و سنی نقل کردهاند که خلیفه در زمان خلافت در خصوص یک حکم در باره شکیات نماز از ابن عباس سوال کرد و ابن عباس که یک جوان بود پاسخ او را گفت و سپس عبدالرحمن عوف بر آنها وارد شد و مسئله را از زبان پیامبر بیان کرد که این حدیث متفقا از سوی علامه عامه بحث شده است.
وی اظهار کرد: حال سوال اینجاست که خلیفه مسلمین که باید از نظر جامعیت علمی و معنوی و روحی و زکاوت از همه امت بالاتر باشد، چگونه در شکیات نماز، که مبتلابه همه مردم است دچار اشتباه می شود؟
این مرجع تقلید بیان کرد: یکی از موارد دیگری که قرآن کریم و سنت نبوی روی آن تاکید بسیار دارند، مسئله حفظ نفس است که انسان باید جان خود و دیگران را محترم شمرده و آن را باد ندهد؛ در همین زمینه نیز حدیثی در صحیح بخاری آمده است که خلیفه بدون علم حکم به رجم زنی داد.
وی گفت: در اینجا بود که باز ابن عباس که یک جوان بود در صحنه حاضر شد و شروط احراز حکم رجم را برای خلیفه و سایرین تشریح کرد و گفت که چگونه قبل از اینکه از این شرایط مطلع شوید چنین حکمی صادر کردید؛ حفظ جان مردم بسیار مهم است و نباید به همین راحتی کسی را بدون علم کشت.
این مرجع تقلید اظهار کرد: حال چگونه ممکن است با وجود این مسایل کسی بتواند خلیفه مسلمین باشد و امام ما در خانه بماند و حق او این چنین غصب شود.
فضیلت امام علی(ع)
وی همچنین با اشاره به فضایل امام علی(ع) تصریح کرد: در روایتی داریم که «انا دارالحکمه و علی بابها» که پیامبر در این روایت به اوج عظمت امام اشاره دارد.